Iranian Agriculture News Agency

رییس مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی:

بیش از ٩٠ درصد ماشین آلات کشاورزی تولید داخل است

ایانا-کشاورزی: بر خلاف دیگر بخش‌های صنعت و خودرو و... ذائقه و تمایل بخش کشاورزی بیشتر به سمت خودروهای ساخت داخل است. حدود ٩٩ درصد ماشین آلات بذرکار، ٩٩ درصد خاک ورزی با تراکتور و حدود ٩٥ درصد برداشت با ماشین آلات و کمباین‌های ساخت داخل انجام می‌شود.

بیش از ٩٠ درصد ماشین آلات کشاورزی تولید داخل است

صنعت ماشین آلات کشاورزی از جمله صنایع متکی به داخل است و حدود ٩٢ درصد ماشین آلات کشاورزی در داخل تولید می‌شود.

به گزارش ایانا، کامبیز عباسی رییس مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در همایش راهکارهای مقابله با تحربم در مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه هنوز به تولید کمباین و دیگر ماشین آلات کشاورزی داریم گفت: در بخش کمباین سازی داخلی کمبود محسوسی در مورد کمباین‌های برداشت غلات وجود ندارد و در حال حاضر بیش از ٩٠ درصد محصول غلات با کمباین‌های داخلی برداشت می‌شود.  

او اضافه کرد: حدود ٧٠ تا ٧٥ درصد محصول کشاورزی ما گندم و جو دیم و آبی است که حدود ٨ تا ٨.٢ میلیون هکتار است. این میزان با ١٧ هزار  دستگاه کمباین که ببشتر هم تولید داخل است، برداشت می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه تا سال ٩٢ کمباین سازی در داخل وضعیت مناسبی نداشت و شرکت کمباین سازی نیز قصد تغییر فعالیت داشت، توضیح داد: از سال ٩٢ به بعد و با توجه به شرایط تمهیداتی دیده شد که با کمک بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد و برای ساخت و تولید کمباین و دیگر ماشین آلات کشاورزی نیز با تقاضای وزیر جهاد کشاورزی خط اعتباری پایدار به مبلغ ٦٥٠٠ میلیارد تومان از شورای پول و اعتبار کرد.  

او اضافه کرد: این خط اعتباری به شیوه پایدار و همیشگی تقاضا شد تا توسعه مکانیزاسیون به راحتی و سرعت انجام شود. به طور متوسط در ٥ سال گذشته فقط ٢ هزار دستگاه کمباین جدید ساخته و به ناوگان ماشین آلات کشاورزی اضافه شده است.

رییس مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حوزه صنعت و وزارت صنعت کمکی به تولید ماشین آلات کشاورزی نکرده است، گفت: تمام تامین مالی برای خرید و تولید ماشین آلات کشاورزی با کمک بانک کشاورزی انجام شده. این تولید بدون حمایت یارانه‌ای و حمایت‌های بلاعوض فقط با تسهیلات بانکی ارزان قیمت بخش کشاورزی انجام شده است.

او اضافه کرد: بر خلاف دیگر بخش‌های صنعت و خودرو و... ذائقه و تمایل بخش کشاورزی بیشتر به سمت خودروهای ساخت داخل است. حدود ٩٩ درصد ماشین آلات بذرکار، ٩٩ درصد خاک ورزی با تراکتور و حدود ٩٥ درصد برداشت با ماشین آلات و کمباین‌های ساخت داخل انجام می‌شود.

عباسی در مورد دیگر مشکلات و چالش‌های خودرو و ماشین آلات بخش کشاورزی توضیح داد: ما هنوز نتوانستیم چالش و مشکلاتمان را با راهنمایی و رانندگی و پلیس  راهور حل کنیم. مشکل پلاک کردن خودرهای کشاورزی و اخذ کارت سوخت حل نشده است. هرچند که حدود ٢٠٠ هزار خودرو پلاک شده است. مشکلاتی مثل آلایندگی و معاینه فنی خودروها، قاچاق سوخت با ماشین آلات کشاورزی مطرح شده است. اخذ معاینه فنی را با خودروهای معمولی متناظر نباشد و حتی برای بیمه شخص ثالث نیز با مشکلاتی همچنان همراه است. هرچند که در حال حاضر حق بیمه شخص ثالث از بیمه خودروهای معمولی جدا شده است.

رییس مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت کمباین افزایش چند برابری نداشته است، گفت: قیمت کمباین با همه افزایش‌ها از ١٥٠ میلیون تومان به ٢٢٠میلیون تومان رسیده است. به دلیل اینکه ماشین آلات کشاورزی علاوه بر نهاده‌ها مشمول دریافت ارز مبادله ای شده است.

او اضافه کرد: البته در حال حاضر ماشین‌های زراعت برنج یا برداشت پنبه تولید نمی‌شود. با این حال ارزبری ماشین آلات کشاورزی در نهایت سالانه حدود ٢٥٠ تا ٣٠٠ میلیون دلار است.

عباسی با اشاره و تاکید بر اینکه بخش صنعت به ماشین آلات بخش کشاورزی کم لطف است، گفت: حدود ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ دستگاه از ١٧ هزار دستگاه کمباین فعال کشور وارداتی است. قرار است بخشی از بودجه بهینه سازی مصرف سوخت و یارانه آن به تولید ماشین آلات کشاورزی تعلق بگیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید