Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح چغندرقند:

رکوردزنی تولید چغندرقند با صرفه‌جویی 40 درصدی در مصرف آب

ایانا-کشاورزی: چند سالی است استان‌هایی که دارای اقلیم مناسب در زمینه کشت این محصول در فصل پاییز هستند، از الگوی کشت پاییزه پیروی می‌کنند. از این رو طبق برآورد صورت گرفته تاکنون حدود 13هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور، زیر کشت پاییزه چغندر قند هستند

رکوردزنی تولید چغندرقند با صرفه‌جویی 40 درصدی در مصرف آب

شهناز دیواندری - همین سال گذشته بود که چغندرکاران ایرانی توانستند با تولید هشت میلیون تن چغندرقند، رکورد بی‌سابقه‌ای را در تولید این محصول بزنند. آنطور که اعداد و ارقام نشان می‌دهد، طی چند سال اخیر افزایش تولید قابل توجهی در تولید محصول چغندرقند صورت گرفته و بررسی‌ها نشان می‌دهد، استفاده از مکانیزاسیون، نقش اساسی را در این میان ایفا کرده ‌است. بر این اساس کارشناسان مربوطه معتقدند، کاشت این محصول، نه تنها می‌تواند برای کشاورزان ایران کارآفرینی داشته باشد، بلکه کشور را نسبت به واردات شکر نیز بی‌نیاز و خوکفا می‌کند. 

در این باره علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندرقند در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «چند سالی است استان‌هایی که دارای اقلیم مناسب در زمینه کشت این محصول در فصل پاییز هستند، از الگوی کشت پاییزه پیروی می‌کنند. از این رو طبق برآورد صورت گرفته تاکنون حدود 13هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور، زیر کشت پاییزه چغندر قند هستند.»

او با اشاره به برداشت پاییزه چغندر تولید شده در سال زراعی97-96، ادامه می‌دهد: «در شش ماهه نخست سال جاری حدود یک میلیون تن چغندرقند مربوط به کشت پاییزه سال گذشته تولید شد که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از افزایش خوبی برخوردار بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تولیدات پاییزه این محصول در سال زراعی گذشته 760هزار تن بوده که این رقم در سال جاری به یک میلیون تن رسیده است.»

او با یادآوری اینکه در حال حاضر کشاورزان، محصول کشت بهاره خود را برداشت می‌کنند، می‌گوید: «تا کنون چیزی حدود چهار میلیون تن از تولیدات بهاره چغندر، برداشت و به کارخانه‌‌های قند در سراسر کشور تحویل داده شده است. از این رو جمع این اعداد نشان می‌دهد در کل از ابتدای سال 97رقمی برابر با پنج میلیون تن برداشت محصول مورد نظر بوده.»

یزدانی با تاکید بر اینکه در کشت بهاری امسال، افزایشی در تولید به چشم نمی‌خورد، توضیح می‌دهد: «در کشت بهاره سال جاری، میزان تحویل چغندر قند به کارخانه‌های مربوطه، به دلیل بارندگی‌های پاییزه و نیز اعتصاب کامیون‌داران نسبت به مدت زمان مشابه خودش در سال گذشته، کاهش داشته. بنابراین اگر بخواهیم میزان سطح زیر کشت بهاری چغندرقند در کشور را تخمین بزنیم، باید به طور متوسط به رقم 100هزار هکتار اشاره کنیم. البته در برخی از سال‌ها ممکن است سطح زیر کشت این محصول به دلیل شرایط حاکم، کاهش یابد و امسال نیز از جمله سال‌هایی بوده که چنین اتفاقی رخ داده.»

او می‌افزاید: «در حاضر استان خوزستان در کشت پاییزه چغندرقند و استان آذربایجان غربی در کشت بهاره این محصول بیشترین سطح زیر کشت و تولید را دارا هستند. به طوری که کشت مکانیزه این محصول سرعت بیشتری به تولیدات آن می‌دهد. از این رو طی سال‌های اخیر، به لحاظ نوسازی ناوگان مکانیزاسیون و ورود تکنولوژی‌های جدید در بحث کاشت و برداشت چغندر قند، کارایی و سرعت عمل بیشتری برای چغندرکاران حاصل شده. همچنین به دلیل ورود دستگاه‌های نشاکاری چغندر قند، مصرف آب در کشت این محصول کاهش یافته و میزان صرفه‌جویی آن چیزی حدود 40 درصد بوده. در حال حاضر تمام زراعت‌کارانی که چغندر قند می‌کارند به طور کامل از روش مکانیزه استفاده می‌کنند.»

مجری طرح چغندر قند ایران، در ادامه با تاکید بر خود کفا شدن کشور در تولید شکر، می‌گوید: «تولید بالای چغندر قند در چند سال اخیر وابستگی کشور را به واردات شکر به شدت کاهش و حتی حذف کرد. در سال گذشته با تولید بیش از هشت میلیون تن تولید چغندر قند، رکورد تاریخی و بی‌سابقه‌ای در راستای برداشت این محصول زده شد. این میزان تولید چغندر قند در کنار نیشکر دست به دست هم داد که با تولید بیش از دو میلیون تن شکر به 85 درصد خود اتکایی در تولید این محصول دست یابیم. لازم به تاکید است که ایران جزو 11 کشور در جهان به حساب می‌آید که شکر را هم از طریق چغندر قند و هم از نیشکر تولید می‌کند.»

یزدانی در ادامه با اشاره به قیمت خرید تضمینی چغندر قند، می‌گوید: «در سال جاری شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی چغندرقند را برای کشت بهاره رقمی برابر با 3403 ریال و برای کشت پاییزه 3338 ریال اعلام کرد. این ارقام با احتساب عیار 16برای چغندر بهاره و عیار 15 برای چغندر پاییزه تصویب شد. همچنین یک جایزه تحویل چغندر قند نیز در نظر گرفته شده که به ازای هر کیلوگرم چغندر تحویلی 20 کیلوگرم تفاله و دو کیلوگرم قند یا شکر به کشاورزان داده شود.»

او اضافه می‌کند: «خرید چغندر قند در ایران تنها از طریق کارخانه‌های تولید قند و شکر با نرخ خرید تضمینی تعیین شده توسط شورای اقتصاد صورت می‌گیرد. از این رو باید افزایش هزینه‌ها در راستای زراعت چغندر قند، در نظر گرفته شود. بر این اساس به جرات می‌توان گفت که نرخ خرید تضمینی اعلام شده توسط شورای اقتصاد نیاز به تجدید نظر دارد تا حمایت از تولید داخلی محقق شود. وقتی بحث اقتصاد مقاومتی و اتکا به ظرفیت‌های داخلی رخ می‌دهد، باید نگاه ویژه‌ای نیز در این زمینه وجود داشته باشد. چرا که طی چند سال اخیر ظرفیت‌ و پتانسیل‌های خوبی در بحث زراعت چغندر قند، ایجاد شده که نشان دهنده این است، می‌توان مانور بیشتری بر روی این محصول داد. »

او با اشاره به بحران آب حاکم بر کشور می‌گوید: «با توجه به اینکه ایران از بحران کم‌آبی رنج می‌برد، در زمینه کشت بهاره چغندر قند هیچ برنامه توسعه‌ای وجود ندارد. تنها برنامه‌ای که در نظر گرفته شده این است که سطح زیر کشت بهاره چغندر قند، هر ساله کاهش داده شود و در عوض طرح توسعه در راستای کشت پاییزه این محصول اتفاق بیافتد. طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود 12 استان از کشور پتانسیل این را دارند که کشت پاییزه چغندر قند را داشته باشند. چرا که با اجرای چنین طرحی عمده آب مورد نیاز محصول از بارش‌های آسمانی تامین می‌شود.»

مجری طرح چغندر قند ایران، توضیح می‌دهد: «کشت پاییزی چغندر قند که از سال زراعی 93-92 به آن پرداخته شده، در ابتدا حدود دو هزار هکتار را در برمی‌گرفته که این رقم در سال زراعی 97-96 به حدود 17000هزار هکتار رسیده. با افزایش سطح زیرکشت چغندرقند پاییزی طی چند سال اخیر، متوسط عملکرد آن 70 تن در هکتار شده، در حالی که متوسط عملکرد کشت بهاره این محصول چیزی حدود 58 تن در هکتار بوده. همچنین بهره‌وری آب که شاخص مهمی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، در طرح گسترش کشت پاییزه در نظر گرفته شده. بنابراین در زراعت پاییزی به ازای مصرف هر مترمکعب آب 1.3 کیلوگرم شکر تولید می‌شود، در صورتی که این عدد در کشت بهاره چیزی حدود0.670 کیلوگرم بوده است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید