Iranian Agriculture News Agency

مومن نیافر:

قیمت تضمینی نیازمند سیاست‌گذاری جدید در پرداخت یارانه نان

ایانا-کشاورزی: لازمه اجرای طرح قیمت تضمینی در ابتدا مشخص کردن قشر آسیب پذیر و پرداخت یارانه‌ به محصولاتی است که قرار است در قالب قیمت تضمینی به فروش برسند.

قیمت تضمینی نیازمند سیاست‌گذاری جدید در پرداخت یارانه نان

اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی نیازمند سیاست‌گذاری جدید در پرداخت یارانه آرد و نان است.

مومن نیافر کارشناس حوزه گندم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی گندم از کشاورزان توضیح داد: برای اجرای این طرح نیازمند سیاست‌گذاری جدید در پرداخت یارانه آرد و نان هستیم.

او با تاکید بر اینکه در صورتی که طرح قیمت تضمینی اجرا شود ولی همچنان یارانه آرد و نان برقرار باشد اتفاقی نخواهد افتاد، گفت: حل این موضوع تابع یکسری تغییر سیاست در گندم و ساختارهای  آرد و نان است.

او با بیان اینکه باید بسترهای لازم برای تعیین قیمت تضمینی ایجاد شود، افزود: گندم یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و تنها در این صورت است که قیمت تمام شده گندم برای کشاورز با سود متعارف و بدون دغدغه به راحتی تعیین می‌شود.

نیافر ادامه داد: در این شرایط انگیزه لازم برای تولید نیز ایجاد خواهد شد. 

او با یادآوری اینکه در رابطه با قیمت تمام شده آرد و نان وضعیت مصرف‌کنندگان نیز باید در نظر گرفته شود، گفت: در ارتباط با گندم باید در ابتدا قیمت آرد مشخص شود.

این کارشناس حوزه گندم با اشاره به اینکه در طرح قیمت تضمینی گندم همچنان دولت مابه التفاوت را به کشاورز پرداخت می‌کند، افزود: این موضوع تفاوتی با خرید تضمینی آن ندارد.

او با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح قیمت تضمینی بخش خصوصی مصرف کننده آرد و گندم  باید وارد عمل شود، گفت: همچنین یارانه در نظر گرفته شده برای آرد و نان باید هدفمند شود.

این کارشناس افزود: بر این اساس تولیدکننده گندم محصولش را در بورس عرضه می‌کند، مصرف کننده گندم نیز در یک فضای رقابتی در بورس و یا خارج از آن محصول را خریداری می‌کند و در نهایت او نیز در یک فضای رقابتی باید بتواند محصولش (آرد) را  به فروش برساند.

او در پایان با تاکید بر اینکه لازمه اجرای طرح قیمت تضمینی در ابتدا مشخص کردن قشر آسیب پذیر و پرداخت یارانه‌ به محصولاتی است که قرار است در قالب قیمت تضمینی به فروش برسند، گفت: در غیر اینصورت اجرای این طرح تنش‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید