Iranian Agriculture News Agency

آبخیزداری از انباشت رسوب در مخازن سدها جلوگیری می‌کند

با انجام فعالیت های آبخیزداری در بالادست حوزه سدهای کشور، شاهد کنترل فرسایش و تله اندازی رسوبات خواهیم بود و حجم مفید سدهای کشور از رسوبات انباشته نمی شود.

آبخیزداری از انباشت رسوب در مخازن سدها جلوگیری می‌کند

به گزارش ایانا، مهندس فرشاد میردار هریجانی معاون دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بازدید از پروژه های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت: محدوده کاری دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها در حوزه های بالادست سدهای کشور می باشد.

میردار هریجانی اظهار داشت: فعالیت‌ها و پروژه های آبخیزداری در بالادست سدهای کشور، قاعدتاً باید قبل از اینکه سدی احداث شود، صورت بگیرد و با انجام این پروژه ها، کنترل فرسایش و تله اندازی رسوبات را انجام بدهیم.

وی گفت: با انجام فعالیت‌های آبخیزداری در بالادست حوزه سدهای کشور، شاهد کنترل فرسایش و تله اندازی رسوبات خواهیم بود و حجم مفید سدهای کشور از رسوبات انباشته نمی شود و دوره بازگشتی که برای سدها در نظر گرفته شده، به واقعیت تبدیل می شود.

معاون دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها افزود: متاسفانه سالانه نزدیک به یک حجم از سد امیر کبیر را به خاطر رسوبات از دست می دهیم. اگر مسوولان توجه بیشتری به فعالیت های آبخیزداری و حوزه های آبخیز داشته باشند، ما می توانیم از سدهای کشور استفاده بهینه تری داشته باشیم و عمر مفید سدهای کشور را افزایش بدهیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان، او در رابطه با تداوم اعتبارات صندوق توسعه ملی برای پروژه های آبخیزداری اظهار داشت: قدر مسلم عملکرد و خروجی کار و مستندسازی فعالیت های این چند ماهه در تداوم اعتبارات نقش بسزایی خواهد داشت. با تلاش همکارانمان در سراسر کشور و انجام به موقع فعالیت ها و مستندسازی آنها، شاهد تداوم این اعتبارات باشیم و بتوانیم علاوه بر حفاظت خاک، آبخوان‌های کشور را تغذیه و احیا کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید