Iranian Agriculture News Agency

براساس گزارش مرکز آمار:

سیستان و بلوچستان چهارمین استان بیکار کشور است

ایانا_دیگر رسانه‌ها||جدیدترین گزارش فصلی مرکز آمار ایران از شاخص‌ های عمده نیروی کار نشان می دهد که نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان با 15 پله سقوط نسبت به مدت مشابه سال قبل به 15.3 درصد رسید و این استان چهارمین استان بیکار کشور شد.

سیستان و بلوچستان چهارمین استان بیکار کشور است

به گزارش ایرنا، تازه ‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص‌ های عمده نیروی کار در فصل تابستان نشان می دهد که همچنان سیستان و بلوچستان وضعیت مناسبی در این شاخص ها ندارد و نرخ بیکاری در این استان نسبت به تابستان سال گذشته افزایش یافته است.
نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان در تابستان سال گذشته 10.6 درصد بود و وضعیتی بهتر از 18 استان دیگر کشور داشت اما تابستان امسال نرخ بیکاری در این استان 4.7 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش یافت و سبب شد تا چهارمین استان بیکار کشور شود.
این درحالی است که این شاخص ها در بهار امسال نیز نگران کننده بود و سیستان و بلوچستان با افزایش 5.9 درصدی نرخ بیکاری 18.6 درصد را تجربه کرد.
اگرچه در این گزارش شاخص نسبت اشتغال سیستان و بلوچستان در مقایسه با تابستان سال گذشته بهبود یافته اما به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دلیل افزایش نرخ بیکاری غالب بودن جمعیت روستایی به شهری در استان است که به سبب خشکسالی های اخیر و خسارت های وارد بر کشاورزی و دامداری تعداد زیادی از این جمعیت بیکار شده اند.

**سیستان و بلوچستان دارای کمترین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور
افزایش نرخ بیکاری در حالی است که سیستان و بلوچستان همچنان کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را در بین 31 استان کشور دارد. اما وضعیت این نرخ در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل قدری بهبود یافته است به طوریکه که این نرخ در تابستان امسال به 34.1 درصد رسیده و نسبت به تابستان سال گذشته بیش از 3 درصد رشد داشته است.
بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی استان‌های کشور در تابستان امسال با 46.8 درصد مربوط به خراسان شمالی است، وضعیت این استان نسبت به سال قبل که باز هم نخستین استان در این شاخص بود تغییر محسوسی نداشته است.
پس از خراسان شمالی، استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان در رتبه‌های دوم تا چهار نرخ مشارکت اقتصادی قرار گرفتند. همچنین استان‌های قم، ایلام و لرستان بعد از سیستان و بلوچستان کمترین شاخص را در اختیار دارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در سیستان و بلوچستان از نیمه‌های دهه 80 تا اوایل دهه 90 در پایین‌ترین سطح ممکن بوده است یعنی از سال 1384 تا 1392 پایین‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی را در بین استان‌های کشور داشته است.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی عبارت از نسبت جمعیت شاغل و بیکار 10 ساله و بیشتر از آن به جمعیت در سن کار است.

**نرخ بیکاری در استان های هم جوار سیستان و بلوچستان
بر اساس گزارش فصلی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سیستان و بلوچستان در تابستان امسال 3 درصد بیش از میانگین کشوری و بین 3 تا 6 درصد بیشتر از استان های همسایه است. به طوری که استان خراسان جنوبی با نرخ بیکاری 8.9 درصد بهترین شرایط را در بین استان‌های هم‌ جوار سیستان و بلوچستان دارد.
از طرفی میانگین نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال 12.2 درصد است که این نرخ در 14 استان از متوسط کشوری بالاتر است. در این ارزیابی استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 16.4 درصد بیکارترین استان کشور و استان همدان با نرخ بیکاری 6.5 درصد بهترین شرایط را دارا است.
به عقیده کارشناسان خشکسالی از عمده دلایل بالا رفتن آمار بیکاران در این استان مرزی است که با قطع آب رودخانه هیرمند و بیکاری کشاورزان پنج شهرستان باید بیش از این منتظر تغییر نرخ بیکاری در استان بود.
به باور کارشناسان محلی، سیستان و بلوچستان به سبب داران بودن معادن و نوار مرزی هزار و 300 کیلومتری می‌تواند ضمن پاسخگویی به نیاز اشتغال استان، بخشی از نیروی کار خود را از استان‌های مجاور تامین کند اما اکنون برعکس است و بسیاری از جوانان این استان برای اشتغال به استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌ اند.
بازارچه‌های مرزی، دسترسی به آب‌های آزاد، منطقه آزاد تجاری، منطقه ویژه اقتصادی، جاذبه های گردشگری طبیعی- تاریخی و صنایع‌ دستی مختلف ازجمله ظرفیت‌ های اقتصادی سیستان و بلوچستان به شمار می‌ رود که تاکنون به‌ اندازه ظرفیت ‌ها به آن‌ ها توجه نشده است.
خشک ماندن تالاب هامون، قطع جریان آب رودخانه هیرمند، خشک شدن 120 هزار هکتار از اراضی شمال استان، بی ‌آبی بیش از 3 هزار روستای بلوچستان، جاده ‌های غیراستاندارد و بی ‌توجهی به ظرفیت ‌های اقتصادی استان از جمله تهدیدهای فرایند توسعه در سیستان و بلوچستان به شمار می ‌رود.
 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید