Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان:

ارتقا معیشت دامداران، هدف اصلاح نژاد گوسفند افشاری است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، ارتقای معیشت دامداران و اقتصادی کردن فعالیت دامداری را از اصلی‌ترین اهداف پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری و تثبیت ژن چندقلوزایی در استان اعلام کرد.

ارتقا معیشت دامداران، هدف اصلاح نژاد گوسفند افشاری است

به گزارش خبرنگار ایانا در زنجان، محمدعلی صادقی، گفت: با توجه به پتانسیلهای ایجاد شده در گوسفند افشاری اصلاح شده در استان زنجان، این طرح مورد استقبال کم نظیر گوسفندداران داخل و خارج استان قرار گرفته است.

صادقی توان تولید 3 تا 4 بره در هر زایش، بهبود 30 درصدی سرعت رشد، بهبود 100درصدی ضریب تبدیل غذایی، بهبود کمیت و کیفیت پشم و کاهش قابل توجه حجم دنبه را از جمله ویژگیهای گوسفند اصلاح شده در استان زنجان برشمرد.

وی عنوان کرد: تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی توسط تیم تحقیق با تشکیل شرکت دانش بنیان، همراه کردن چند دستگاه دولتی برای اجرای پروژه، ایجاد پلان توسعه‌ای دام اصلاح شده در سطح استان و اجرای بیش از 90 طرح تحقیقاتی (پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری) در دانشگاه زنجان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان برای تکمیل پروژه اصلاح نژادی از وجوه تمایز روش اعمالی در اصلاح گوسفند افشاری در استان زنجان به شمار می‌رود.

صادقی با بیان اینکه در حال حاضر 25 استان کشور گوسفندان افشاری اصلاح شده در استان زنجان را وارد گله‌های خود کرده‌اند، افزود: طبق اعلام موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، استان زنجان قطب تحقیقات دام سبک در کشور محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان کرد: اکنون گوسفند افشاری اصلاح شده تنها طرحی در کشور است که تسهیلات یارانه‌دار توسط بانک به آن پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید