Iranian Agriculture News Agency

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با ایانا:

ممنوعیت صادرات گندم برداشته شود

عطاءالله هاشمی: از قیمت اعلامی وزارت کشاورزی راضی هستیم

ایانا-سیاست و دیپلماسی: رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران، گفت: ما به قیمت پیشنهادی از سوی وزارت کشاورزی و وزیر راضی هستیم.

ممنوعیت صادرات گندم برداشته شود

عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «ایانا» در حاشیه حضور در مجلس و کمیسیون کشاورزی در زمینهٔ اعلام قیمت جدید خرید تضمینی گندم، اظهار داشت: هزینه تولید گندم در سال جاری در مقایسه با سال گذشته به‌صورت متوسط در تمام بخش‌ها بیش از 50 درصد افزایش پیداکرده است.

او با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم اعلام‌شده از سوی شورای اقتصاد به‌ظاهر 13 درصد است اما درواقع قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از 9 درصد افزایش داشته، ادامه داد: دو تخلف از سوی دولت و شورای اقتصاد رخ‌داده است، بر پایه قانون خرید تضمینی محصولات مصوب سال 1368 دولت موظف بود قیمت خرید تضمینی گندم را حداکثر تاپیان شهریورماه اعلام کند تا کشاورزان برنامه‌ریزی لازم را برای کشت داشته باشند در این زمینه تخلف 2 ماهه رخ داد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران اظهار داشت: ما از دولت می خواهیم ممنوعیت صادرات را بردارد تا بتوانیم در بازار جهانی رقابت کنیم و گندممان را در آنجا به فروش برسانیم. 

او تصریح کرد: ما به قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی و وزیر نیز راضی هستیم اما این عدد تعیین شده کمتر از عدد پیشنهادی است.

هاشمی با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور در سال جاری پیشنهاد ما افزایش 35 درصدی رشد قیمت در مقایسه با سال گذشته بود، عنوان کرد: قانون مقر کرده است هرسال نسبت به سال گذشته بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی خرید تضمینی افزایش قیمت داشته باشد که چنین اتفاقی صورت نگرفت، سال گذشته کشاورزان در مقابل تحویل 31 تن گندم امکان خرید یک دستگاه تراکتور را داشتند اما در سال جاری این میزان به 40 تن رسیده است.

او با اشاره به اینکه اعتراض جدی را نسبت به قیمت خرید تضمینی گندم داریم، ادامه داد: دولت باید قیمت اعلامی را اصلاح کند در غیر این صورت از طریق مراجع قانونی از قبیل تجمع و شکایت به دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری می‌کنیم و درنهایت این توان را داریم تا اقدام به کشت جایگزین کنیم، گندم محصول استراتژیک است و امنیت غذایی شامل مصرف گندم می‌شود؛ هر ایرانی به‌صورت متوسط سالانه 125 کیلوگرم گندم مصرف می‌کند.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران در پایان با تأکید بر اینکه در اینجا حضور پیداکرده‌ایم تا از طریق مراجع قانونی حقوق خود را پیگیری کنیم، خاطرنشان کرد: کمیسیون کشاورزی اولین محلی است که به‌منظور اعتراض به آن مراجعه کرده‌ایم در صورت عدم‌تغییر قیمت‌ها تبعیت نکردن دولت مجبوریم از طریق تجمع، اعتراض و نکشت پیام خود را به جامعه برسانیم.

او در پایان با اشاره به اختصاص یافتن یارانه به بخش خودرو اظهار داشت: اگر قرار است به مصرف کننده کمک کنند، این کمک نباید از جیب کشاورز باشد و باید برای حل این موضوع یارانه به بخش تولید کشاورزی همچون خودرو تعلق گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید