Iranian Agriculture News Agency

ورود دستگاه جدید نمونه‌گیری خاک در بازار ایرلند:

افزایش بهره‌وری با سنجش pH خاک

استفاده از این ماشین‌ها در هلند تولید محصول را سالانه ۲۰درصد افزایش می‌دهد

ایانا: انتشار خبر تولید نمونه‌گیر U3 Vertis در وب‌سایت آگری‌لند نظرهای بسیاری را به خود جلب کرده است. درن پلنت٬ کشاورز و صاحب شرکت تجهیزات و خدمات کشاورزی Plant systems معتقد است چیزی را که نتوان ارزیابی کرد٬ نمی‌توان مدیریت کرد.

افزایش بهره‌وری با سنجش pH خاک

داشتن نقشه خاک (نقشه‌ای که جنس خاک٬ pH و مواد آلی آن را نشان می‌دهد) به مدیریت بهتر آن کمک می‌کند. پلنت با سرمایه‌گذاری در این دستگاه جدید نمونه‌گیری قصد دارد تا تصویر دقیقی از میزان باروری خاک در زمین‌های زراعی بدست آورد.

پلنت در شمال دوبلین٬ پایتخت ایرلند٬ طریقه استفاده از این دستگاه را به آگری‌لند نشان می‌دهد. در این موقع از سال سرش بسیار شلوغ است؛ به تمام شهرهای ایرلند سفر می‌کند تا خدمات نمونه‌گیری از خاک را ارائه دهد.

این نمونه‌گیر به صورت اتوماتیک مواد آلی خاک یا SOM٬ pH خاک و رسانایی الکتریکی یا EC را اندازه‌گیری می‌کند. دستگاه نمونه‌گیر پلنت از سیستم موقعیت‌یابی آنی RTK استفاده می‌کند تا بتواند تمام سطح زیر کشت را کنترل کند و  در صورت لازم هشدارهایی برای نمونه‌گیری از خاک ‌بفرستد.

IMG_6152-768x576

این ماشین جلوی خاک‌یاب را تمیز می‌کند تا هیچ آشغالی وارد نمونه‌گیر نشود. دستگاه ورتیس در هر توقفی pH خاک را دو بار خوانده و در هر نیم هکتار  بین ۴ تا ۸ بار میزان pH را اندازه‌گیری می‌کند. پلنت می‌گوید: « همانطور که در زمین می‌چرخیم EC  و SOM به طور متناوب اندازه‌گیری می‌شوند.

برای زمین زراعی کوچک‌تر از ۸ هکتار٬ بسته به سطح زیر کشت٬ pH خاک در هر ۲۰ متر اندازه‌گیری می‌شود. اما در زمین‌های بزرگ در هر ۳۰ تا ۴۰ متر توقف می‌کنیم تا در کل pH را ۴ تا ۸ بار اندازه‌گیری کنیم که نتایج شگفت‌انگیزی را در پی دارد».

پلنت توضیح می‌دهد که EC بوسیله اندازه‌گیری جریان الکتریکی بین ۴ مجموعه دیسکی که روی نمونه سوار شده اندازه‌گیری می‌شود. اندازه‌گیری SOM بوسیله نور مادون قرمز انجام می‌شود.

او می‌گوید: «در حال اندازه‌گیری دو طول موج مختلف از نور هستیم- مادون قرمز و قرمز. در واقع انعکاس خاک را اندازه‌گیری می‌کنیم٬ خاک تیره‌تر دارای ماده آلی بیشتری است.

تاثیر مستقیم روی محصول

پلنت قصد دارد با اندازه‌گیری مشخصات خاک با دقت بسیار بالا٬ کیفیت محصولات را افزایش دهد. او فکر می‌کند می‌توان در بهره‌وری کودهای شیمیایی و محصولات پیشرفت بزرگی کرد.

پلنت می‌گوید: «نرخ‌های متغیری برای این دستگاه تعیین شده تا بسته به نیاز کشاورز میزان آهک٬ فسفر یا پتاسیم را اندازه بگیرند. جمع آوری هر نوع اطلاعاتی مربوط به خاک کاملا امکان‌پذیر است. EC و pH در حقیقت فاکتورهایی هستند که وقتی فسفر و پتاسیم خاک به میزان کافی باشد٬ روی محصولات بیشترین تاثیر را می‌گذارند».

پلنت با اشاره به عکسی با کیفیت بالا می‌گوید: « ما در اصل خاکی که بیشترین میزان مواد مغذی و آب در آن جمع شده را شناسایی می‌کنیم. خاکی که مواد آلی آن زیاد یا کم باشد روی میزان نیتروژن موجود تاثیر می‌گذارد».

IMG_6101-768x576

به گفته پلنت٬‌ اگر میزان pH خاک درست نباشد تمام زحمات کشاورز به هدر می‌رود. حتی وقتی که نقشه کامل خاک را در دست داشته باشید».

افزایش بهره‌وری

پلنت اشاره می‌کند که ایجاد تغییرات کوچک می‌تواند تغییرات بزرگی در محصول و سود حاصله از آن ایجاد کند: « مثلا برای کشاورزانی که سیب‌زمینی کشت می‌کنند٬ افزایش بهره‌وری می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. در هلند تولید محصولات کشاورزی با استفاده از این ماشین‌ها به راحتی 20درصد در سال افزایش می‌یابد».

به گفته پلنت اگر کشاورزان سیب‌زمینی بتوانند pH خاک را تنظیم کنند میزان بهره‌وری ۵درصد افزایش می‌یابد. ممکن است فسفر و پتاسیم در یک محل کم باشد اما میزان pH می‌توان کاملا پرت باشد. پس باید تمام تکه‌های این پازل را کنار هم قرار داد تا معنایی پیدا کنند.

این نقشه‌ها موقعیت دقیق را مشخص می‌کنند. در نتیجه می‌توان میزان لازم را به مکان مورد نیاز تزریق کرد. ممکن است مجبور باشید هزینه بالایی برای کودهای شیمیایی صرف کنید اما قطعا در برداشت محصول سود خواهید کرد.

اندازه‌گیری pH  خاک

پلنت توضیح می‌دهد که این دستگاه به دو حس‌گر pH مجهز است. در زمین‌های کوچک نمونه‌برداری بیشتری انجام می‌شود. قبل و بعد از هر بار٬ دستگاه نمونه‌گیر شسته و تمیز می‌شود تا هیچ نوع آلودگی از نمونه‌ها به یکدیگر منتقل نشود.

تقسیم‌بندی زمین

به محض اینکه نمونه‌های pH و SOM گرفته و نقشه‌ها تولید شوند زمین تقسیم‌بندی می‌شود. سپس پلنت با استفاده از جی‌پی‌اس به مکان مورد نظر می‌رود تا به صورت دستی نمونه‌گیری می‌کند با این مزیت که می‌داند کدام قسمت‌های زمین رفتار یکسانی خواهند داشت.

او می‌گوید: «بعد از تطبیق SOM و pH خاک اگر در محدوده‌ای باشد که دستگاه تشخیص داده٬ پس نقشه خوبی تهیه کرده‌ایم».

چه کسانی از خدمات نمونه‌گیری پلنت استفاده می‌کنند؟

IMG_6117-768x576

پلنت در حال حاضر با صیفی‌کاران و کشاورزان بسیاری کار می‌کند اما انتظار می‌رود با افزایش نیاز دامداری‌ها به پرورش علوفه برای خوراک دام٬ افراد بیشتری به خدمات او نیاز داشته باشند. کشاورزانی که با ماشین‌های شخم زنی در زمین‌های کشت سیب‌زمینی کار می‌کنند بیشتر از همه از این خدمات استفاده می‌کنند.  این کشاورزان راحت‌تر از بقیه برای این دستگاه‌ها هزینه می‌کنند چون آنها به استفاده از تکنولوژی عادت دارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید