Iranian Agriculture News Agency

فرشادان:

رشد ۱۳ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم متناسب نرخ تورم نیست

لزوم تجدیدنظر در تعیین قیمت سال ۹۸

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزایش حدود ۱۳ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم را در راستای حمایت از کشاورزان ندانست.

رشد ۱۳ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم متناسب نرخ تورم نیست

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، سید مهدی فرشادان، با انتقاد از تعیین پایین قیمت خرید تضمینی گندم گفت: باوجوداینکه هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی با توجه به افزایش نرخ ارز، به‌شدت بالا رفته است بنابراین می‌توان عنوان کرد افزایش حدود 13 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم محلی از اعراب ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گندم یک محصول استراتژیک است بنابراین باید در تعیین قیمت این محصول کشاورزی تمامی جوانب لحاظ شود تا انگیزه کشاورزان برای ادامه تولید این محصول وجود داشته باشد.

انگیزه تولید گندم نباید کاهش یابد

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: در سال 97 با توجه به افزایش قیمت دلار، نرخ تورم با رشد قابل‌توجهی روبرو شده است بنابراین نرخ خرید تضمینی گندم حداقل باید بر اساس نرخ تورم تعیین شود.

فرشادان افزود: استان کردستان یکی از استان‌های برتر کشور در تولید گندم است که متأسفانه حمایت عملی نیز از کشاورزان در جریان تولید انجام نمی‌شود اینکه به‌جای حمایت، نرخ گندم به میزان کم تعیین شود بیانگر این است به معیشت خانوارهای زحمتکش کشاورز توجه نمی‌شود.

نباید قاچاق گندم به خارج از کشور جذاب شود

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد کشاورزان در سال‌های اخیر باوجود مشکلات فراوان و خشک‌سالی به تولید ادامه داده‌اند بنابراین باید قدردان زحمات کشاورزان بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر قیمت گندم معقول نباشد با توجه به تغییرات نرخ ارز، قاچاق گندم به خارج از کشور برای سوداگران جذاب می‌شود بنابراین باید دولت در تعیین نرخ گندم تجدیدنظر کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید