Iranian Agriculture News Agency

دانشمندان و کشاورزان قرن‌هاست که از دستکاری ژنتیکی استفاده می‌کنند:

آیا محصولات تراریخته برای سلامتی ضرر دارند؟

تاکنون هیج بیماری مستقیما از مصرف محصولات تراریخته در انسان و دام مشاهده نشده است

ایانا-جهان: به نظر می‌آید مقاومت در برابر تغییر٬ جزئی از طبیعت هر انسانی است که از ناشناخته‌ها می‌ترسد. پس طبیعی است که مصرف‌کنندگان با دستکاری ژنتیکی بذرها و مواد غذایی مخالفت کنند. آن‌ها به همان اندازه که از ماشین بدون راننده می‌ترسند٬ دوست ندارند سیبی را امتحان کنند که به آن ژن ضد قهوه‌ای شدن اضافه شده یا آناناسی صورتی رنگی که با آنتی‌اکسیدان لیکوپن غنی شده باشد.

آیا محصولات تراریخته برای سلامتی ضرر دارند؟

به گزارش نیویورک تایمز٬ بعد از تصویب قانون فدرال به منظور استفاده از برچسب‌های مواد غذایی یک‌شکل (چه برای محصولات تراریخته و چه ارگانیک) در آمریکا با اینکه همه حق دارند درباره ماده غذایی که مصرف می‌کند اطلاعات دقیقی داشته باشند اما در عین حال این موضوع می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

دستکاری ژنتیکی قرن‌هاست که بوسیله کشاورزان و دانشمندان کشاورزی انجام می‌شود. دستکاری ژنتیکی مدرن دو فرق اساسی با شیوه‌های گذشته دارد. امروزه تنها دو یا چند ژن جدید با عملکرد مشخص به محصول اضافه می‌شوند. گاهی اوقات این ژن‌ها از گونه‌های نامربوطی گرفته می‌شوند. بر همین اساس مثلا ژنی که مقاومت در برابر سرما را در اسفناج افزایش می‌دهد ممکن است از ماهی که در آب‌های یخ زندگی می‌کند گرفته شود.

از زمانی که محصولات تراریخته به بازار معرفی شده‌اند ، ضرری به سلامت مصرف‌کنندگان  نزده است. این دلیل بر آن نیست که هیچ موردی وجود نداشته اما تاکنون هیچ موردی مرتبط با تراریخته بودن محصول شناخته نشده است.

با اینکه ۹۰درصد دانشمندان معتقدند محصولات تراریخته سالم هستند(این نگرش توسط انجمن پزشکی آمریکا٬ آکادمی ملی علوم٬ انجمن پیشبرد علوم آمریکا و سازمان بهداشت جهانی پذیرفته شده است)اما تنها کمی بیش از یک‌سوم مصرف‌کنندگان آن را باور دارند.

اثبات اینکه یک ماده غذایی سالم است امکان‌پذیر نیست. ترس از محصولات تراریخته هنوز در مرحله تئوریک است. در میان نگرانی‌ها(که هیچ‌کدام هنوز اثبات نشده‌اند) می‌توان به تغییرات ناخواسته در ارزش غذایی٬ آلرژی‌زا بودن و ایجاد سم در اعضای بدن اشاره کرد.

رابرت گلدبرگ٬ بیولوژیست مولکولی گیاهی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: نمی‌توان جلوی این نوع از نگرانیها را گرفت؛ بر خلاف اینکه «صدها میلیون آزمایش ژنتیکی شامل انواع میکروارگانسیم‌ها در دنیا انجام می‌شود و مردم در سراسر دنیا بدون هیچ مشکلی آن غذا را می‌خورند».

از آن طرف مزیت‌های فراوان تراریخته هم به خوبی ثابت شده‌اند. آنالیز ۷۶ تحقیق عملی بوسیله محققان ایتالیایی نشان می‌دهد که بهره‌وری ذرت تراریخته بسیار بیشتر از گونه‌های غیرتراریخته است که حاوی مواد سمی حاصله از قارچ‌ها هستند.

با افزایش مقاومت در برابر آسیب‌های حشرات و همزمان با افزایش بهره‌وری٬ کشاورزان می‌توانند از آفت‌کش‌های کمتری استفاده کنند. در نتیجه کشاورزان می‌توانند سالم بودن محصولات و  ایمنی محیط زیست را با کاهش هزینه‌ها تامین کنند. تولید ذرت٬ پنبه و سویا با استفاده از دست‌کاری ژنتیکی ۲۰درصد افزایش یافته است.

به گزارش مجله علم حیوانات در سال 2014 ٬ در آمریکا سالانه میلیاردها دام از مواد غذایی تراریخته مصرف می‌کنند؛ بدون اینکه هیچ مدرکی از ضرر و زیان آن وجود داشته باشد.

استفاده از محصولات تراریخته مخصوصا در کشورهای آفریقایی و آسیایی که هنوز در برابر این تکنولوژی مقاومت می‌کنند تولید مواد غذایی را افزایش می‌دهد٬ مخصوصا در مناطقی که بر اثر تغییرات اقلیمی نیاز به رشد محصول در آب و هوای خشک و خاک نمکی بیشتر شده است.  

با این حال٬ دانشمندان تراریخته بیشتر روی استفاده از مزیت‌های آن در مواد غذایی رایج کار می‌کنند. علاوه بر اینکه آناناس صورتی دارای آنتی‌اکسیدان لیکوپن از گوجه‌فرنگی است٬ به گوجه فرنگی هم از آنتی‌اکسیدان رنگدانه‌های بنفش بلوبری تزریق می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید