Iranian Agriculture News Agency

تا پایان سال 2019؛

ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در خزر تمدید شد

ایانا-کشاورزی: نمایندگان پنج کشور ساحلی دریای خزر، به منظور حفاظت از منابع زنده خزر، تصمیم گرفتند تا ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری که از سال 2010 میلادی آغاز شده است را همچنان ادامه دهند و صید تجاری این گونه تا پایان سال 2019 همچنان ممنوع باشد.

ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در خزر تمدید شد

نمایندگان پنج کشور ساحلی دریای خزر، تصمیم گرفتند تا پایان سال 2019 میلادی، ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در این دریا تمدید شود.

به گزارش ایانا، در دومین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره برداری منابع زنده آبی دریای خزر که در باکو برگزار شد، نمایندگان پنج کشور ساحلی دریای خزر، به منظور حفاظت از منابع زنده خزر، تصمیم گرفتند تا ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری که از سال 2010 میلادی آغاز شده است را همچنان ادامه دهند و صید تجاری این گونه تا پایان سال 2019 همچنان ممنوع باشد.

این تصمیم در پی آن گرفته شد که گزارش‌های ارایه شده در این اجلاس از وضعیت نه چندان خوب ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر با وجود سال‌ها ممنوعیت صید تجاری حکایت داشت و نمایندگان کشورهای ساحلی خزر را بر آن داشت تا بر تمدید ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری تاکید کنند.

در این باره مرتضی مهران پور رئیس امور بین‌الملل سازمان شیلات ایران، با اشاره به اینکه قرار شد در کار گروه علمی این کمیسیون این مساله رسیدگی شود، به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) توضیح داده است که «از ابتدای ممنوعیت صید ماهیان خاویاری بنا بود ساز و کار اجرایی این موضوع تدوین شود که متاسفانه بنا به دلایلی این کار انجام نگرفته و در این کمیسیون تصمیم گرفته شد در اجلاس کار گروه علمی که قرار است در نیمه اول سال 2019 میلادی در روسیه برگزار شود، این مساله بار دیگر رسیدگی و این ساز و کار اجرایی هم تدوین شود.»

گفته می‌شود که قرار است در جلسه آتی این کمیسیون که سال آینده به ریاست ایران برگزار خواهد شد، برای صید این گونه در سال‌های آتی تصمیم‌گیری شود. در این جلسه مقرر شده است که ماهیان خاویاری فقط برای بازسازی ذخایر و امور تحقیقاتی انجام گیرد و هر گونه صید تجاری این ماهیان همچنان ممنوع است.

در این اجلاس که ایران را برای دو سال آتی به ریاست کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری منابع زنده آبی دریای خزر تعیین کرد، سهمیه صید سال 2019 میلادی برای ماهی‌های کیلکا و گونه‌های مختلف برای اهداف تحقیقاتی و بازسازی ذخایر سهمیه کشورها مشخص شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید