Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان:

پیشتازی خوزستان در تولید گندم، کلزا، ذرت و چغندرقند

ایانا-کشاورزی: استان خوزستان با تولید گندم در سطحی برابر با ۸.۶ میلیون هکتار رتبه نخست را در این زمینه دارد. همچنین این استان در تولید کلزا، ذرت و گل مریم پیشتاز است. استان خوزستان در کاشت چغندر قند پاییزه و اصلاح الگوی کشت آن و بهره‌وری آب نیز توانسته مقام اول را کسب کند. نباید از یاد برد که این استان در تولید میگو با رقم ۱۱هزار تن در هکتار نیز در رتبه نخست کشور قرار دارد. خوزستان در تولید خرما رتبه دوم و در صادرات این محصول که ۶۰درصد صادرات کل خرمای کشور را در برمی‌گیرد، رتبه اول را دارد.

پیشتازی خوزستان در تولید گندم، کلزا، ذرت و چغندرقند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: «رشد روزافزون جمعیت در دنیا و تقاضای مستمر مواد غذایی موجب ایجاد تحول در بخش کشاورزی شده است. به طوری که در مدت زمان کوتاهی شاهد تنوع کیفیت و همچنین افزایش کمیت در تولیدات محصولات کشاورزی هستیم. از این رو باید تولیدات کشاورزی  را به سمتی پیشبرد که غذای سالمی برای مردم کشور فراهم شود.»

به گزارش ایانا، محمد قاسمی نژاد در دومین نشست هم‌اندیشی و راه‌اندازی تحقیقات قارچ خوراکی کشور که در شهرستان دزفول استان خوزستان در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه تئوری‌های موجود در دنیا به کارگیری فناوری، دانش و مدیریت دانش را در بحث کشاورزی ضرورت می‌دانند، ادامه داد: «بعد از انقلاب اسلامی تحقیقات زیادی در زمینه به‌زراعی، احداث باغات مکانیزه، آبیاری‌های نوین و... انجام شد که نتایج مثبتی را در بخش کشاورزی به دنبال داشت. اما در این بین نباید از یاد برد که اجرایی کردن روش‌های نوین به‌طور یقین عامل بهره‌وری بالاتر خواهد بود.»

قاسمی نژاد پتانسیل‌های کشاورزی خوزستان را بالا دانست و افزود: «استان خوزستان از ۲.۳ میلیون هکتار اراضی مستعد برخوردار است که ۱.۳میلیون هکتار آن در چرخه تولید قرار گرفته. چیزی حدود ۱۹۰هزار نفر در چرخه تولید نقش بهره‌بردار را ایفا می‌کنند. همچنین استان خوزستان ۱۳۸محصول زراعی و باغی دارد که معادل ۱۶.۷ یا ۱۵ درصد کل محصولات کشاورزی کشور است. لازم به ذکر است که این استان از ۸.۷ میلیون واحد دامی نیز برخوردار است.»

او با اشاره به اینکه خوزستان رتبه نخست را در بیشتر تولیدات بخش کشاورزی دارد ادامه داد: «استان خوزستان با تولید گندم در سطحی برابر با ۸.۶ میلیون هکتار رتبه نخست را در این زمینه دارد. همچنین این استان در تولید کلزا، ذرت و گل مریم پیشتاز است. استان خوزستان در کاشت چغندر قند پاییزه و اصلاح الگوی کشت آن و بهره‌وری آب نیز توانسته مقام اول را کسب کند. نباید از یاد برد که این استان در تولید میگو با رقم ۱۱هزار تن در هکتار نیز در رتبه نخست کشور قرار دارد. خوزستان در تولید خرما رتبه دوم و در صادرات این محصول که ۶۰درصد صادرات کل خرمای کشور را در برمی‌گیرد، رتبه اول را دارد.»

قاسمی نژاد افزود: «سطح باغات استان ۶۱۵۲۳هزارهکتار بوده که در این بین ۸۰ درصد آن باربر و ۲۰درصد دیگر آن به صورت نهال است.»

او بعد از گزارش کلی وضعیت کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: «قارچ می‌تواند الگویی برای توسعه بخش کشاورزی باشد. هم اکنون کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد و قارچ محصولی است که از بهره‌وری بالایی برخوردار بوده و مصرف آب آن کم است.

او در پایان با اشاره به پیشینه تولید قارچ در ایران گفت: «لازم به یادآوری است، پرورش قارچ در ایران از سال ۳۷آغاز شد و هم اکنون تولید قارچ در کل کشور بالغ بر ۱۳۲هزار تن است. 10 استان در کشور برای تولید قارچ پیشتاز هستند که خوزستان مقام هفتم را در این میان دارد. میزان تولیدات قارچ در این استان چیزی برابر با ۶۳۰۰تن بوده که پیش بینی می‌شود این رقم در سال ۹۸به هفت هزار تن برسد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید