Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی:

قطعات ماشین آلات کشاورزی ارز 4200تومانی می گیرند

ایانا-کشاورزی: با اجرا شدن این طرح حدود 20 تا 25درصد کاهش قیمت را در تولید ماشین‌ها و تجهیزات کشاورزی خواهیم داشت. بنابراین به نوعی این اقدام باعث خواهد شد که کاهش قیمت ماشین‌آلات و نیز افزایش قدرت خرید کشاورزان در کنار هم قرار بگیرد. همچنین کاهش نوسانات قیمتی در بازار نیز از سایر دستاوردهای این ماجرا خواهد بود.

 قطعات ماشین آلات کشاورزی ارز 4200تومانی می گیرند

با گذشت چندماه از اجرایی شدن دور اول و دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تلاش‌ها در جهت کم‌رنگ‌ترکردن محدودیت‌های اعمال شده همچنان ادامه دارد. از این رو بخش توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیز با ارائه پیشنهاد تخصیص ارز 4200تومانی  به وزارت صنعت و معدن در جهت واردات قطعات و اجزای مورد نیاز خط تولید تراکتور و کمباین در ایران، سعی دارد تا فشار حاصل از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بر روی دوش کشاورزان نیاندازد. چرا که حوزه کشاورزی، باغبانی، دام، طیور و شیلات در کشور نیاز به بازبینی و خروج از مرحله سنتی و حرکت به سمت مکانیزه شدن را دارد.

در این باره کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «مکانیزاسیون کشاورزی کشور در تولید ماشین‌های کشاورزی از خوداتکایی 90 درصدی برخوردار شده. به جرات می‌توان گفت بخش عمده‌ای از نیازهای ماشین‌های مکانیزه کشاورزی در داخل کشور تامین می‌شود و نیاز وارداتی در این زمینه بسیار کم است.»

او با اشاره به اینکه یک بخش از تولیدات داخلی هنوز از ارزبری به خارج کشور برخودارند، ادامه می‌دهد: «با اینکه تولید داخلی ماشین‌های کشاورزی روند خوبی را طی می‌کند، اما هنوز بخشی از اجزا و قطعات مورد نیاز ساخت آنها از خارج کشور تامین می‌شود. از این رو با هماهنگی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت و موافقت لازم نیز حاصل شد، قرار است اجزا و قطعات ماشین‌های کشاورزی به ویژه تراکتور و کمباین مشمول ارز 4200تومانی شوند. البته این رقم عدد چندان زیادی نخواهد بود ولی نمی‌توان اثرگذار بودن آن را در فرآیند تولید این ماشین‌ها نادیده گرفت.  »

عباسی یادآوری می‌کند: «با اجرا شدن این طرح حدود 20 تا 25درصد کاهش قیمت را در تولید ماشین‌ها و تجهیزات کشاورزی خواهیم داشت. بنابراین به نوعی این اقدام باعث خواهد شد که کاهش قیمت ماشین‌آلات و نیز افزایش قدرت خرید کشاورزان در کنار هم قرار بگیرد. همچنین کاهش نوسانات قیمتی در بازار نیز از سایر دستاوردهای این ماجرا خواهد بود.»

او با اشاره به تحریم‌ها و اثر آن بر افزایش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی می‌گوید: «به طور متوسط با اجرایی شدن تحریم‌ها چیزی حدود 30تا 40 درصد افزایش قیمت در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی ساخت داخل به چشم می‌خورد. از این رو بخشی  از افزایش قیمت‌ها حاصل مباحث ارزبری و بخشی دیگر ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است. اما به طور عملی در بخش تولید ماشین‌های کشاورزی، شاهد نوسانات کمی در قیمت‌ها بوده‌ایم.»

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ، ادامه می‌دهد: «نوسانات قیمتی در حوزه‌ واردات ماشین‌آلات کشاورزی که ارز دولتی به آنها تعلق گرفته، تنها به میزان 10تا 15 درصد بوده. البته 10 درصد از ماشین‌هایی که وارداتشان با ارز آزاد صورت گرفته از افزایش قیمت بالاتری برخودار شدند.»

او ادامه می‌دهد: «تلاش برای رسیدن به خوداتکایی 100درصدی در این زمینه همچنان ادامه دارد و طی چند سال آینده دست یافتنی خواهد بود.»

عباسی با تاکید بر اینکه بازارهای وارداتی ماشین‌آلات کشاورزی خوشبختانه غیراروپایی هستند، می‌گوید: «به دلیل اینکه بازارهای وارداتی در این حوزه غیر اروپایی و آمریکایی هستند با آغاز تحریم‌ها ضربه محکمی به این بخش نخواهد خورد و تاثیری نمی‌پذیرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید