Iranian Agriculture News Agency

رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت تاکید کرد:

نقش مناطق شمالی در تامین مواد غذایی

تولید، اشتغال، کنترل تورم و حمایت از اقشار کم‌درآمد محورهای اصلی بودجه ۹۸ است

ایانا-سیاست و دیپلماسی: حسن روحانی رییس‌جمهوری با بیان اینکه مناطق شمالی ایران در تأمین مواد غذایی مانند برنج، دانه‌های روغنی و محصولات باغی، نقش بسزایی دارند، گفت: شمال ایران از لحاظ کشاورزی، صنعتی و رفت و آمد با کشورهای همسایه در دریای خزر از جمله ترکمنستان، ‌قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان و جذب توریست برای ما اهمیت دارد.

نقش مناطق شمالی در تامین مواد غذایی

به گزارش ایانا؛‌ رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت؛ با تاکید بر اینکه هیچ راهی به جز توسعه تولید، افزایش اشتغال، کنترل تورم، حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد و تأمین کالاهای مورد نیاز مردم، نداریم، افزود: این محورها برنامه اساسی و اصولی دولت در تنظیم بودجه سال آینده است تا مردم بتوانند احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

روحانی با تاکید بر اینکه باید در راستای گسترش تبادلات مرزی و توسعه و فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی تلاش کنیم، گفت: چند روز گذشته تصمیمی در راستای ارایه تسهیلات در مناطق آزاد اتخاذ کردیم تا به واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآیند واردات در این مناطق را داشته باشند. باید در آینده برای بازارچه‌های مرزی هم تسهیلاتی در حدی که نیاز باشد، ‌قایل شویم تا بانک مرکزی هم بتواند مدیریت خود را به خوبی اعمال کند.

روحانی با بیان اینکه استان‌های مرزی باید تبدیل به تامین کننده و دپوی کالاهای مورد نیاز کشور به ویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها شوند، گفت: تولید به ویژه در بخش صنعت و خدمات بسیار حائز اهمیت است که گاهی نیاز به مواد، کالا و خدمات خارجی دارد و باید تسهیلات لازم در این راستا را فراهم کنیم تا به واسطه آن تولید در کشور، فعال شود. استان‌های مرزی باید با فعال کردن بازارچه‌های مرزی و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه در مسیر مبارزه با تحریم تلاش کنند و برخی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم توسط این استان‌ها حل و فصل شود.

 

رییس‌جمهوری تصریح کرد: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این است که با احیاء دریاچه ارومیه در منطقه آذربایجان و شمال‌غرب ایران زندگی را تا حد زیادی برای مردم تضمین کرد، چرا که اگر این دریاچه رها شده بود و دولت اقدامات فعال خود را انجام نداده بود، امروز این دریاچه خشک شده بود و گرد و غبار نمکی کل منطقه را فرا گرفته بود.

روحانی ادامه داد: استاندار پیشین آذربایجان شرقی در جلسه‌ای عنوان کرد که دولت کار مهمی را با احیاء دریاچه ارومیه در این منطقه انجام داده است، چرا که پیش از تصمیم دولت برای احیاء این دریاچه مهاجرت از تبریز و آذربایجان شرقی شروع شده بود و برخی مردم بخاطر مشکلاتی که خشک شدن دریاچه ارومیه برای زندگی و محصولات کشاورزی بوجود می‌آورد، از این استان می‌رفتند و هیچ کس حاضر به سرمایه‌گذاری در این استان نبود، اما آن زمانی که دولت، فعالیت‌های خود را آغاز کرد و به مردم اطمینان داد، تعدادی از کسانی که مهاجرت کرده بودند، بازگشتند.

روحانی با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از محیط زیست در مناطق شمالی کشور، خاطر نشان کرد: البته حفظ محیط زیست نباید مانع از فعالیت‌های لازم و ضروری برای کشور شود، اما اصل حفاظت از محیط زیست برای دولت در این استان‌ها بسیار مهم است. از ابتدای دولت دوازدهم به رئیس سازمان محیط زیست سفارش تاکید داشتم که در رابطه با مسأله زباله‌سوزها در استان‌های مجاور آب از جمله مازندران، گیلان و گلستان، فعالیت فوق‌العاده باید انجام شود تا بتوانیم سرمایه داخلی و خارجی در این مناطق جذب کنیم و اجازه ندهیم آلودگی در این مناطق، گسترش یابد تا بتوانیم به خوبی از زیبایی این مناطق حفاظت کنیم.

روحانی حفظ جاذبه گردشگری مناطق شمالی کشور را یکی از مسئولیت‌های مهم استانداران 3 استان گیلان، گلستان و مازندران دانست و ادامه داد: خوشبختانه استان‌های گلستان و مازندران دارای راه‌آهن هستند و در آینده نزدیک با رفع نواقص موجود گیلان هم از راه‌آهن برخوردار خواهد شد و با افتتاح رسمی راه‌آهن قزوین – رشت، مردم این منطقه نیز می‌توانند از آن استفاده کنند که در نهایت این راه‌آهن به آستارا در جمهوری آذربایجان خواهد رسید.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه مناطق شمالی ایران در تأمین مواد غذایی مانند برنج، دانه‌های روغنی و محصولات باغی، نقش بسزایی دارند، افزود: شمال ایران از لحاظ کشاورزی، صنعتی و رفت و آمد با کشورهای همسایه در دریای خزر از جمله ترکمنستان، ‌قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان و جذب توریست برای ما اهمیت دارد.

روحانی گفت: استان خراسان جنوبی استعداد بسیار خوبی در زمینه کشت محصولات صادراتی از جمله زعفران داشته و معادن غنی دارد که می توان با استفاده از آنها در زمینه آبادانی و توسعه استان گام های خوبی برداشت.

رئیس جمهور با اشاره به هم مرز بودن این استان با کشور افغانستان و نزدیکی به پاکستان، اظهار داشت: مرزهای شرقی کشور میتواند تاثیر خوبی در صادرات و واردات داشته باشد؛ در عین حال گسترش روابط با همسایگان در توسعه مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، گردشگری و علمی مهم است.

روحانی اظهار امیدواری کرد دولت با اقدامات خود در برابر ملت ایران شرمنده نباشد و در این شرایط سخت بتواند مشکلات مردم را حل و فصل کند.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز مردم در زمینه مسایل اقتصادی و معیشتی مشکلاتی دارند، اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال آینده به بخش مهمی از این مشکلات پرداخته شده و مردم زندگی خود را با آرامش بیشتری ادامه داده و همه در این زمینه یکدیگر را یاری کرده تا بتوانیم از این مقطع عبور کنیم.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید