Iranian Agriculture News Agency

گزارش سازمان بهداشت جهانی:

93 درصد کودک جهان هوای ‌آلوده تنفس می‌کنند

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی حدودا ۱.۸ میلیارد کودک زیر ۱۵ سال و ۶۳۰ میلیون کودک زیر ۵ سال در جهان وجود دارد که سلامتی و رشد آنها در معرض خطر جدی قرار دارد. آلودگی هوا می‌تواند هم درون ساختمان‌ها و هم بیرون آنها وجود داشته باشد. آلودگی هوا را معمولا با غلظت ذرات ریز موجود درهوا تعریف می‌کنند.

93 درصد کودک جهان هوای ‌آلوده تنفس می‌کنند

به گزارش ایانا، بخش عمده‌ای از کودکان در جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند. در طول دهه‌ها گذشته عمدتا وقتی صحبت از آلودگی هوا شده است بشر به غیر از وقت خریدن و دست دست کردن کار دیگری از پیش نبرده است. اکنون نتیجه همه این بی ملاحظگی‌ها را می‌توان در هوای آلوده‌ای که نسل بعدی قرار است تنفس کند، مشاهده کرد.

ساینس‌الرت نوشته است؛ در گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی (WHO) آمده است که آلودگی هوای جهانی تاثیری گسترده و مخرب بر سلامت کودکان دارد. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که 93 درصد از کودکان زیر 15 سال در سراسر جهان هوای آلوده و سمی استشمام می‌کنند.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی حدودا 1.8 میلیارد کودک زیر 15 سال و 630 میلیون کودک زیر 5 سال در جهان وجود دارد که سلامتی و رشد آنها در معرض خطر جدی قرار دارد. تدروس گبریسوس (Tedros Ghebreyesus) مدیر WHO در بیانیه‌ای عنوان کرد: "هوای آلوده میلیون‌ ها کودک در سراسر جهان را مسموم و زندگی‌های بسیاری رانابود کرده است. هیچ توجیهی در این زمینه قابل قبول نیست. هر کودکی این حق را داد تا بتواند هوای پاک تنفس کند. در چنین شرایطی است که می‌توانند به خوبی رشد کنند و همه پتانسیل‌های خود را عملی کنند."

این گزارش سازمان بهداشت جهانی در حالی منتشر می‌شود که تا شروع نخستین کنفرانس جهانی آلودگی هوا و سلامت چیزی باقی نمانده است. این گزارش همچنین به شرح جزئیات آسیب و تلفات سنگینی که آلودگی هوا به بار می‌آورد پرداخته است.

آلودگی هوا می‌تواند هم درون ساختمان‌ها و هم بیرون آنها وجود داشته باشد. آلودگی هوا را معمولا با غلظت ذرات ریز موجود درهوا تعریف می‌کنند. حد آستانه برای آلوده یا پاک بودن یک هوا ذراتی به اندازه 2.5 میکرومتر است.

به این دلیل که کودکان در مرحله رشد بسیار کلیدی قرار دارند،‌ و نیز آنها با سرعت بیشتری نسبت به بزرگسالان تنفس می‌کنند و نهایتا اینکه فاصله آنها از سطح زمین کمتر است، آنها در برابر این ذرات ریز موجود در هوا آسیب‌پذیری بسیار بیشتری دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی علم و فناوری، اگر آلودگی هوا از مرزهای ایمن فراتر رود، با بروز اختلالاتی نظیر آسم، التهاب تنفسی، کاهش عملکرد ریه و حتی سرطان می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را متوجه افراد سازد. متاسفانه امروزه در بسیاری از نقاط دنیا سطوح بالا و خطرناکی از آلودگی هوا را مشاهده می‌کنیم. موضوعی که کودکان بیشتری میزان تلفات را در نتیجه آن خواهند داشت.

با استفاده از داده‌های مربوط به کیفیت هوای جهانی و نیز نرخ عفونت‌های مربوط به مجاری تنفسی در کودکان، گزارش سازمان بهداشت جهانی اشاره می‌کند که تنها در سال 2016 تعداد 600 هزار کودک زیر 15 سال در نتیجه عفونت‌های تنفسی حاد که به دلیل آلودگی هوا حادث شده، جان خود را از دست داده‌اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید