Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها:

تعداد دام در مراتع کشور حدود دو برابر ظرفیت موجود است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها گفت: توانمندسازی مرتعداران و حرکت از دامداری سنتی به سمت دامداری نوین باید اولویت اصلی برای حفظ پوشش گیاهی و توسعه معیشت دامداران شود.

تعداد دام در مراتع کشور حدود دو برابر ظرفیت موجود است

به گزارش خبرنگار ایانا در زنجان، ترحم بهزاد، تعداد دام در مراتع کشور حدود دو برابر ظرفیت موجود اعلام کرد و گفت: این موضوع موجب شده عرصه‌های مرتعی وضعیت مطلوبی نداشته باشند به طوری که تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها تشدید تخریب پوشش گیاهی در مراتع را سبب شده است.

بهزاد با بیان اینکه نامطلوب بودن وضعیت پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی معیشت و درآمد بهره‌برداران را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است، افزود: در راستای استفاده بهینه از مراتع و تقویت پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی و به تبع آن ارتقای معیشت بهره‌برداران، باید راهکار و رویه‌ای را در پیش گرفت که در عین حال که دام کمتری وارد عرصه‌ها شود، درآمد و اقتصاد مرتعدار نیز بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

وی عنوان کرد: در نگاه کلان به موضوع، توانمندسازی مرتعداران و حرکت از دامداری سنتی به سمت دامداری نوین باید اولویت اصلی برای حل مساله باشد به طوری که دامداران در مناطق مختلف کشور با برنامه‌ها و سیستمهای تسهیلگری، تسهیلاتی و حمایتی به دامداری‌های نیمه صنعتی و صنعتی روی آورند.

به گفته بهزاد، اکنون 916 هزار خانوار در سطح کشور وابسته به مرتع هستند که 5 میلیون نفر را شامل می‌شود و به همین تعداد دامدار نیز در سطح روستاها زندگی می‌کنند.

بهزاد با تاکید بر اینکه کار ارزشمند و تحسین برانگیزی که در حوزه اصلاح نژاد دام و تثبیت ژن چندقلوزایی در استان زنجان انجام گرفته است می‌تواند ضمن ایجاد یک درآمد پایدار اقتصادی برای دامداران، در کاهش فشار بر مراتع و تقویت پوشش گیاهی عرصه‌ها بسیار راهگشا باشد، بیان کرد: با هدف بهره‌گیری از تجربیات موفق استان زنجان در این حوزه، سفر به این استان و بازدید از این پروژه را در دستور کار خود قرار دادیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید