Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در جمع مدیران سازمان جنگل ها:

کمک 593 میلیارد تومانی استانداران به منابع طبیعی

ایانا-کشاورزی: امسال علاوه بر کمک‌های صندوق توسعه ملی 593 میلیارد تومان از سوی استانداران استان‌ها به کمک منابع طبیعی آمد، این همان همت، پشتکار و اراده‌ای است که خواستیم و انجام شد.

کمک 593 میلیارد تومانی استانداران به منابع طبیعی

وزیر جهاد کشاورزی اقدامات آبخیزداری را مایه خیر و برکت کشور دانست و گفت: این اقدامات می‌توانست در سال‌های گذشته‌تر از این هم با این وسعت و حجم انجام شود اما معلوم شد هر گاه به کاری اعتقاد داشتیم و اراده کردیم، توانستیم آن کار را بخوبی انجام دهیم.

به گزارش ایانا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، محمود حجتی صبح امروز در جمع مدیران منابع طبیعی سراسر کشور با بیان اینکه امسال علاوه بر کمک‌های صندوق توسعه ملی 593 میلیارد تومان از سوی استانداران استان‌ها به کمک منابع طبیعی آمد، خاطر نشان کرد: این همان همت، پشتکار و اراده‌ای است که خواستیم و انجام شد.

حجتی  اقدامات آبخیزداری را نمونه بارز خواستن و توانستن دانست و گفت: هیچ گاه کوتاهی‌ها و کارهای گذشته را که انجام نشده است به دیگران نسبت ندهیم بلکه بهترین داور وجدان آدمی است و در دادگاه وجدان، خودمان را محکوم کنیم نه دیگران را.!

او تاکید کرد: اقدامات آبخیزداری، مستند سازی و از طریق شبکه‌های تلویزیونی استانی و ملی به مردم، مسولین و افکار عمومی اطلاع رسانی شود تا جامعه از اقداماتی که انجام می شود مطلع شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید از اخبار فرسایشی و ملال آور دوری کرد و به جامعه اخبار امید بخش داد، تصریح کرد: چه خبری برای مردم بهتر از خبر آبخیزداری که می‌تواند سفره‌های زیرزمینی را تقویت کند، پوشش گیاهی را افزایش و از سیل جلوگیری کند؟!

او با بیان این پرسش که چرا نباید دنبال اخبار و گزارشات روح بخش در جامعه باشیم، خاطر نشان کرد: تمامی فواید و کارکرد اجرای طرح‌های آبخیزداری برکت است و هم مقام معظم رهبری و هم دولت بر اجرای آن به عنوان یک راهکار اساسی در سال‌های کم آبی و پر آبی تاکید و عنایت دارند؟

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه نشست مدیران منابع طبیعی ستادی و استانی تاکید داشت: اگر با مردم با مهربانی رفتار شود قطعاً آنان  بهترین حافظان منابع طبیعی خواهند بود و اگر باورمان بر این باشد که با مردم خوب رفتار می‌کنیم هیچ موقع نخواهیم توانست، راه حل درستی برای جایگزین کردن رفتارمان پیدا کنیم.

حجتی در ادامه به سفارشات قرآن مجید بر خوش رفتاری با مردم اشاره کرد و خیر و برکت در کارها را نتیجه رفتار نیکو با مردم دانست .

او گفت: در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کنیم باید خودمان را بدهکار مردم بدانیم.

محمود حجتی در ادامه رفتار های تقابلی و اداری صرف را مانع ایجاد ارتباط با مردم برشمرد و یادآور شد: بهترین مرتعدار خود مردم هستند و مدیریت مراتع را به مردم واگذار و خود ناظر بر کارها باشید.

او تصریح کرد: در واگذاری مراتع به مردم نهایت دقت را داشته باشید تا حقی از کسی پایمال نشود و اصلاً لزومی ندارد افرادی که دام ندارند سند و پروانه چرای دام داشته باشند.

 عوامل تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها کم شده است

او خاطر نشان کرد: بیش از 80 درصد روستاهای کشور گازرسانی شده است و وابستگی روستانشینان به چوب جنگل کم شده است، میزان دام‌ها در کشتارگاه‌ها رو به کاهش است و منابع طبیعی مشکلاتش در این زمینه‌ها روز‌به‌روز کمتر شده است، اینها امروز همه به کمک منابع طبیعی آمده‌اند و باید از ظرفیت موجود مردمی برای پایداری و شکوفایی منابع طبیعی استفاده کرد.

حجتی وزیر جهاد کشاورزی در خاتمه سخنان خود بر تثبیت شن‌های روان در سیستان و بلوچستان، ریگان استان کرمان و بمپور تاکید کرد و افزود: دولت برای سال 98 جهت مقابله با بیابان زایی این استان‌ها هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.

اقدامات آبخیزداری 70 درصد رشد داشته است

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست وزیر جهاد کشاورزی و مدیران منابع طبیعی گفت: در سفرهایی که برای ارزیابی کارها به استان‌ها داشته‌ایم به عینه رضایت و نشات مردم را در اجرای طرح‌های آبخیزداری دیده‌ایم و این رضایت مردم موجب خوشحالی ماست.

خلیل آقایی به مدیران منابع طبیعی توصیه کرد: نهایت مهربانی را با مردم داشته باشند زیرا مردم رفتار مناسب ما را ببینند برای حفاظت از منابع طبیعی با ما همدل و هم جهت می‌شوند.

او با بیان اینکه  نباید آسان‌ترین راه برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی را تشکیل پرونده تخلف و روانه کردن مردم به دادگاه‌ها بدانیم، خاطر نشان کرد: در استانی مدیر منابع طبیعی نگذاشت که یک مرد روستایی را بخاطر تخریب منابع طبیعی به دادگاه ببرند و این حرکت سبب شد آن مرد روستایی به مدیر منابع طبیعی اعلام کند که من آماده‌ام آن بخش از زمینی را که ندانسته تخریب و تصرف کرده‌ام احیا و درختکاری کنم و این نشان می‌دهد هر جا با مردم رفتار و برخورد مناسب داشته‌ایم خودشان داوطلب شدند تا از منابع طبیعی حفاظت کنند.

او گفت: مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حمایت از آبخیزداری و آبخوانداری جلوتر از منابع طبیعی است و این مایه دلگرمی بوده و از طرفی مسئولیت ما را در ادامه مسیر سنگین‌تر می‌کند.

مسئول اول منابع طبیعی کشور در ادامه خاطر نشان کرد: مدیران در استان ها اجرای پروژه‌های آبخیزداری را به طور مستمر و تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

 آقایی گفت: پول صندوق توسعه امانتی است که از سوی مقام معظم رهبری در اختیار ما قرار گرفته که باید در چگونگی هزینه کرد آن با دقت و موشکافانه عمل کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورهمچنین گفت: مشارکت مردم و جوامع محلی بهترین راه برای حفظ، احیا و مدیریت منابع طبیعی است و اقدامات انجام شده در طرح‌های آبخیزداری باید به اطلاع عموم، نمایندگان مجلس، امامان جمعه و استانداران و فرمانداران رسانده شود.

آقایی به نقل از یکی از نمایندگان مجلس یادآور شد؛ فکر نمی‌کردیم که  روز یکی از اولویت‌های مهم کشوری موضوع آبخیزداری باشد اما مقام معظم رهبری اهمیت کارکرد های آبخیزداری و آبخوانداری را برای مجلس ترسیم کرده‌اند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مجموعه عملیات آبخیزداری که در قالب مدیریت جامع انجام می‌شود هم اکنون در 684 نقطه و در 349 شهرستان و 650 حوزه  کشور در حال انجام است و با ارزیابی‌های انجام شده این فعالیت‌ها از رشد 70 درصدی برخور بوده است.

بر اساس این گزارش این دومین حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در سال جاری  در جمع مدیران ستادی و استانی به منظور اطلاع یابی از میزان پیشرفت پروژه‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید