Iranian Agriculture News Agency

تعیین قیمت گندم در پاکستان ۴۰ درصد بیشتر از نرخ جهانی

دولت پاکستان در جدیدترین اقدام خود علیرغم اعتراض سازمان WTO نسبت به قیمت گذاری گندم در این کشور، به منظور جبران هزینه های تولید گندم و بر اساس درخواست کشاورزان، قیمت تضمینی هر کیلو گندم را به ۲۹۲ دلار معادل ۲۶۰۰ تومان و حدود ۴۰ درصد بیشتر از قیمت جهانی این محصول افزایش داده است.

تعیین قیمت گندم در پاکستان ۴۰ درصد بیشتر از نرخ جهانی

به گزارش ایانا  پاکستان یکی از تولید کنندگان بزرگ گندم در جهان است که نیاز خود را از طریق تولیدات داخلی تامین می کند.

این کشور به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب طی سال های گذشته توانسته است تا میزان تولید گندم را افزایش دهد؛ به طوریکه بر اساس آمارها، میزان تولید گندم در این کشور از ۴ میلیون تن به بیش از ۲۷ میلیون تن رسیده و خودکفایی در این محصول اساسی محقق شده است.

دولت پاکستان به منظور تامین نیاز مصرفی خود به گندم برنامه های مناسبی را برای تولید این محصول از جمله اتخاذ سیاست حمایت قیمتی در نظر گرفته است.

سیاست تضمین قیمت گندم در پاکستان به کشاورزان این امکان را می دهد تا در صورت نبود مشتری به قیمت مناسب برای گندم های تولیدی خود، این محصول را با قیمت مشخص به دولت بفروشند.

تدوام حمایت از تولید گندم علیرغم اعتراض WTO

پرداخت یارانه توسط دولت پاکستان به تولید گندم منجر به افزایش اعتراضات از سوی کشورهای عضو WTO به این کشور شد و این سازمان خواستار کاهش یارانه های بخش گندم شده است.

بررسی روند تجارت پاکستان نشان می دهد این کشور مقدار کمی از محصولات تولید شده خود را به دیگر کشورها صادر می کند و به صورت کلی گندم نیز وارد نمی کند.

به عبارت دیگر دولت پاکستان با حمایت از کشاورزان خود سعی در تثبیت تولید گندم داشته و به هیچ عنوان درصدد واردات و یا صادرات گسترده این محصول نبوده است.

حمایت از قیمت گندم مهم ترین حمایت دولت پاکستان از گندم کاران

اخیرا دولت پاکستان به صورت محدود اجازه صادرات ۵۰۰ هزار تنی از این محصول را صادر کرده است؛ اما اعضای سازمان تجارت جهانی نسبت به قیمت های صادراتی این کشور معترض شدند.

بررسی های این سازمان نشان می دهد قیمت نهایی گندم پاکستان بیشتر از هزینه های حمل و نقل، بیمه و سود صادرات تعیین شده است و این موضوع باعث زیان کشورهای وارد کننده است.

به عبارت دیگر دولت پاکستان به منظور حمایت از گندم خود حاضر به کاهش قیمت یارانه ای خود نیست و همواره از تولید وصادرات گندم خود نیز حمایت قیمتی لازم را انجام می دهد.

پاکستان بالاترین قیمت گندم را بین کشورهای منطقه دارد

بررسی ها نشان می دهد کل ذخایر گندم پاکستان در سال اخیر به بیش از ۱۱ میلیون تن رسید که با صادرات محدود این کالا ذخیره گندم این کشور به حدود ۱۰.۵ میلیون تن رسیده است.

گفتنی است عدم تغییر قیمت گندم پاکستان در ابتدای سال جاری موجب اعتراض کشاورزان مبنی بر زیان آن ها از تولید این محصول اساسی شده است و آنها خواستار افزایش قیمت گندم شدند.

به همین منظور دولت پاکستان در ابتدای سال جاری برای جبران هزینه های تولید قصد داشت تا در سیاست جدید خود، قیمت گندم را پس از پیشنهادات دولت های ایالتی این کشور افزایش دهد.

این در حالی است که طبق گزارش های وزارت کشاورزی آمریکا قیمت گندم در پاکستان بیشتر از کشورهای دیگر در منطقه است و این کشور بیشترین ذخایر استراتژیک گندم را در اختیار دارد.

تعیین قیمت گندم در پاکستان ۴۰ درصد بیشتر از نرخ جهانی

سرانجام قیمت گندم محلی پاکستان با حمایت دولت های استانی و مرکزی این کشور به ۲۹۲ دلار در هر تن رسید، این در حالی است که قیمت جهانی این محصول در حال حاضر حدود ۲۱۸ دلار در هر تن است.

به عبارت دیگر قیمت هرکیلوگرم گندم پاکستان در سال جاری با درنظر گرفتن نرخ ارز رایج در سامانه نیما معادل ۹ هزار تومان از ۲۴۰۰ تومان به ۲۶۰۰ تومان افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند تفاوت قیمت محلی گندم با قیمت صادراتی این محصول باید نهایتا به ۳۵ دلار برسد؛ اما تفاوت اولیه قیمت محلی پاکستان با قیمت های جهانی باعث شده است که قیمت محصول صادراتی این کشور حدود ۱۰۵ دلار بیشتر از قیمت محلی نیز باشد.

حمایت دولت پاکستان از قیمت صادراتی گندم باعث شده است تا مسئولین ایالت های سند و پنجاب با درخواست از وزارت کشاورزی پاکستان و کمیته هماهنگی اقتصادی ECC در این کشور خواستار صادرات گندم مازاد خود باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید