Iranian Agriculture News Agency

وزیر نیرو در جلسه هم‌اندیشی ممنوعیت کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران:

شیوه‌نامه اجرای دستورالعمل باید تا پایان آذر نهایی شود

ایانا-کشاورزی: لازم است این شیوه‌نامه تا پایان آذرماه جاری نهایی شده تا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و بخش‌های دیگر، در استان‌های هدف اجرایی شود.

شیوه‌نامه اجرای دستورالعمل باید تا پایان آذر نهایی شود

وزیر نیرو "بخشی‌نگری" را یکی از مشکلات اصلی بخش آب کشور معرفی کرد و نقش استانداران را در مواجهه با کم‌آبی موثر دانست.

به‌گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان در جلسه هم‌اندیشی درخصوص نحوه اجرای مصوبه هیئت وزیران با موضوع ممنوعیت کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران در جمع استانداران گلستان، خوزستان، فارس، اصفهان، مدیران‌عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و روسای جهاد کشاورزی این استان‌ها گفت: باید بپذیریم که موضوع اجرایی شدن این مصوبه دولت یکی از ضرورت‌های ماست و می‌بایست با کمک یکدیگر، برای اجرای آن تلاش کنیم.

او افزود: برنج به‌عنوان محصولی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست در استان‌های شمالی کشور کاشت شود، اگرچه در هر هکتار کشت، درآمد بهتری دارد اما آب قابل ملاحظه‌ای هم مصرف می‌کند.

وزیر نیرو تصریح کرد: نیاز آبی کشت برنج در برخی نقاط کشور حدود 7 یا 8 هزار متر مکعب برای هر هکتار محدود شده است، در حالی که در برخی نقاط کشور این نیاز آبی به چند ده هزار متر مکعب در هر هکتار می‌رسد.

اردکانیان اظهار کرد: برای حل مسئله ناپایداری منابع آب کشور لازم است با نگاه ملی به کمک هم آمده و به سمت کاهش مصرف آب گام برداریم.

او با بیان اینکه به تعویق انداختن اجرای برخی طرح‌ها و دستورالعمل‌ها، کشور را گرفتار یک‌سری مشکلات می‌کند، اظهار کرد: درست است که آیندگان این فرصت را در اختیار دارند که مسایل را با بهره‌گیری از  فناوری‌های پیشرفته‌تر بهتر از ما مدیریت کنند، اما "فرصت" و "زمان" کنونی را در اختیار نخواهند داشت.

اردکانیان ادامه داد: مخالف هیچ‌یک از فن‌آوری‌های تولید آب غیرمتعارف نیستیم، اما مثل روز روشن است که اگر برای چگونگی مدیریت مصرف بهتر آب به‌ویژه در بخش کشاورزی چاره‌اندیشی و همفکری نکنیم، حتی در صورت اجرای طرح‌های مذکور توفیقی حاصل نخواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به نقش موثر استانداران به‌ویژه در سازگاری با کم‌آبی و لزوم مدیریت مصرف و تقاضا به‌عنوان عرصه‌های جدی مدیریت منابع آب افزود: در این شرایط استانداران ایفاگر نقش محوری در استان‌ها بوده و کارگزار اصلی دولت به‌شمار می‌آیند.

او بر تشکیل فوری کارگروهی برای تدوین شیوه‌نامه اجرای دستورالعمل هیئت وزیران تاکید کرد و گفت: لازم است این شیوه‌نامه تا پایان آذرماه جاری نهایی شده تا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و بخش‌های دیگر، در استان‌های هدف اجرایی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید