Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس مطرح کرد؛

سهم 15 درصدی فارس در تولید محصولات باغی کشور

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس، اعلام کرد: سهم این استان در تولید محصولات باغی 15 درصد است که رتبه اول کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

سهم 15 درصدی فارس در تولید محصولات باغی کشور

مجیدرضا پاکاری در گفتگو با خبرنگار ایانا در شیراز،  گفت: این استان با تولید سالانه بیش از 3.1 میلیون تن محصولات باغی که 15 درصد از تولیدات کشور را شامل می‌شود؛ رتبه اول تولید را در کشور دارد.

پاکاری اظهارکرد: استان فارس با بیش از 400 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی، رتبه دوم سطح زیر کشت کشور دارد.

پاکاری چشم انداز باغبانی فارس را حفظ و نگهداری باغ‌های موجود و ارتقاءکیفیت و کمیت محصولات باغی استان،  بهره‌وری مناسب از عوامل تولید در راستای کاهش هزینه تولید محصول و تلاش درجهت تولید محصول سالم و ارگانیک دانست.

او همچنین توسعه ارقام تجاری روز دنیا، ساماندهی نهالستانها به منظور تولید نهال با ارقام تجاری، توسعه باغ‎های دیم و آبی در اراضی شیبدار، توسعه کشت گیاهان دارویی و  همکاری در تشکیل و تقویت زنجیره تولید  از دیگر چشم‌اندازها برشمرد.

این مقام مسئول در ادامه از مزیتها و توانمندی باغبانی استان به وجود بیش از  500 رقم از انواع محصولات باغی و دارویی، امکان کشت و پرورش بیش از 50 گونه باغی امکان کشت و تولید گونه‌های مختلف محصولات باغی بصورت  دیم و نیاز آبی کم  گونه های باغی موجود در استان اشاره کرد و افزود: پتانسیل بالا در تولید نهال، تولید سالیانه بیش از 11 هزارتن قارچ خوراکی و دسترسی آسان به بازارهای هدف از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه از دیگر ویژگی‌های مثبت این استان در حوزه باغبانی است.

پاکاری در پایان از اهم برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته ایجاد 3 روستای گلخانه ای و شناسایی 21روستاهای گلخانه ای جدید، ایجاد 60 سایت الگویی  در قالب  طرح امید با هماهنگی مدیریت ترویج و ایجاد 3 سایت الگویی زوال مرکبات در 3 شهرستان با هماهنگی مدیریت حفظ نباتات برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید