Iranian Agriculture News Agency

گزارش فرانس پرس از زعفران‌کاری در ایران :

ایران با جعل برند زعفران خود در جهان مقابله می‌کند

ایانا_ اخبار و رویدادها|| زعفران ایرانی؛ طلای سرخ مناطق کویری است که حالا کشت آن از منطقه قائنات در شرق کشور به نقاط خیلی بیشتر تسری پیدا کرده است. اگر تا دیروز فقط زعفران را در جنوب خراسان (قبل از تقسیم) یافت می‌کردیم حالا در مناطق مختلف کشور این محصول پرسود کشت می‌شود...

ایران با جعل برند زعفران خود در جهان مقابله می‌کند

 با این حال موضوع بسته‌بندی و ایجاد ارزش افزوده به این شیوه و دوری از فله فروشی، هنوز آن طور که باید در کشور رواج پیدا نکردده و هر از گاهی اخبار مربوط به فروش زعفران ایران با نام اسپانیا و ... و حتی افغانستان به گوش می‌رسد. فرانس پرس، خبرگزاری رسمی فرانسه مطلبی درباره این موضوع منتشر کرده و این هشدار را هم داده است که ایران باید از جعل برند زعفران خود جلوگیری کند. این گزارش در ادامه آمده است:

گلبرگ‌های ظریف و بنفش زعفران سه یا چهار پرچم قرمزرنگ ظریف‌تر از خود دارند که تنها 10 روز در سال غنچه می کنند. این پرچم ها هم اکنون در بازارهای محلی ایران کیلویی 90 میلیون ریال یعنی چیزی در حدود 700 دلار به فروش می رسد و احتمالا قیمت آن در بازارهای خارجی 4 برابر این است.


ایران، خانه زعفران دنیا
فرانس پرس در ادامه نوشت: به گفته دولت ایران، بیش از 90 درصد زعفران جهان در خاک سفت استان خراسان در شمال شرقی ایران می روید. آماری که از سوی سازمان «فرانس اگری مر» موسسه اختصاصی کشاورزی و ماهیگیری فرانسه، نیز تایید شده است. این زعفران امروز در پائیای اسپانیایی، خوراک کاری هند، نان زعفرانی سوئدی و بسیاری از دستورهای غذایی دیگر نیز در جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
براساس گزارش سال 2013 «فرانس اگری مر» هند با فاصله زیاد در جایگاه دوم تولیدکنندگان زعفران جهان بوده و پس از آن به ترتیب یونان، مغرب، جمهوری آذربایجان، افغانستان و اسپانیا قرار دارند.
به گزارش این سازمان، بزرگترین تولیدکننده زعفران در ایران شهر کوچک تربت حیدریه است که یک سوم تولیدات جهانی را به خود اختصاص می دهد.
افزایش روزافزون سفارشات چین و معاف بودن محصولات غذایی از تحریم های ضدایرانی آمریکا، در پنج سال گذشته فروش بین المللی زعفران را به طور قابل توجهی افزایش داده و این محصول را به یکی از اولویت های صادراتی ایران بدل کرده است.
به نوشته این تارنمای خبری، با این وجود بازاریابی ضعیف باعث شده تا ایران به اعتباری که به عنوان خانه زعفران جهان مستحق آن است، دست نیافته و عمده تولیدات خود را به کشورهای دیگری صادر کند؛ کشورهایی که با جعل برند این زعفران های وارداتی را به نام خود با قیمتی بالاتر به فروش می رسانند.
خبرگزاری فرانسه در ادامه به نقل از «سعید باستانی»از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نوشت: تمام مراحل کشت در این جا (ایران) انجام می شود اما بازاریابی و فروش جای دیگری صورت می گیرد. مردم جهان باید بدانند که تمام زعفران های جهان فارغ از این که آرم تجاری اسپانیا، ایتالیا یا سوئیس دارند، ایرانی هستند.
دولت ایران برای حل این مشکل به همکاری با کسب وکارها و زمین کاران بومی پرداخته است.

خشکسالی دغدغه زعفران کاران ایرانی
 مشکلاتی چون خشکسالی ای که در دو دهه گذشته مناطق خشک ایران را دربرگرفته زعفران کاران ایرانی را به نوآوری و ابتکار عمل سوق داده است.
گل های زعفران نسبت به هر گیاه دیگری به آب کمتری برای رشد نیاز دارند اما خشکسالی باعث شده تا کاشت زعفران بیشتر به سمت شمال کشور کشیده شود.
«امین رضایی»از زمین کاران مشهدی می‌گوید: «کشت زعفران به تدریج به سمت شمال و زمین های مرطوب تر آن کشیده می شود اما این چیز خوبی نیست زیرا کیفیت زعفرانی که در مناطق خشک می روید، بیشتر است.»
ایرنا با بازتاب این گزارش در ادامه آورده است: رضایی پیشنهاد می‌کند که با توجه به مشکلات حاصل از خشکسالی، زمین کاران باید برای آبیاری مزارع خود از راه های سنتی دست برداشته و از سیستم های آبیاری پیچیده و روش های مدرن تر بهره گیرند.
 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید