Iranian Agriculture News Agency

محسن احتشام عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایانا تاکید کرد:

بسته‌بندی و فناوری ؛ دو اولویت مهم بودجه‌

ایانا- سیاست و دیپلماسی: محسن احتشام عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان‌اینکه دربخش بسته‌بندی برای صادرات محصولاتی چون خرما، پسته، بادام، انجیر،‌زرشک و باقی محصولات باغی بسیار ضعیف هستیم، به خبرنگار سیاسی «ایانا» گفت: زنجیره ارزش محصولات کشاورزی باید ردیفی در بودجه داشته باشد تا از این طریق بتوانیم تکنولوژی بسته‌بندی را وارد کنیم.

بسته‌بندی و  فناوری ؛ دو اولویت مهم بودجه‌

او با اشاره به اولویت‌های بخش کشاورزی در بودجه سال آینده تاکید کرد: در بودجه سال 98 باید اولویت‌های مهمی را دربخش کشاورزی مد نظر قراردهیم. یکی از این اولویت‌ها توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی است چرا که این صنایع باید زنجیره  ارزش محصولات مزیت دار ما باشد . این درحالی است که علی رغم مزیت‌های خوب و قابلیت‌های بالایی که در برخی از محصولات داریم در صادرات آنها اما بسیار ضعیف هستیم.

او با بیان‌اینکه برخی از محصولات صادراتی سهمی در سبد کالاهای غیر نفتی ندارند، اضافه کرد: به‌‌عنوان مثال، دراستان خراسان محصول زعفران اولویت اول ما است. در کنار آن زرشک نیز اهمیت دارد.اما اگر مقایسه‌ای بین این دو محصول داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که زعفران یک محصول صادراتی کاملا شناخته شده در دنیا است چرا که از گذشته‌ برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای این محصول انجام شده و یک کالای مهم ارز آور و اشتغال‌زا به حساب می‌آید.اما در بخش زرشک  که خاصیت دارویی هم دارد علی رغم تولید 19 هزار تن ، صادرات آن  بیش از 500 تن نیست. این درحالی است که محروم‌ترین روستاهای ما در کشور زرشک‌کار هستند.ضمن‌اینکه خیلی از روستاها از نعمت آب آشامیدنی محروم‌اند  اما معاش خود را با کشت دیم زرشک تامین می‌کنند. بنابراین یک نوع محرومیت‌زدایی این است که بتوانیم این محصولات این را صادر کنیم که تحقق این امر اختصاص بودجه به این بخش است. 

به گفته رئیس شورای ملی زعفران ایران؛‌ حتی برای حضور در بازار‌های بین‌المللی و معرفی این محصولات بودجه‌‌ای اختصاص نمی‌یابد در حالی‌که بودجه برای این بخش یک الزام است و باید در بودجه سال آینده حتما مورد توجه قرار گیرد.

او تاکید کرد: دربخش محصولات دیگر کشاورزی نیز این اتفاق مشهود است. به‌عنوان مثال؛ گاها شنیده می‌شود که محصولی چون سیب ارومیه به قدری زیاد است  که صدای کشاورزان را درآورده است.

نائب رئیس اسبق کمیسیون کشاورزی ایران  با بیان‌اینکه دربخش بسته‌بندی برای صادرات محصولاتی چون خرما، پسته، بادام، انجیر،‌زرشک و باقی محصولات باغی بسیار ضعیف هستیم، گفت: زنجیره ارزش محصولات کشاورزی باید ردیفی در بودجه داشته باشد تا از این طریق بتوانیم تکنولوژی بسته‌بندی را وارد کنیم.  

احتشام ورود فناوری و تکنولوژی را اولویت دیگر دولت در بودجه سال آینده ذکر کرد و توضیح داد: در بحث گیاهان دارویی با مشکلات فناوری روبرو هستیم این درحالی است که با روند قیمتی یورو و دلار واردات چنین فناوری‌هایی برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد بنابراین ردیفی از بودجه کشاورزی باید به بخش‌هایی چون فناوری و تکنولوژی اختصاص داده شود تا این محصولات براساس استاندارد جهانی فرآوری و بسته بندی شود.

او با تاکید براینکه باید مطابق با استاندارهای جهانی حرکت کنیم و کالای مورد نیاز بازار جهانی را تولید کنیم، گفت:همه این مواردضعف‌هایی است که در تولید محصولات کشاورزی داریم که بودجه‌ای برای آن اختصاص نمی‌یابد در حالی‌که باید این مسائل  به طور واقعی در بحث بودجه دیده شود. ضمن‌اینکه به جای وابستگی به نفت باید سبد کالای صادراتی داشته باشیم. این سبد صادراتی نیز از تجهیز و زیر ساخت بسته‌بندی حاصل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید