Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

کشت خیار و فلفل در فضای باز محدود می‌شود

ایانا-کشاورزی: به منظور مدیریت مصرف منابع آب، کشت خیار و فلفل دلمه‌ای که محصولات آب بر هستند ممنوع و محدود خواهد شد، این محصولات باید در گلخانه تولید شود.

کشت خیار و فلفل در فضای باز محدود می‌شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بنا به دستور وزیر جهادکشاورزی، کشت دو محصول خیار و فلفل تا سال ۱۴۰۰ در فضای باز با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهد شد، گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، وزارت جهادکشاورزی  با اجرای طرح‌هایی نظیر گلخانه‌ها، آبیاری تحت فشار، توسعه اراضی شیب‌دار و استفاده از سایبان‌ها بنا دارد  تا علاوه بر ایجاد اشتغال مصرف آب را نیز کاهش دهد.

به گزارش ایانا، محمدعلی طهماسبی در حاشیه همایش روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه از سال 1399 به منظور مدیریت مصرف منابع آب، کشت خیار و فلفل دلمه‌ای که محصولات آب بر هستند ممنوع و محدود خواهد شد، افزود: این محصولات  باید در گلخانه تولید شود. همچنین  مناطقی که با کمبود شدید آب مواجه هستیم انتقال محصول خیار و فلفل دلمه ای به گلخانه اجبارا باید رعایت شود.

او با بیان اینکه انتقال محصولاتی مانند سبزی و صیفی که آب‌بر هستند منجر به صرفه جویی 95 درصدی آب خواهد شد، افزود: در حال حاضر نیز برخی از درختان مانند لیموترش در محیط‌های گلخانه‌ای پرورش داده می‌شوند و این مساله برای اهمیت خاک و حفاظت از آن است.

معاون وزیر در خصوص توسعه کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک گفت: در حال حاضر تسهیلاتی برای احداث و توسعه این گلخانه‌ها در نظر گرفته شده و میزان آن متفاوت است و بر این اساس از کوچکترین تا وسیع‌ترین شامل دریافت تسهیلات هستند.

طهماسبی در خصوص ذخیره سازی میوه‌های شب عید نیز با بیان اینکه این ذخیره سازی برعهده سازمان صمت است، افزود: در حال حاضر سازمان تعاون روستایی خرید توافقی مرکبات را آغاز کرده و برای جلوگیری از کاهش قیمت به دلیل تولید زیاد مرکبات و کیوی تا زمان به تعادل رسیدن بازار از باغداران خریداری می‌کند.

معاون وزیر همچنین  به اختلاف قیمت میوه از سر باغ تا خرده‌فروشی‌ نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه همیشه از این  فاصله چند برابری قیمت‌ها وجود داشته و سبب متضرر شدن تولیدکننده و مصرف کننده شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید