Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی:

حفظ آب‌وخاک از مهم‌ترین برنامه‌های دولت

دکتر محمدمهدی مفتح، نماینده مردم شهرستان تویسرکان که از پروژه‌های در حال احداث و طرح‌های آبخیزداری تویسرکان بازدید می‌کرد گفت: حفظ آب‌وخاک از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است.

حفظ آب‌وخاک از مهم‌ترین برنامه‌های دولت

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور محمدمهدی مفتح، نماینده مردم شهرستان تویسرکان و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل و معاون منابع طبیعی و آبخیزداری، رئیس اداره منابع طبیعی و محیط‌زیست شهرستان از پروژه‌های در حال احداث و طرح‌های آبخیزداری سنگی، ملاتی (کنجوران) تویسرکان بازدید و روند اجرایی پروژه‌ها را موردبررسی قرار داد.

نماینده مردم شهرستان تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از طرح‌های آبخیزداری کنجوران تویسرکان گفت: مدیران بایستی نهایت همکاری را با مردم، کشاورزان و روستائیان داشته باشند و باید طوری برنامه‌ریزی شود تا مشکلات مردم در حوزه آب و بحران آب به حداقل ممکن برسد و طرح‌های منابع طبیعی باید با جدیت و شتاب بیشتری در جهت افزایش رفاه مردم شهرستان دنبال و پیگیری شود.

او اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از سوی منابع طبیعی را بااهمیت و تأثیرگذار در حفظ منابع آب‌وخاک و توسعه بخش کشاورزی عنوان و تأکید کرد: حفظ خاک و آب از مهم‌ترین برنامه دولت و از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است و در این زمینه همه ما وظیفه‌داریم تا با همه امکانات و توان در مرتفع کردن مشکلات مردم و کشاورزان تلاش کنیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین بر تسریع و تأکید در اجرای طرح‌های آبخیزداری و ساماندهی حریم و بستر رودخانه‌ها، نظارت بر پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و جذب اعتبارات تأکید می‌شود.

نماینده مردم شهرستان تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با ستایش از اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان تویسرکان قول پیگیری افزایش اعتبارات این بخش را داد.

 او اجرای این قبیل طرح‌ها را از نیازهای اولویت‌دار این شهرستان عنوان کرد.

مفتح مرتفع کردن مشکلات کشاورزان و مردم را از اولویت‌های مهم دانست و بر لزوم توجه و همکاری همه دستگاه‌های اجرائی شهرستان در این بخش تأکید کرد.

او افزود: ما هم بر اجرای طرح‌های آبخیزداری و مدیریت آب‌وخاک تأکیدداریم و از نمایندگان می‌خواهیم تا نسبت به این مهم حساس باشند و ردیف اختصاصی برای آن در نظر بگیرند.

نماینده مجلس دهم گفت: طرح‌ها و اقدامات هماهنگ و همسو برای توسعه طرح‌های زیر بنائی و توجه به بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تغییر معیشت مردم امری ضروری است.

محمدمهدی مفتح افزود: حفظ و توسعه منابع طبیعی و طرح‌های مرتبط با حفظ آب‌وخاک از برنامه‌های اولویت‌دار مجلس شورای اسلامی است و بر این اساس در سال جاری با دستور و تأکیدات مقام معظم رهبری از محل اعتبارت صندوق توسعه ملی اعتبارات ویژه‌ای (200 میلیون دلار) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور اختصاص داده‌شده است و سهم استان همدان از این میزان اعتبارات نزدیک به 16 میلیارد تومان است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی همچنین با تشکر از اقدامات زیر بنائی و اساسی منابع طبیعی استان و شهرستان گفت: درزمینهٔ واگذاری زمین‌ها به روستائیان و تعیین تکلیف آن‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم با رویکرد جهادی منابع طبیعی، مشکلات مردم کاهش یابد.

مهندس خزائی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری بهترین راهکار مقابله با سیل و رسوب است، امروزه طرح‌های آبخیزداری و احداث بندهای رسوب‌گیر اقدام اساسی برای جلوگیری و مقابله با این خطر و تهدید است.

به گفته او، حجم رسوبات در سیلاب‌ها، به بالای 50 درصد رسیده و باید کاری کنیم تا جریانات بدون رسوب سرازیر شود و مشکل اصلی را در همان ابتدا برطرف کنیم.

خزائی گفت: 17 طرح آبخیزداری در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای حفظ آب و تغذیه منابع زیرزمینی استان در 9 شهرستان در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی نیز داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان افزود: آمادگی داریم تا با مشارکت مردم، در حوزه‌های آبخیز، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا کنیم تا مردم اقدامات منابع طبیعی را هم در حفظ آب‌وخاک و هم در توسعه اقتصادی و اجتماعی و رونق‌بخش کشاورزی منطقه به‌خوبی لمس کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید