Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس:

شورای عالی خاک تشکیل شود

رئیس جهادکشاورزی فارس، تشکیل شورای عالی خاک را خواستار شد.

شورای عالی خاک تشکیل شود

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی با اشاره به برگزاری همایش خاک استان فارس برای دومین سال پیاپی با هماهنگی دستگاه‌های متولی استان، گفت: برای رفع مشکلات مربوط به حوزه خاک باید شورای عالی خاک مانند شورای عالی آب در سطح کشور تشکیل شود تا همه دستگاه‌ها و سازمانهای مرتبط با هماهنگی بهتری از این عنصر مطلوب و اثرگذار حمایت کنند.

قاسمی افزود: راه حل چالش بزرگ آب از توجه به خاک می‌گذرد و حفظ و حراست از خاک یک امر بدیهی برای کشورها و ملت‌های مختلف است. نقش خاک در زنجیره اقتصاد و تولید مواد غذایی و مسائل مهمی همچون محیط زیست، تغیر اقلیم و پالایش آلاینده ها بسیار اثرگذار است. خاک مهم ترین تامین کننده نیازهای جسمی و معنوی انسان است. 

قاسمی خواستار ترویج شعار حکمرانی خوب خاک شد و اضافه کرد: بنا به اعتقاد محققان و کارشناسان، بحران فعلی در حوزه آب به دلیل کم توجهی به بحران خاک به وجود آمده است و چنانچه به حفظ رطوبت خاک و تناسب اراضی توجه ویژه ای شود قطعا برای بحران آب هم راهکارهای خواهیم یافت. امروز میزان رطوبت در خاک ۸ برابر آب شیرین موجود در رودخانه‌هاست که این نشان از اهمیت بیشتر خاک در این زمینه است.

وی ادامه داد: در این راستا علاوه بر برنامه ریزی های لازم جهت مدیریت مطلوب رطوبت خاک باید در زمینه مدیریت و تناسب اراضی نیز به دنبال راه حل های مناسب باشیم که در این رابطه نیاز به مدیریت مواد آلی خاک، افزایش تنوع زیستی خاک، پیشگیری از آلودگی خاک ها و مدیریت خاک در اراضی دیمزارها داریم. 

قاسمی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع امیدواریم با رفع ایرادات شورای نگهبان و تصویب لایحه حفاظت از خاک تشکیلات مرتبط با بحث خاک در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود.

وی با بیان این‌که خاک به نوعی در زنجیره تولید دیده شده، افزود: تمامی تلاش ما در حوزه کشاورزی حفظ، تقویت و بهره‌برداری مناسب از خاک به عنوان بستر تولید است.

این مقام مسئول گفت: در همین راستا برای افزایش ماده آلی خاک در حوزه کشاورزی و همچنین حفظ رطوبت خاک، طرحهای مشترکی را با سازمان‌های بین المللی مثل سیمیت دنبال می‌کنیم و به صورت پایلوت تناوب، مباحث کم خاکورزی و بی‌خاکورزی را که هم موجب کاهش هزینه‌ها، کاهش تردد ماشین آلات، کاهش مصرف انرژی کمتر در حوزه کشاورزی و کمک به ساختمان خاک می شود را در دستور کار قرار دادیم.

قاسمی یادآور شد: به آبخوانداری و آبخیزداری به عنوان یک مقوله‌ مهم پرداخته می‌شود که اعتبار خوبی با اذن مقام معظم رهبری در این حوزه از صندوق توسعه ملی گذاشته شده است و استان فارس هم به تناسب از این اعتبارات بهره مهند شده است که باز یکی از مقولات اصلی مهمی است که به آن پرداخته شود .

دومین همایش خاک در استان فارس با حضور قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اسدی رییس موسسه آب و خاک کشور، میرزاوند رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، اسلامی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ملکوتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، و سایر اعضاء برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید