Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان:

باران آبخیزداری خوزستان را رونق داد

احمد مطیعی با اشاره به شایعات دیروز درباره شکستن یکی از بندهای بهبهان، اظهار داشت: نگرانی از سرریز بندهای بهبهان وجود ندارد، سرریز بندهای آبخیزداری در زمانی که ارتفاع آب به حداکثر می رسد کاملا طبیعی است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

باران آبخیزداری خوزستان را رونق داد

به گزارش ایانا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان با اشاره به بارندگی های شدید روزهای گذشته افزود: در شهرستانهای باغملک، بهبهان، مسجدسلیمان، دزفول، ایذه، هفتکل، امیدیه، رامهرمز و هندیجان، چندین بند آبخیزداری احداث شده که اکنون پرآب شده و برخی از آنها سرریز کرده اند.

مطیعی با تاکید بر تعمیر و نگهداری این بندها اظهار داشت: بندهای آبخیزداری استان سال های زیادی است که ترمیم نشده اند و شکستن هر کدام از این بندها می توانست مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد، اما خوشبختانه در حال حاضر تنها بند «صالحک» در امیدیه است که خسارت جزئی داشته و مابقی مشکلی ندارند.

او با اشاره به مزایای بندهای آبخیزداری گفت: این بندها از سه تا 18 متر ارتفاع دارند و با تاخیر در عبور سیلاب، از روان شدن سیل جلوگیری و سفره های آب زیرزمین را تغذیه می کنند و مانع فرسایش خاک می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان همچنین درباره انتقاداتی که به بندهای آبخیزداری درباره تاثیر آنها در ایجاد کانون های گرد و غبار اهواز شده، توضیح داد: در سال های اخیر رویکرد جهانی از ساخت سدهای بزرگ به آبخیزداری تغییر کرده زیرا این بندها کمترین آسیب را به طبیعت وارد می کنند.

مطیعی افزود: مشکلاتی که در استان ایجاد شده به دلیل بندهای آبخیزداری نیست، بلکه به دلیل نواقصی است که در اجرا یا بهره برداری از این بندها وجود دارد، به طور مثال در هفتکل و حوزه رودخانه کوپال (بالادست اهواز و کانون های گرد و غبار شرق) به دلیل اجرا نشدن بندهای کوچک در بالادست بوده که موجب رسوب گذاری در بندهای اصلی و ممانعت از جریان آب شده است.

وی ادامه داد: برخی از بهره برداران و مدیران تصور می کنند با مسدود کردن خروجی (لوله های) بندها می توانند از آنها برای کشاورزی و آبزی پروری استفاده کنند، که این مساله باعث جلوگیری از جریان آب در حوزه می شود، این در حالیست که کارکرد بندها تاخیر در عبور سیلاب است و نه جلوگیری از عبور سیلاب.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه با بیان اینکه آبخیزداری نیازمند کمک و همکاری استان است افزود: اعتبارات آبخیزداری باید تامین شود، این در حالیست که در چند سال گذشته حدود 34 درصد از اعتبارات این بخش تامین شده و پارسال تنها 2 میلیارد ریال تخصیص داده شده که صرف تسویه حساب بدهی ها شده است.

به گفته او، قرار بر این است که امسال 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به آبخیزداری در کشور اختصاص یابد.

او با اشاره به اختصاص 216 میلیارد ریال اعتبار به آبخیزداری استان در سال جاری افزود: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که معادل اعتبارات استانی، برای آبخیزداری اعتبار اختصاص دهد، در حال حاضر قرار است استانداری 500 میلیارد ریال اعتبار اختصاص دهد که در این صورت اعتبارات ملی نیز معادل همین مبلغ خواهد بود، اما اعتبار استانی هنوز در شورای برنامه ریزی مصوب نشده است.

آبخیزداری (Watershed Management)، علم و هنر برنامه ریزی مستمر و اجرای اقدام های لازم برای مدیریت منابع حوزه های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است. به عبارت دیگر آبخیزداری طراحی و مدیریت حوزه به منظور حفاظت و استفاده صحیح و پایدار از منابع طبیعی با توجه ویژه به منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد. ساختن بند و سد خاکی یکی از این روش هاست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید