Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس:

کشت نشایی کلزا از اولویت‌های جهادکشاورزی فارس است

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی فارس با اشاره به مزایای کشت نشایی از جمله صرفه‌جویی 3 هزار مترمکعبی در آب، گفت: کشت نشایی کلزا و سبزی و صیفی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

کشت نشایی کلزا از اولویت‌های جهادکشاورزی فارس است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، احمد دهقان با اعلام این خبر افزود: در سال جاری به عنوان سومین سال اجرای طرح توسعه کشت نشایی ، 19 هزار و 500 هکتار از محصولات سبزی و صیفی در استان به این روش کشت شده است.

او با بیان این‌که کشت نشایی تاکنون نسبت به سال شروع برنامه ۹۷ درصد افزایش رشد داشته، یادآورشد: پیش بینی می‌شود این سطح تا پایان سال به بیش از 20 هزار هکتار برسد.

این مقام مسئول با اشاره به مزیت‌های فراوان کشت نشایی نسبت به کشت مستقیم بذر، تصریح کرد: این مزیت‌ها شامل صرفه جویی 3 هزار متر مکعبی آب در هکتار، کاهش میزان مصرف بذر، صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید سم و سمپاشی، افزایش عملکرد از طریق ایجاد تراکم مناسب بوته و حفظ یکنواختی سایز بوته، زودرس کردن محصول به مدت حداقل بیست روز و کاهش هزینه‌های جاری اجرایی کردن این پروژه است.

دهقان یادآورشد: با توجه به مزایای مذکور، کشت نشایی کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی فارس قرار گرفته و به منظور توسعه و ترویج این نوع کشت کارگاه آموزشی یک روزه با تدریس حسن مختارپور محقق کشاورزی و با حضور کارشناسان زراعت شهرستان های استان برگزار شد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی فارس تاکید کرد: علاوه بر مزیت‌های کشت نشایی به ‌منظور غلبه بر شوری خاک و گذر از سرمای اولیه و دستیابی به تاریخ کاشت مناسب، مزارع الگویی کشت نشایی کلزا در تراکم‌های مختلف در مناطق مختلف استان اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید