Iranian Agriculture News Agency

آزمایش جدید سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا:

استفاده از سیال فرکینگ در کشاورزی

در نیومکزیکو به ازای هر بشکه نفتی که از این فرآیند بدست می‌آید٬ پنج بشکه آب تولید می‌شود

شکست هیدرولیکی یا فرکینگ فرآیندی است که به آب فراوانی نیاز دارد. موضوعی که در ایالت‌های غربی و خشک آمریکا به نگرانی بزرگی تبدیل شده است. اما ایالت نیومکزیکو فکر می‌کند با اعمال فشار بر شرکت‌های نفتی برای بازیافت فاضلاب حاصله از این فرآیند به منظور استفاده در کشاورزی و یا حتی مصرف خوراکی می‌تواند تا حدودی این مشکل را حل کند.

استفاده از سیال فرکینگ در کشاورزی

به گزارش واشنگتن پست٬ مسئولان ایالتی با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست٬ هم‌اکنون در حال بررسی جزییات این پروژه هستند. اگر آنها بتوانند این استراتژی را برای بازیافت فاضلاب فرکینگ پیش ببرند بقیه ایالت‌هایی که آب و هوای خشکی دارند هم دنباله‌رو نیومکزیکو خواهند شد.

کن مک‌کویین٬ رییس اداره نیرو٬ مواد معدنی و منابع طبیعی در نیومکزیکو می‌گوید: «نفت و گاز بیش از یک‌سوم بودجه کلی نیومکزیکو را تامین می‌کند. مهم این است که ما برای تضمین آینده هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام دهیم تا این صنعت زنده و پویا باقی بماند».

علاوه بر زنده نگه‌داشتن یک صنعت مهم٬ مک‌کویین فکر می‌کند که بازیافت فاضلاب می‌تواند برای کشاورزان و مزرعه‌دارانی که برای محصولات و دام خود به آب بیشتری نیاز دارند کارایی بسیاری داشته باشد.

به گفته مک‌کویین کارخانه‌ها هم می‌توانند از این آب استفاده کنند. او می‌گوید آب بازیافت شده می‌تواند زیستگاه خشک‌شده حیات وحش را دوباره زنده کند. با اینکه این فاضلاب پر از نمک و مواد معدنی است٬ می‌توان آن را تصفیه و به آب شرب تبدیل کرد.

به طور معمول در نیومکزیکو٬ سومین ایالت نفتی آمریکا٬ میزان فاضلابی که از فرآیند شکست هیدرولیکی بدست می‌آید می‌تواند کل دریاچه الفنت بات را پر کند.  

در فرآیند فرکینگ٬ شرکت‌های نفتی در اعماق زمین سیالی متشکل از آب٬ مواد شیمیایی و شن را با فشار به سازند تزریق می‌کنند تا نفت و گاز طبیعی از آن استخراج شود. در نیومکزیکو به ازای هر بشکه نفتی که از این فرآیند بدست می‌آید٬ پنج بشکه آب تولید می‌شود که ترکیبی است از آب باقیمانده از فرکینگ و آبی که از سنگ خارج می‌شود.

گاهی اوقات شرکت‌های نفتی از آن فاضلاب استفاده می‌کنند تا نفت بیشتری استخراج کنند. اما در بسیاری از موارد آن را به سوراخ‌های منفذدار در عمق زمین که به آن چاه‌های تزریق می‌گویند پمپاژ می‌کنند.

تزریق فاضلاب در ایالت‌هایی مانند اوکلاهوما و کانزاس مشکلات بسیاری بوجود آورده است. بعد از آنکه تحقیقات دانشمندان نشان داد تزریق آب منجر به وقوع زلزله (گاهی چند زلزله کوچک در روز) می‌شود این دو ایالت قوانین محدودکننده‌ای برای این فرآیند وضع کردند.  

مک‌کویین با اشاره به آمار و ارقامی که حاکی از تولید میلیاردها بشکه آب در سال است می‌گوید: «امیدواریم که این روش تاثیرگذار باشد. با مشاهده افزایش حجم آب تولید شده بر اثر این فرآیند٬ منطقی به نظر می‌آمد که روش‌های دیگر برای دور ریختن آن امتحان کنیم٬ مخصوصا وقتی که به نفع ایالت کم‌آبی مانند نیومکزیکو باشد».

اما حتی در ایالتی که آب همانند نفت خام ارزش دارد فعالان محیط زیست هنوز متقاعد نشده‌اند که این شیوه بازیافت فاضلاب را که بسیاری از مسئولان دولتی روشی سازگار با محیط زیست می‌دانند کارآیی داشته باشد. به گفته آنها حتی زمانی که این آب تصفیه شود همچنان ممکن است به مواد فلزی مضر یا شیمیایی که در فرکینگ بکار رفته آلوده باشد و در نتیجه برای شهروندان و محیط زیست خطرات درازمدتی داشته باشد.

باب پول از انجمن نفت ایالت‌های غربی می‌گوید شرکت‌های انرژی ممکن است به جای تزریق٬ آب را تصفیه یا بازیافت کنند اما این کار فقط در صورتی امکان‌پذیر است که «از لحاظ اقتصادی برای آن شرکت به صرفه باشد. اگر این روش با محیط زیست سازگار باشد پس بازی برد-برد خواهد بود».

اگر حتی آب را بتوان تصفیه کرد که از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد٬‌ فعالان محیط زیست  باز هم ماهیت استفاده از این آب را زیر سوال می‌برند.

النور براوو٬ رییس دیدبان غذا و آب در نیومکزیکو می‌گوید: «ما حتی با آزمایش این ایده روی محصولات کشاورزی مخالفیم. چون در این آب مواد شیمیایی وجود دارد٬ ما معتقدیم که هر چقدر هم تصفیه شده باشد هیچ‌وقت نمی‌توان آن را جایگزین آب کرد».  

نتایج تحقیقات دانشگاه دوک در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که میزان آمونیوم موجود در فاضلاب تصفیه شده صنایع نفت و گاز ۵۰ برابر حد مجازی است که سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا تعیین کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید