Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

مجوز‌های گلخانه در کمترین زمان صادر می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در جلسه شورای کشاورزی به صدور مجوزهای گلخانه در کمترین زمان و به روش خیلی سهل‌گیرانه نه سخت‌گیرانه تاکید شد.

مجوز‌های گلخانه در کمترین زمان صادر می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، در نشست شورای کشاورزی فارس که به ریاست یداله رحمانی سرپرست استانداری این استان تشکیل شد، محمدمهدی قاسمی  با اشاره به این‌که برنامه توسعه گلخانه‌ها بر اساس تحلیل استراتژیک بوده، افزود: این برنامه سالانه آسیب شناسی شده و نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدها بررسی می‌شود.

دبیر شورای کشاورزی فارس با اشاره به این‌که توسعه گلخانه‌ها با توجه به بحران خشکسالی در 4 سال اخیر به طور جدی در دستور کار قرار گرفته، یادآور شد: سال 94،  گلخانه‌های فارس در سطح ۱۳۶ هکتار بود و اکنون به 480 هکتار رسیده و این توسعه خطی نبوده،  بلکه نمایی است.

این مقام مسئول با بیان این‌که توسعه کشت گلخانه‌ای به عنوان راهکاری برای مواجهه با کم‌آبی و بی‌آبی است، گفت: در این توسعه 80 هزار هکتار کشت سبزی و صیفی فضای باز به 7 هزار گلخانه منتقل می‌شود و  ایجاد بازار جدید مد نظر نیست اگرچه ممنوعیتی برای صادرات محصولات گلخانه‌ای نیز وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: اگرچه مانعی برای ایجاد گلخانه  "های‌تک" یا " با تکنولوژی بالا" چه در زمینه صدور مجوز و  اعطای تسهیلات وجود ندارد، اما استراتژی این سازمان توسعه گلخانه ارزان قیمت با هدف بهره‌مندی همه کشاورزان است.

قاسمی گفت: با توجه به تحقیقات داخلی و خارجی صورت گرفته، احداث روستاهای گلخانه‌ای در دستور کار قرار گرفت، اما اکنون به دلیل افزایش هزینه‌ها تداوم این روند با مانع مواجه شده است، چرا که کشاورز حتی توان دریافت وام ارزان قیمت شش درصدی را هم ندارد که این امر سبب ساز یک آسیب جدی است که اگر شرایط ویژه اندیشیده نشود، امکان توسعه گلخانه در فارس را از دست خواهیم داد.        

او با اشاره به این‌که محصول تولیدی در محیط کنترل شده گلخانه سالم‌تر بوده و از بابت علم، تکنولوژی و عالمان در توسعه گلخانه‌ها محدودیتی وجود ندارد، افزود: اشتغال از دست رفته در سایر بخش‌ها  از رهگذر گلخانه  می‌تواند ایجاد شود بنابراین سهولت در ارائه استعلامات و تسهیلات ارزان قیمت و همچنین نگاه ویژه به صدور مجوزها باید در دستور کار همه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

دبیر شورای کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت پوشش‌های سایبان در کاهش تبخیر و تعرق، حفظ باغ از خسارات ناشی از عوامل فیزیولوژیک، یادآور شد: ایجاد پوشش‌های سایبان در باغ‌های مرکبات، انار، انگور و...در کنار توسعه گلخانه‌ای در دستور کار قرار گرفته تا علاوه بر صرفه‌جویی آب و به نوعی دوام کشاورزی قدم‌های ارزنده‌ایی را در استان فارس برداریم

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید