Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

تعیین نرخ ۱۴۷۰ تومانی، دولت را در تامین گندم با مشکل مواجه می کند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از شورای اقتصاد به دلیل تعیین پایین نرخ خرید تضمینی گندم ۱۴۷۰ تومان انتقاد کرد.

 تعیین نرخ ۱۴۷۰ تومانی، دولت را در تامین گندم با مشکل مواجه می کند

نورمحمد تربتی نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس به «ایانا» گفت: نرخ هر کیلو گندم ۱۴۷۰ تومان در سال زراعی ۹۸-۹۷ ظلم شدید بر کشاورزان گندمکار است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت، تورم سالانه و ثابت بودن نرخ گندم در سنوات گذشته لازم بود نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ به‌طور واقعی تعیین شود که این موضوع به کرات از سوی کمیسیون کشاورزی نه‌تنها به وزیر جهاد کشاورزی بلکه به اعضای شورای اقتصاد یادآوری شد.

تربتی نژاد گفت: درحالی‌که متوسط نرخ جهانی گندم نزدیک به ۳ هزار تومان است، تعیین نرخ گندم ۱۴۷۰ تومان بسیار پائین و فاقد صرفه اقتصادی و ظلم جدی در حق کشاورزان گندم کارست. لذا کمیسیون کشاورزی از شورای اقتصاد و دولت می‌خواهد هر چه سریع‌تر در نرخ اعلام‌شده تجدیدنظر و این مبلغ را حداقل به ۲ هزار تومان افزایش دهند.

وی تأکید کرد: درصورتی‌که نرخ گندم به میزان واقعی افزایش نیابد، قطعاً سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ کاهش پیدا خواهد کرد و دولت در تأمین گندم موردنیاز با مشکل مواجه خواهد شد و با توجه به افزایش نرخ ارز مجبور خواهد شد به‌مراتب با نرخ بالاتری از سایر کشورها گندم موردنیاز را تأمین کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی همچنین اعلام کرد: دولت نباید از رفتار متواضعانه کشاورزان سو استفاده کند و منافع به‌حق کشاورزان را تحت‌الشعاع منافع مصرف‌کنندگان قرار دهد، بلکه دولت به‌منظور حمایت از مصرف‌کنندگان باید یارانه بپردازد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید