Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس :

گلخانه‌های کوچک در فارس گسترش می‌یابند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس با هدف اشتغال‌زایی در روستاها از مهمترین اقدامات در حال گسترش در فارس است.

گلخانه‌های کوچک در فارس گسترش می‌یابند

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، در ششمین جلسه شورای کشاورزی فارس، حسین پژمان گفت: حدود 10درصد تولیدات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس بوده که حدود   6.7 درصد آن تولیدات زراعی و مابقی تولیدات باغی است.

او افزود: نخستین چالش کشاورزی این استان بحران آب و در مراحل بعدی تغییر اقلیم و انباشت مواد شیمیایی در پای گیاه است.         

این مقام مسئول با بیان این‌که توسعه کشت گل‌خانه‌ای نتایجی از جمله کاهش ضایعات، کاهش هزینه تولید‌‌‌‌‌‌، ایجاد‌‌‌‌‌‌ زنجیره‌های تولید‌‌‌‌‌‌ و تشکیل تعاونی تولید‌‌‌‌‌‌ گلخانه‌ای را در بردارد، اد‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌: هر نوع محصولی قابلیت کشت در گلخانه را دارد که د‌‌‌‌‌‌ر این راستا مقرر شد‌‌‌‌‌‌ه 70 هزار هکتار اراضی زیرکشت سبزی و صیفی‌ فضای باز  به 7 هزار هکتار کشت در محیط بسته منتقل شود‌‌‌‌‌‌.

پژمان با بیان این‌که این طرح را د‌‌‌‌‌‌ر قالب توسعه گلخانه روستایی، گلخانه کوچک مقیاس، گلخانه مد‌‌‌‌‌‌رن و توسعه سایبان بوده، گفت: روستا‌های گلخانه‌ای در سه روستای شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد و کوار در حال احداث است.

پژمان با اشاره به این‌که همجواری ایران با 15 کشور جهان فرصت بزرگی برای صاد‌‌‌‌‌‌رات محصولات کشاورزی است، گفت: گرچه قیمت ارز یک چالش برای صاد‌‌‌‌‌‌رات تولید‌‌‌‌‌‌ات کشاورزی است اما محصولات گلخانه‌ای از بازار مناسبی د‌‌‌‌‌‌ر خارج از کشور برخورد‌‌‌‌‌‌ار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: این استان با 490 هکتار گلخانه، رتبه هفتم کشور در توسعه گلخانه را به خود اختصاص داده و اشتغال‌زایی  4 هزار و 900 نفر را به دنبال داشته و اکنون  اولویت نخست این استان در حوزه کشاورزی، توسعه گلخانه هاست و می‌خواهیم فارس را به قطب تولید‌‌‌‌‌‌ محصولات گلخانه‌ای تبد‌‌‌‌‌‌یل کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید