Iranian Agriculture News Agency

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت هشدار داد:

25 درصد ایرانی‌ها در مرحله پیش دیابت

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در گزارشی بر اساس تازه ترین داده های جهانی بار بیماری ها، برخی از مهمترین پیشرفتهای نظام سلامت طی 27 سال گذشته را تشریح و شایعترین عامل مرگ و ناتوانی در ایران امروز و فردا را معرفی کرد.

 25 درصد ایرانی‌ها در مرحله پیش دیابت

به گزارش ایانا، دکتر رضا ملک زاده از نویسندگان همکار مطالعه جهانی بار بیماری ها در 2017، با اشاره به این که مطالعه، برای نخستین بار ، نرخ جمعیت در 195 کشور مورد بررسی را اعلام کرده است، گفت: ایران با جمعیت 82.2 میلیون نفر، دارای سرانه درآمد ناخالص ملی  17.5 هزار دلار ، نرخ باروری 1.7 و متوسط سالهای تحصیل  7.8 سال است.
معاون تحقیقات وزیر بهداشت، سن امید به زندگی در ایران در سال 96  را برای زنان 79.4  و برای مردان 75.5  سال اعلام کرد و گفت: این درحالیست که سن امید به زندگی مورد انتظار و پیش بینی شده برای زنان ایران درسال گذشته، 77  و مردان 70 سال بود که این نشان از پیشرفت سریعتر ایران در دستیابی به شاخص جهانی افزایش سن امید به زندگی بویژه در بین زنان دارد.
به گفته وی،  سن امید به زندگی زنان ایرانی در سال 96 ، در مقایسه با 27 سال پیش از آن (سال 69)، بیش از 9 سال و در مردان 10 سال افزایش یافته است.

چه تعداد ایرانی سال گذشته فوت کردند؟
رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد  دانشگاه علوم پزشکی تهران، شمار مرگ و میر هر دو جنس در جهان طی سال 2017 را 56 میلیون (30.5 میلیون مرد و 25.5 میلیون زن) برشمرد و با اشاره به سهم 2.9 میلیون نفری خاورمیانه از این تعداد مرگ در سال 2017 ( 1.7 میلیون مرد و 1.2 میلیون زن) ، افزود: در سال گذشته، 380 هزار مرگ برای ایران شامل 220 هزار مرد و 160 هزار زن ثبت شده است.
مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران،  در ادامه، فهرستی از علل مهم مرگ و میر در ایران طی 10 سال گذشته  و روند تغییرات (افزایش یا کاهش) هر یک از این علل ارائه کرد و گفت: بیماری‌های قلبی عروقی با 27 درصد افزایش ، سکته مغزی با  19 درصد افزایش ، آلزایمر با 103 درصد افزایش، صدمات جاده‌ای با 31 درصد کاهش، بیماریهای قلبی ناشی از فشار خون بالا با 55 درصد افزایش ،  دیابت با 76  درصد افزایش، بیماری های مزمن انسدادی ریوی با 40 درصد افزایش، بیماری های مزمن کلیوی با  56 درصد افزایش،  اختلالات نوزادی با 60 درصد کاهش، بیماری های عفونی دستگاه تنفسی با 0.6 درصد افزایش، نواقص مادرزادی با 54 درصد کاهش مهمترین علل مرگ در ایران را تشکیل می دهند.

10 علت مرگ های زودرس در ایران بر اساس تازه ترین نتایج جهانی
 اما مرگهای زودرس که  بنا بر آمار رسمی معاون تحقیقات وزیر بهداشت، سبب شده نیمی از ایرانیان ، 70 سالگی را نبینند! ، یکی از جدی ترین نگرانی های نظام سلامت ایران است که سرعت افزایش یا کاهش علل آنها، در مطالعه جهانی بار بیماری های 2017 به طور دقیق اندازه گیری و فهرستی کامل از علل آنها ارائه شده است.
به گفته  محقق ایرانی همکار این مطالعه، بیماری های قلبی عروقی با 13 درصد افزایش، صدمات جاده ای با 38 درصد کاهش، اختلالات نوزادی با 60 درصد کاهش، سکته مغزی با بیش از 8 درصد افزایش، نواقص مادرزادی با 55 درصد کاهش، دیابت با 63 درصد افزایش، بیماری های عفونی دستگاه تنفسی با 38 درصد کاهش، بیماری های قلبی ناشی از فشار خون بالا با 38 درصد افزایش ، صدمه به خود با 12 درصد کاهش ،  آلزایمر با 73 درصد افزایش و سرطان خون با 6 درصد کاهش ، 10 علت مهم مرگهای زودرس در ایران هستند.


افزایش خیره کننده دیابت در ایران
وی پیام  «داده های مطالعه جهانی بار بیماری ها » را لزوم اتخاذ و اجرای سیاستهایی برای پیشگیری از افزایش سکته های قلبی و مغزی  بسیار متاثر از فشار خون بالا، نارسایی های مزمن کلیوی عمدتا به علت فشار خون بالا با هزینه های غیرقابل جبران ، بیماری های اعصاب با افزایش در طول سالهای 69 تا کنون، سرطان ها ( بویژه سرطان روده بزرگ) که چاقی، بی تحرکی و رژیم های نامناسب غذایی نقش مهمی در بروز انواع این بیماری  دارند، آلزایمر با افزایش دو برابری و نیز دیابت با افزایش 76 درصدی (به عنوان علت کلی مرگ و میر) طی 10 سال  گذشته دانست و گفت: ما قطعا  در آینده شاهد مشکلات بزرگ بهداشتی ناشی از بیماری دیابت برای نظام سلامت خواهیم بود؛ به طوری که هم اکنون  25 درصد ایرانی ها در مرحله پیش دیابت  و 10 درصد مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود تا 20 سال آینده یک چهارم جمعیت ایران نیاز به درمان دیابت داشته باشند؛ درحالی که این بیماری با  رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی، کاهش وزن و تحرک بدنی کاملا قابل پیشگیری است.
دکتر ملک زاده، در ادامه، اختلالات سردرد (14 درصد افزایش)، کمردرد (23 درصد افزایش)، اختلالات افسردگی (23 درصد افزایش)، اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر (2.6 درصد افزایش)، اختلالات اضطراب (10 درصد افزایش)، دیابت (73 درصد افزایش)، گردن درد (30 درصد افزایش)، اختلالات نوزادی (23 درصد افزایش) ، سایر اختلالات اسکلتی – عضلانی (34 درصد کاهش)، افت شنوایی مرتبط با افزایش سن (32 درصد افزایش) و نابینایی و اختلالات بینایی (26 درصد افزایش) را عمده ترین مشکلات سلامت عامل بیشترین ناتوانی ها در ایران برشمرد.
معاون تحقیقات وزیر بهداشت،  درباره عوامل خطری که علل مرگ و ناتوانی در ایران را شکل می دهند، گفت: همان طور که بر اساس نتایج مطالعات مهم ملی و جهانی بارها هشدار داده ام، فشار خون بالا در ایران، مهمترین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران است! فشار خون بالا در سال 86،  سومین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران بوده است که با افزایش 24 درصدی طی 10 سال گذشته، اکنون به رتبه نخست رسیده است.

افزایش فشارخون در زنان نگران کننده است
به گفته او، 28 درصد ایرانیان بالای 18 سال مبتلا به فشار خون بالا هستند که سهم زنان بیشتر است. همچنین نیمی از ایرانیان بالای 55 سال مبتلا به فشار خون بالا می شوند.

به گزارش وبدا، ملک زاد یادآور شد: فشار خون بالا، طی 25 سال گذشته در ایران، 39 درصد افزایش یافته و در سال 95،   44  هزار مرگ بر اثر فشار خون بالا رخ داده است. نکته مهم دیگر آن که 33 درصد مرگ و میرهای قلبی عروقی به علت فشار خون بالا رخ می دهد و 926 هزار سال عمر ایرانی ها در سال 95  با ناتوانی های ناشی از فشار خون بالا از دست رفته است.
 سرپرست مطالعه بزرگ کوهورت گلستان،  با ابراز نگرانی شدید از این وضعیت تاسف بار خاطرنشان کرد:  فاجعه بزرگتر آن که    6.5 میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون بالا از ابتلای خود به این عامل خطر بیماری های کشند  و ناتوان کننده (سکته های قلبی، سکته های مغزی،  نارسایی های مزمن کلیوی و ... ) بی اطلاع هستند. چنانچه مطالعه 50 هزار نفره کوهورت گلستان نیز نشان داده است که تنها 18 درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود آگاهی داشتند؛ تنها نیمی از مبتلایان آگاه ، فشار خونشان تحت درمان بوده و از افراد تحت درمان نیز تنها 26 درصد فشارخونشان کنترل شده است. این مشکل بزرگ برای نظام سلامت ایران که عمدتا ناشی از  چاقی ، اضافه وزن و مصرف بالای نمک  است، در حالیست که به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت، با کنترل فشار خون بالا و درمان آن، شاهد کاهش 25 درصدی سکته های قلبی و مغزی در ایران خواهیم بود.
بیشترین عوامل خطر موثر در بروز سرطان در ایران
رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران،  در ادامه این گزارش، به موضوع بسیار مهم دیگری با عنوان نقش عوامل خطر در بروز سرطان ها در ایران اشاره کرد و گفت:  مصرف تنباکو، پرخوری و رژیم غذایی پرخطر، خطرات شغلی، شاخص توده بدنی بالا، قند خون بالا ، آلودگی هوا، مصرف مواد مخدر، سایر عوامل محیطی، مصرف الکل و کم تحرکی  مهمترین عوامل خطر در بروز سرطان مردان هستند.
دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: مصرف تنباکو، پرخوری و رژیم غذایی پرخطر،  شاخص توده بدنی بالا، قند خون بالا، روابط جنسی ناایمن (پرخطر) ، آلودگی هوا، کم تحرکی، سایر عوامل محیطی،  مصرف مواد ، خطرات شغلی، مصرف الکل مهمترین عوامل خطر در بروز سرطان ها در میان زنان ایرانی به شمار می روند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید