Iranian Agriculture News Agency

در تفاهم‌نامه با تعاون روستایی کشور عنوان شد:

اینترنت اشیا در کشت محصولات فعال می‌شود

ایانا-کشاورزی: اولویت ما اصلاح نژاد دام است پس از آن شیلات است که تکثیر و پرورش ماهیان مختلف از جمله پرورش تیلاپیا و ماهیان خاویاری در اولویت است که به زودی پرورش ماهی تیلاپیا که در یزد انجام می‌شود و مجوز محیط زیست را نیز دارد افتتاح می‌شود. پس از آن پرورش ماهیان خاویاری در آبکنار بندرانزلی است.

اینترنت اشیا در کشت محصولات فعال می‌شود

اینترنت اشیا بیش از همه فناوری‌های موجود کمک به به‌زراعی و توسعه اشتغال پایدار می‌کند. در حال حاضر با کمک اینترنت اشیا آب مزارع و باغات کنترل و مدیریت می‌شود. در گام بعدی بحث آفات، سم و کود را هم می‌توان کنترل کرد که برنامه آن در دست اقدام و در حال انجام است.

به گزارش ایانا، خضرالله حیدرزاده مدیرعامل هلدینگ کشاورزی حامی (مرکز اقتصاد مقاومتی بنیاد تعاون سپاه) در نشست امضای تفاهم‌نامه توانمندسازی تشکل‌های تعاون روستایی و کشاورزی در راستای اشتغالزایی مولد و پایدار در روستاها و مناطق کمتر برخوردار با اشاره به اینکه پس از جنگ تحمیلی مهمترین نبرد و کارزار ما نبرد در جنگ اقتصادی است گفت: با توجه به جنگ اقتصادی کنونی و موضوع اقتصاد مقاومتی باید به نوعی راهبردهای این جنگ را تعیین کرد که نیاز به کشورهای خارجی و بیگانگان به خصوص در بخش امنیت غذایی و محصولات کشاورزی به حداقل برسد.

حیدرزاده با اشاره به اینکه ورود شرکت حامی به بخش کشاورزی بنگاه‌داری نبوده بلکه الگوسازی در این بخش است گفت: این شرکت به دنبال سودآوری نیست بلکه قصد دارد با توجه به اهمیت کشاورزی در این حوزه الگوسازی کند. این الگوسازی در گلوگاه‌ها و نقاط ضعف بسیار کارساز بوده و موثر است.

او اضافه کرد: برای برداشتن یک گام موثر و اولیه اقدام به شناسایی کالاها و اقلام استراتژیک شد. اما برای الکوسازی در بخش کشاورزی با توجه به کمبود امکانات و عدم ورود فناوری‌های جدید جذب منابع با مشکلات همراه است و به آسانی میسر نیست.

حیدرزاده در مورد فعالیت‌ها و بخش‌هایی که این شرکت برای سرمایه‌گذاری و الگوسازی انتخاب کرد است توضیح داد: این شرکت در موضوع غذا، کشت، پرورش دام سبک و سنگین، شیلات و... اقدام به فعالیت و الگوسازی کرده است.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه دانش روز در بخش کشاورزی هنوز به طور کامل به کشور وارد نشده بسیار تلاش داریم که این داشن و فناوری را به کشور وارد کنیم. به همین منظور هم با موسسات تحقیقات کشور در بخش کشاورزی همکاری و تعامل کافی دارد تا از این ظرفیت به طور کامل استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت حامی در توضیح شیوه الگوسازی در بخش کشاورزی واستفاده اط ظرفیت‌های مناطق کمتر توسعه یافته گفت: یکی از مشکلات در بخش دام وطیور وابستگی به واردات 100 هزارتن گوشت خام از خارج بوده است. ما برای اینکه این وابستگی را به حداقل برسانیم به جای واردات گوساله پروار سعی کردیم امکانات را در اختیار روستاییان قرار دهیم تا آنها گوساله پروار را پرورش دهند.

او اضافه کرد: به منظور پرورش گوساله‌های پروار 30 تا 60 هزار گوساله پای پروار وارد شده و 200 هزار خانوار توزیع شده است. به طوری‌که گوساله 200 کیلویی در ابتدای دوره، تبدیل به 600 تا 800 کیلویی می‌شود.

حیدرزاده در مورد فناوری‌های وارد شده در بخش کشاورزی گفت: اینترنت اشیا بیش از همه فناوری‌های موجود کمک به به‌زراعی و توسعه اشتغال پایدار می‌کند. در حال حاضر با کمک اینترنت اشیا آب مزارع و باغات کنترل و مدیریت می‌شود. در گام بعدی بحث آفات، سم و کود را هم می‌توان کنترل کرد که برنامه آن در دست اقدام و در حال انجام است.

این مقام مسول با اشاره به اینکه این شرکت در پاسخ به خبرنگار کشاورزی ایانا برای الگو سازی در گام اول اقدام به اصلاح نژاد گام اول و اولویت است، توضیح داد: اولویت ما اصلاح نژاد دام است پس از آن شیلات است که تکثیر و پرورش ماهیان مختلف از جمله پرورش تیلاپیا و ماهیان خاویاری در اولویت است که به زودی پرورش ماهی تیلاپیا که در یزد انجام می‌شود و مجوز محیط زیست را نیز دارد افتتاح می‌شود. پس از آن پرورش ماهیان خاویاری در آبکنار بندرانزلی است.

حیدرزاده با اشاره به اینکه سعی شده در این طرح منابع ارزان قیمت در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد گفت: این طرح‌ها همگی طرح‌هایی است که به تایید هیات دولت و در راستای توسعه اشتغال پایدار روستایی است. برای این طرح‌ها منابع ارزان قیمت از طریق بانک‌های کشارزی، توسعه تعاون، پست بانک و... تامین می‌شود.

در این مراسم مرتضی محمدیان معاون کشاورزی و آبزی‌پروری این مرکز گفت: برای تکثیر گوسفندان چندقلوزا در زنجان واحد پرورش پنج هزارو 300 رأس گوسفند با استفاده از دو نژاد گوسفند افشاری، رومانوف و برولا اقدام شد که این گوسفندان تا مرز چهار قلوزایی در سال پیش رفته‌اند.  

او اضافه کرد: احداث صنایع جانبی و دو کارخانه خوراک دام که از پسماندهای کشاورزی استفاده می‌کند، و همچنین 12 کارخانه خوراک دام در کشور ایجاد شده از جمله اقدام‌های انجام شده در این مورد است.

محمدیان با اشاره به اینکه ‌ تولید خوراک دام از پسماند کشاورزی باعث کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت خوراک دام و نیز تولید کنستانتره خوراک دام با کاهش 6.5 درصد هزینه تولید انجام می‌شود توضیح داد:

برای به دستآوردن نژاد بهتر برای در دام سبک اقدام به پرورش گونه‌ای جدید از بز از دو نژاد بز مهاباد و آلپاین انجام شده است. از این نژاد جدید 2300 راس دام وجود دارد. این دام جدید علاوه بر چندقلوزایی افزایش شیر با درصد بالاتری از چربی و پروتئین حاصل شده است.

معاون کشاورزی این مرکز گفت: پرورش ماهی خاویاری در آب‌کنار بندر انزلی و تکثیر ماهی خاویاری با 160 هزار قطعه ماهی در سال گدشته شروع شد که یکی دو سال آینده به تولید خاویار می‌رسد.

او اضافه کرد: طرح پرواربندی 15 رأسی گوساله از سال 95 در خوزستان شروع شد که تا پایان سال 96 تعداد ۲۱۰۰ واحد پرواربندی کوچک در روستاهای خوزستان ایجاد شد. خدمات دامپزشکی، بیمه‌ای، خرید تضمینی شیر و حمایت ۹ ماه از پرواربندی توسط سپاه انجام می‌شود تا دامدار محلی به سوددهی برسد.

در  بخش دیگری از این مراسم محسن مردی مدیرعامل شرکت‌ فرآورده‌های طعم طعبیت حامی گفت: کشور ما در گیاهان دارویی دارای ثروت بی‌نظیری است، زیرا از ۱۳ اقلیم جهان ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد. همچنین ۱۷۳۰ گونه انحصاری گیاهان دارویی در کشور رشد می‌کند.

مردی با اشاره به اینکه عمده صادرات گیاهان دارویی ایران به صورت خام انجام می‌شود گفت: از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات سالانه گیاهان دارویی، حدود 350 میلیون دلار مختص زعفران است، در حالی که آلمان بیش از 300 میلیون دلار صادرات در زمینه گیاهان دارویی دارد.  

 

این مقام مسول با اشاره بعه اینکه حلقه مفقوده در صنعت گیاهان دارویی، احداث پالایشگاه و استانداردسازی گیاهان دارویی و ترویج و فرهنگ‌سازی است توضیح داد: سلامت‌کده طوبا در تهران راه‌اندازی شده که همه کلینیک‌های تخصصی برای مداوای بیماران با استفاده از گیاهان دارویی و طبیعی در آن انجام می‌شود و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بیمار به این مرکز مراجعه می‌کنند.

او اضافه کرد: نخستین پالایشگاه گیاهان دارویی در منطقه مرکزی کشور با هدف فرآوری ۲۵ گونه گیاه دارویی راه‌اندازی شده که با استفاده از توان داخلی و گیاهان دارویی داخلی فعالیت می‌کند.

مردی با اشاره به اینکه ایجاد حلقه صنعت و کشت گیاهان دارویی و استفاده از متخصصان بخش پزشکی و درمانی باعث سود‌دهی صنعت کشت گیاهان دارویی می‌شود توضیح داد: در این زمینه حدود چهار هزارو 600 هکتار زمین برای گیاهان دارویی شناسایی شده که می‌تواند 40 هزار فرصت شغلی در کشت و فرآوری گیاهان دارویی ایجاد کند.  

او اضافه کرد: قصد داریم شیوه خرید تضمینی گیاهان دارویی را اجرا کنیم. این کار باعث ایجاد چرخه کامل و اقتصادی شدن این صنعت محصولات و گیاهان دارویی می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید