Iranian Agriculture News Agency

بررسی دلیل پیشرفت کشاورزی هلند در دنیا:

کاهش ردپای نفت در تولید محصولات کشاورزی

دولت هلند با برنامه‌ریزی٬ مالیات و ایجاد انگیزه توانسته با وجود اراضی کشاورزی کمتر نسبت به آمریکا…

ایانا-جهان: تصور کنید می‌خواهید یک 10 دلاری را خرد کنید. آن 10 دلاری را به صندوقدار می‌دهید و به جای اینکه یک ۵ دلاری و پنج تا یک دلاری تحویل بگیرید٬ فقط یک دلار به شما پس داده می‌شود.

کاهش ردپای نفت در تولید محصولات کشاورزی

مسلما از این موضوع خوشحال نخواهید شد. اگر نتوانید ۹ دلار باقیمانده را از صندوقدار پس بگیرید دفعه بعدی که بخواهید پولتان را خرد کنید امکان ندارد به آن مغازه برگردید.

به گزارش مجله فوربز٬ این معامله – که در آن مشتری در ازای ۱۰ واحد یک واحد پس می‌گیرد- در هر ثانیه از روز در کشورهای توسعه‌یافته اتفاق می‌افتد؛ با این تفاوت که در زندگی واقعی به جای دلار٬ کالری را معامله می‌کنیم.

بر اساس گزارش تحقیقاتی که در سال 2009 منتشر شده٬ برای تولید یک کالری ماده غذایی به ۱۰ کالری انرژی مبتنی بر نفت نیاز است. این عدم تعادل به دو دلیل اتفاق می‌افتد: روش تولید و سیستم شبکه‌های توزیع.

در روش تولید٬ برای ساخت کودهای صنعتی که در کشت محصولات کشاورزی بکار می‌روند از فرآیند هابر-بوش استفاده می‌شود که بر پایه منابع نفتی-گاز طبیعی- است. از گاز طبیعی برای تولید آمونیاک استفاده می‌شود که ترکیب ساختاری مهمی برای کودهای صنعتی است.

از دانه غلات برای خوراک دام استفاده می‌شود. پس در واقع خوراک مرغ و گاو و گوسفند هم گاز طبیعی است. برای آبیاری٬‌ کاشت و برداشت هم از انرژی استفاده می‌شود. دانشمندان تخمین می‌زنند برای تولید یک کالری مواد غذایی به ۸ کالری انرژی نفتی نیاز است.

بقیه انرژی لازم برای تولید یک کالری ماده غذایی در حمل و نقل بکار می‌رود. اگر شما در شهر شیکاگو زندگی می‌کنید می‌دانید که برای تهیه گوجه‌فرنگی در تمام طول سال فقط کافی به فروشگاه محله‌تان سر بزنید؛ حتی در روزهای بسیار سرد زمستانی.این گوجه‌فرنگی‌های زمستانی قطعا از کشور دیگری به آمریکا فرستاده شده‌اند.

اگر به یک سرمایه‌گذار٬ شرکتی را معرفی کنید که افزایش درآمد آن با افزایش تدریجی جمعیت همراه است اما برای کسب یک دلار سود باید ۱۰ دلار هزینه کند بهترین راه برای آن شرکت فروش استقراضی است.

این همان معادله‌ای است که سیستم مدرن کشاورزی بر پایه آن بنا شده است.

تکنولوژی کشاورزی صنعتی یا AgTech میخواهد این معادله وارونه هزینه انرژی را تغییر دهد و شیوه تولید مواد غذایی را توجیه‌پذیر کند.

هلند بهترین نمونه در توسعه و پیشرفت در صنعت کشاورزی  است. این کشور بعد از آمریکا دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در دنیاست.

نسبت زمین‌های زراعی هلند به آمریکا یک به 270 است که عرض جغرافیایی آن همانند ایالت ساسکچوان در کانادا اما میزان صادرات مواد غذایی آن بسیار بیشتر است.

در یکی از گزارش‌های نشنال جغرافی از اراضی کشاورزی در هلند٬ یک کشاورزی که سیب‌زمینی کشت می‌کند توانسته با کاهش 90درصدی آب مصرفی میزان تولید محصول را دو برابر افزایش دهد.صنعت کشاورزی هلند هم عملکردی مشابه همین کشاورز دارد. استفاده از حشره‌کش‌های شیمیایی تقریبا به صفر رسیده و مصرف آنتی‌بیوتیک در دام 60درصد کاهش پیدا کرده است.

استفاده از کودهای شیمیایی در هر هکتار از زمین زراعی در هلند بیشتر از آمریکاست اما چون هلند در هر هکتار محصولات بیشتری نسبت به آمریکا تولید می‌کند کودی که برای هر محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار کمتر است.  علاوه بر آن٬ از سال 2002 استفاده از کودهای شیمیایی در هلند روند نزولی داشته. اتفاقی که عکس آن در آمریکا رخ داده است.

دلیل پیشرفت‌های شگفت‌آور هلند در بهره‌وری محصولات کشاورزی این است که دولت هلند اهداف و قوانین کاملا مشخصی تنظیم کرده و با مالیات و ایجاد انگیزه‌های توسعه آن را حمایت می‌کند. به همین ترتیب دولت اجازه می‌دهد بازار آزاد کار خودش را به بهترین نحو که توسعه راه‌حل‌های مبتکرانه است انجام دهد. این قوانین به هلندی‌ها امکان می‌دهد تا از  مدل‌های تکنولوژی مورد استفاده در دو دهه اخیر فراتر روند و در نتیجه نوآوری٬ مالکیت معنوی و مشاغلی متناسب با آن بوجود آورند.

حذف حشره‌کش٬ کاهش هدر رفتن آب٬ ‌بهره‌وری بالا از کود شیمیایی٬ افزایش امنیت غذایی و قابل ردیابی و همچنین کاهش شدید استفاده از محصولات نفتی در حمل و نقل از مشخصات کشاورزی عمودی هستند که برای محیط زیست و جامعه  بسیار مفیدند.

همانند فروشگاه‌های مواد غذایی ارگانیک که در اوایل دهه 80 میلادی پایه‌ریزی شده‌اند٬ مزارع عمودی هم همان مسیر را طی خواهند کرد. با این تفاوت که جذب مشتری به این مزارع سریع‌تر از جذب آنها به مواد غذایی ارگانیک خواهد بود.  

با در نظر گرفتن این مشخصات سرمایه‌گذاری در کشاورزی عمودی اگر در سال‌های اول سودده نباشد در طولانی‌مدت حتما نتیجه خواهد داد.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید