Iranian Agriculture News Agency

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران:

نرخ 1600 تومانی گندم منصفانه شد

ایانا-کشاورزی: افزایش 130تومانی نرخ خرید تضمینی گندم توسط رئیس جمهور، رضایت بخش نیست اما این رقم در مقابل نرخ قبلی برای کشاورزان بهتر است.

نرخ 1600 تومانی گندم منصفانه شد

 

موج اعتراضات گندم‌کاران و حتی برخی مسئولان به نرخ پایین خرید تضمینی گندم به نتیجه رسید و بالاخره رئیس جمهوری، با افزایش 130تومانی خرید تضمینی گندم موافقت کرد. عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این موافقت، رقم مورد نظر را 1600تومان اعلام کرد.

رسیدن نرخ خرید تضمینی گندم به 1600 تومان، هر چند که هنوز با نرخ‌هایی که از سوی گندمکاران پیشنهاد میشد تفاوت دارد اما منصفانه‌تر بوده و گندمکاران را کمی دلگرم کرده است.

در این باره عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «امسال نرخ خرید تضمینی گندم حواشی زیادی را به دنبال داشت. به طوری که اعلام دیر هنگام نرخ مورد نظر برای کشت پاییزی گندم‌کاران دردسرساز شد. با اعلام نرخ 1470تومانی خرید تضمینی گندم توسط شورای اقتصاد، بازهم گِرهی از وضعیت گندم‌کاران در کشور باز نشد. چراکه غیرمنصفانه بودن رقم مورد نظر، صدای گندم‌کاران را بدجوری درآورد. جوری که بنیاد ملی گندم کاران ایران نیز در اعتراض به قیمت مربوطه، نامه تجدید نظری برای ریاست جمهوری نوشت.»

او با اشاره به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تا 1600تومان توسط رئیس جمهور، ادامه می‌دهد: «افزایش 130تومانی نرخ خرید تضمینی گندم توسط رئیس جمهور، رضایت بخش نیست اما این رقم در مقابل نرخ قبلی برای کشاورزان بهتر است.»

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با تاکید بر تغییر در جدول پاکی گندم در سال جاری از مشکلاتی می‌گوید که این تغییر می‌تواند فروش گندم کشاورزان را با مشکل روبه‌رو کند، «در جدول تنظیم شده قبلی، خلوص گندم 0.4 درصد افت مفید و 0.2 افت غیرمفید داشت. اما در سال جاری این جدول با تغییراتی جدیدی روبه‌رو شد. تغییرات حاصله در اعداد تعیین شده برای افت مفید و غیرمفید این جدول، رسیدن به قیمت خرید تعیین شده را برای کشاورزان سخت کرد. بر اساس تغییرات حاصله در جدول پاکی، ارقام امسال  با 0.2 افت مفید و 0.1 افت غیرمفید تعریف شد. بر این اساس گندم‌کار باید 0.1 درصد افت غیرمفید داشته باشد تا محصولش مورد پذیرش و خرید تضمینی گندم قرار گیرد. از این رو بازی با اعداد باعث شده که افزایش مورد نظر فایده اساسی نداشته باشد. »

او معتقد است با توجه به قیمت جهانی گندم، نرخ خرید تضمینی این محصول در ایران بسیار پایین است. بنابراین اگر بخواهیم نرخ منصفانه‌ای را پیشنهاد دهیم باید به خرید تضمینی گندم به قیمت 2000تومان فکر کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید