Iranian Agriculture News Agency

مالک چند گلخانه‌ در شهرستان آرادان استان سمنان:

توسعه گلخانه‌ها؛ حرکت از اقتصاد معیشتی به اقتصاد رقابتی

ایانا-کشاورزی: یکی از راهکارهای حرکت از اقتصاد معیشتی به سمت اقتصاد رقابتی توسعه گلخانه‌ها است. گلخانه‌ها نمونه‌ای از کشاورزی مدرن و صنعتی به حساب می‌آیند که بیشترین تولید را در کمترین واحد سطح دارند. همچنین عملکرد بالا از ویژگی‌های بارز گلخانه‌ها به حساب می‌آید.

توسعه گلخانه‌ها؛ حرکت از اقتصاد معیشتی به اقتصاد رقابتی

این روزها به دنبال تغییرات اقلیمی و همچنین جدی‌تر شدن بحران کم‌آبی در کشور، احداث گلخانه‌ها و نیز کشت گلخانه‌ای به یک الزام اساسی تبدیل شده. چرا که گلخانه‌ها گزینه مناسبی برای بهره‌وری بالای تولیدات کشاورزی در کنار صرفه‌جویی آب به حساب می‌آیند. همچنین گلخانه‌ها از جمله سازه‌های صنعتی هستند که از همان ابتدای اجرایی شدن تا بهره‌وری آن‌ها، موجبات اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیمی ایجاد می‌کنند. بر این اساس ساخت گلخانه در استان‌هایی که از اقلیم خشک و کم‌آب برخوردار هستند، می‌تواند بهره‌وری کاشت محصولات را در این مناطق بهبود بخشد و مصرف آب را کاهش دهد.

در این باره هوشنگ محبوبی‌نژاد، مالک چندین گلخانه‌ در شهرستان آرادان استان سمنان به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «کشت گلخانه‌ای در شهرستان آرادان استان سمنان، توانسته کاشت محصولات کشاورزی را در این منطقه با بهره‌وری بالاتر و مصرف آب کمتر میسر کند.  از این رو برنامه‌ریزی پنج ساله‌ای برای توسعه سطح گلخانه‌ها در منطقه گرمسار و آرادان در نظر گرفته شده که قرار است طبق برنامه مربوطه، سطح گلخانه‌ها در این دو منطقه به میزان 20هکتار افزایش پیدا کند. در حال حاضر چیزی حدود چهار هکتار گلخانه در این منطقه آماده بهره‌برداری است که یکی از آنها هفته گذشته افتتاح شد.»

او با اشاره به اینکه علاوه بر چهار گلخانه آماده بهره‌برداری، چندین پروژه دیگر گلخانه‌ای نیز در دست مطالعه است، ادامه می‌دهد: «قرار است گلخانه یک و نیم هکتاری، به کشت تولیدات صیفی اختصاص داده شود. چرا که تولیدات صیفی از جمله محصولاتی به شمار می‌رود که برای به عمل آوردن آن، آب زیادی مصرف می‌شود. بنابراین پرورش گلخانه‌ای می‌تواند گزینه خوبی برای کاشت این محصول آب‌بر باشد.»

محبوبی‌نژاد، می‌افزاید: «کاشت محصولات گلخانه‌ای می‌تواند چیزی برابر با حداقل یک دهم مصرف آب را کاهش دهد. برای نمونه در واحد سطحِ یک هکتاری فضای باز، چیزی حدود 20 تن صیفی تولید می‌شود که این رقم در تولید گلخانه به رقمی برابر با 200تن خواهد رسید. از این رو می‌توان بهره‌وری بالاتر محصولات کشاورزی را در گلخانه‌ها به خوبی احساس کرد.»

او می‌گوید: «پروژه گلخانه یک و نیم هکتاری آرادان، با سه سالنِ پنج هزار متری، توانست دو بار تسهیلات مالی دریافت کند. بر این اساس به 10هزار متر از این گلخانه، تسهیلاتی برابر با 450 میلیون تومان اختصاص یافت که این مبلغ از محل تبصره خدمات فنی و مهندسی بود. همچنین به فاز دوم این پروژه که شامل  یک سالن پنج هزار متری مکانیزه است، رقمی برابر با 620میلیون تومان از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی وام داده شد. کل سرمایه‌گذاری که برای ساخت این گلخانه مد نظر قرار گرفته سه و نیم میلیارد تومان است که رقمی برابر با یک میلیارد و دویست تومان آن تسهیلات مالی بوده.»

محبوبی‌نژاد با اشاره به اشتغال‌زایی گلخانه‌ها، ادامه می‌دهد: «در پروژه گلخانه یک و نیم هکتاری اخیر، چهار نفر نیروی ثابت و بین 10 تا 15 نفر نیروی فصلی به کار مشغول می‌شوند.»

هوشنگ محبوبی‌نژاد معتقد است که یکی از راهکارهای حرکت از اقتصاد معیشتی به سمت اقتصاد رقابتی توسعه گلخانه‌ها است. گلخانه‌ها نمونه‌ای از کشاورزی مدرن و صنعتی به حساب می‌آیند که بیشترین تولید را در کمترین واحد سطح دارند. همچنین عملکرد بالا از ویژگی‌های بارز گلخانه‌ها به حساب می‌آید و یکی از راهکارهای اساسی مقابله با کم‌آبی است. بنابراین باید جدی‌تر  و اساسی‌تر به توسعه گلخانه‌ها در کشور نگاه کرد و برای آن برنامه‌های کوتاه و نیز بلند مدت بیشتری را در نظر گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید