Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور خبر داد:

ثبت بیش از 9 هزار برند کودی در راستای پایداری خاک

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، از ثبت بیش از9 هزار برند کودی در راستای پایداری خاک خبر داد.

ثبت بیش از 9 هزار برند کودی در راستای پایداری خاک

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، هادی اسدی رحمانی در دومین همایش بزرگداشت روز جهانی خاک، با بیان این‌که تهیه نقشه‌های خاک می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری در راه پایداری خاک باشد،گفت: پایش خاک کشاورزی در موسسه تحقیقات خاک و آب برای درمان این عنصر در حال انجام بوده و تاکنون 9 هزار و 856 برند کودی ثبت و یا در حال ثبت است.

اسدی رحمانی افزود: در شش ماهه اول سال جاری، 200 مورد عدم تطابق کودی داشتیم که این روند طی در مقایسه با سال‌های قبل در حال تقلیل بوده  است.

وی بیان کرد: حفظ و ارتقاء حاصلخیزی خاک در دستورالعمل‌های موسسه آب و خاک قرار دارد که تلاش داریم علاوه بر کیفیت محصولات، حاصلخیزی خاک را نیز مد نظر داشته باشیم.

اسدی رحمانی با بیان این‌که در ایران چالش‌های متفاوتی در زمینه خاک وجود داشته و طبق سند ارائه شده موسسه تحقیقات خاک باید هیجده و نیم میلیون هکتار اراضی قابل کشت داشته باشیم، تصریح کرد: مساحت اراضی تغییر کاربری در محدوده 6 کلان شهر به سرعت در حال افزایش بوده  به‌طوری که هر سال 3 هزار هکتار خاک در این تغییر اراضی از دست داده‌ایم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ظرفیتهای پایداری مواد لایحه خاک، افزود: شورای عالی کمیته خاک می‌تواند بسترسازی در راه پایداری خاک را مهیا سازد که در این راه نیازمند دستورالعمل‌های مربوطه برای ایجاد وحدت رویه هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید