Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران:

ارز تک نرخی شود، درآمدهای صادراتی به کشور باز می‌گردد

ایانا- اقتصاد: با تک نرخی شدن ارز صادرات رونق خواهد گرفت و صادر‌کننده قطعا ارز حاصل از صادراتش را به کشور بازمی‎گرداند و یا در مقابل آن کالا وارد می‌کند، چرا که راه دیگری نخواهد داشت. باید توجه کرد که تک نرخی شدن ارز هم منافع ملی به همراه خواهد داشت و هم منافعی برای دولت و تولیدکننده در آن وجود دارد.

ارز تک نرخی شود، درآمدهای صادراتی به کشور باز می‌گردد

پیمان سپاری ارزی به دلیل مشکلات ساختاری نه تنها در مدت زمان تعیین شده نتوانست ارز قابل توجهی را وارد کشور کند، بلکه با محدودیت‌هایی که به واسطه این روش برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در شرایطی که اقتصاد کشور به علت فشار تحریم‌ها بسیار آسیب‎پذیر است، ایجاد کرد، نارضایتی‌های بسیاری را با خود همراه کرد. مخالفت‌ها با ماهیت پیمان‌سپاری و تلاش‌‎ها برای جایگزینی روش‌های معقول‎تری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات باعث شده است که به تازگی پس از گوشزدها و پیشنهادات فراوان به بانک مرکزی بخشنامه‌ای را در جهت اصلاح آن صادر کند.

غلامعلی فارغی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا در ارتباط با ماهیت پیمان سپاری ارزی و تاثیر آن بر صادرات کشور اعلام کرد: «به طور کلی باید گفت مسوولان به هنگام تصمیم‎گیری توجهی به نقطه نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی ندارند. اولین تقاضای بخش خصوصی از مسوولان این است که بپذیرند بخش خصوصی نیز به اندازه بخش دولتی دلسوز مردم است. در حال حاضر مساله مهم این است که چرا باید دو نرخ برای ارز در کشور وجود داشته باشد و چرا اجازه داده نمی‌شود که ارز یک نرخی باشد و به عنوان نرخ عرضه و تقاضا تعیین شود. با تک نرخی شدن ارز صادرات رونق خواهد گرفت و صادر‌کننده قطعا ارز حاصل از صادراتش را به کشور بازمی‎گرداند و یا در مقابل آن کالا وارد می‌کند، چرا که راه دیگری نخواهد داشت. باید توجه کرد که تک نرخی شدن ارز هم منافع ملی به همراه خواهد داشت و هم منافعی برای دولت و تولیدکننده در آن وجود دارد.»

او ادامه داد: «در کل صادرکنندگان تعهد ارزی را صحیح نمی‌دانند، چرا که پیمان سپاری ارزی ایجاد رانت می‌کند و طی سال‌های گذشته نیز این تجربه به دست آمده ‌‎است که روش موفقیت آمیزی نیست. برای  تعهد ارزی لازم است که سقف‌گذاری شود و طی پیشنهاداتی که ارائه شده سقف مشخصی برای معافیت تعیین شد و لازم است که این معافیت به شکل پلکانی برقرارشود.»

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران، در ارتباط با مقایسه آمار بازگشت ارز حاصل از صادرات به هنگام پیمان‌سپاری ارزی و اصلاح آن طی بخشنامه جدید گفت: «لازم است که مقایسه‌ای صورت گیرد و اثرات پیمان سپاری  بررسی شود. باید بانک مرکزی و گمرک از زمانی که تعهد ارزی بیان شده است (در زمان سه ماهه‌ای که تعیین شده بود) آمار میزان ارز صادراتی که به کشور بازگشته است را اعلام کنند. باید تعیین شود در مدت زمان مشخص شده چه میزان ارز به کشور بازگشته است، تا نتیجه این تصمیم گیری مشخص شود. همچنین باید به پیشنهادات بخش خصوصی در زمینه پیمان سپاری ارزی عمل و به صورت پایلوت این دو بیلان بررسی کنند. لازم است میزان بازگشت ارز به صورت کالا، نقد یا حواله در این دو روش مقایسه و این دو آمار ارائه شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید