Iranian Agriculture News Agency

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:

ایران در تولید مرغ رتبه هفتم و تخم مرغ رتبه دهم جهان را دارد

ایانا-کشاورزی: اتحادیه اروپا باید یک شرکت برای اعتباربخشی در ایران تاسیس کند، در غیراین‌صورت نمی‌توانیم حتی یک ماهی قزل الا به اروپا صادر کنیم.

ایران در تولید مرغ رتبه هفتم و تخم مرغ رتبه دهم جهان را دارد

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ایران از دو دهه گذشته در حال همکاری با اتحادیه اروپا است، گفت: از موضوعات اصلی مدنظر در ١٨٢ کشور دنیا، بیماری‌های فرامرزی است.

به گزارش ایانا، علی صفر ماکنعلی در همایش مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی‌، استانداردها و تجارت مواد غذایی- کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه تب برفکی از مهمترین این بیماری‌ها است، افزود: کشور ما می‌تواند در این حوزه علاوه بر محافظت از دام‌های خود، از دام‌های اروپایی نیز حمایت کند.

ماکنعلی با تاکید  بر اینکه از یک میلیارد و ٤٨٠میلیون راس گاو، ٢٠٠ میلیون راس در هندوستان و ٥٠میلیون ان در پاکستان قرار دارند، گفت: این عدد در حدود ١٥درصد از گاوهای کل جهان است که به دلیل ٣ تا ٥ برابر ارزان‌تر بودن می‌توانند از طریق مرزهای زمینی وارد کشور ما شوند.

ماکنعلی ادامه داد: این گاوها با عبور از ترکیه می‌توانند تحریک‌کننده بیماری در اتحادیه اروپا نیز باشند.

او با بیان اینکه ایران می‌تواند در زمینه مهار بیماری‌ها و محافظت از جمعیت دامی به اروپا کمک کند، افزود: برنامه بهداشت دام عشایری، طرح بهداشت مزارع گاوهای شیری و برنامه کنترل تب برفکی دام‌های روستایی از برنامه‌های این سازمان است.

معاون سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه زمینه‌های همکاری در گوشت مرغ و تخم مرغ بین ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد، افزود: ایران در تولید گوشت مرغ رتبه هفتم و در تولید تخم مرغ رتبه دهم را در جهان دارد.

او با بیان اینکه ایران آمادگی ارسال واکسن نیوکاسل را نیز به اروپا دارد، گفت: همچین اروپایی‌ها می‌توانند با سرمایه گذاری در ایران اقدام به تاسیس واحدهای طیور تحت لیسانس اروپا با ظرفیت‌های ٧٠٠میلیونی و بالاتر کنند.

او با اشاره به اینکه به دنبال گرفتن امتیاز از اروپا نیستیم‌، افزود: تجهیزات، امکانات، نیروی انسانی و بودجه اختصاص یافته در کشور ما در بخش دامپزشکی بیشتر از سایر کشورهای اطراف است، اما متاسفانه اتحادیه اروپا از سایر کشورها حمایت کرده است.

ماکنعلی با تاکید به اینکه باید آزمایشگاه‌های کشور برای صادرات اعتباربخشی شود، افزود: در غیر این‌صورت ماهی قزل الا به اتحادیه اروپا صادر نخواهیم کرد.

معاون سازمان دامپزشکی ادامه داد: نمی‌توانیم سالانه یک میلیون تن برای آزمایشگاه‌های اروپایی برای تایید قزل الا بفرستیم، همچنین امکانات فیزیکی آن را نیز نداریم.

او با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا باید یک شرکت برای اعتباربخشی در ایران تاسیس کند، گفت: در غیراین‌صورت نمی‌توانیم حتی یک ماهی قزل الا به اروپا صادر کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید