Iranian Agriculture News Agency

نخستین کارخانه تولید فرآورده‌های جانبی در طارم احداث شد؛

تولید فرآورده از تفاله زیتون

ایانا_ استان‌ها|| مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان زنجان، از احداث اولین کارخانه تولید فرآورده‌های جانبی از تفاله کارخانجات روغن‌کشی زیتون کشور در شهرستان طارم خبر داد.

تولید فرآورده از تفاله زیتون

بهاره دادلویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در زنجان، گفت: با احداث این کارخانه برای نخستین بار در سطح کشور اقدام به فرآوری و مدیریت علمی پسماندهای کارخانجات روغن‌کشی زیتون شده و بهره‌وری در حوزه صنایع تبدیلی زیتون نمودی واقعی می‌یابد.

دادلویی اجرای این طرح را نقطه عطفی در حوزه صنایع تبدیلی زیتون در سطح کشور دانست و بیان کرد: این کارخانه هم‌اکنون با ظرفیت 14 هزار تن در سال و با جذب ماده خام 20 هزار تن در شهرستان طارم در حال احداث بوده و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی میزان سرمایه‌گذاری ثابت این طرح را 19 میلیارد و 810 میلیون ریال اعلام و خاطرنشان کرد: در این کارخانه تفاله و ضایعات زیتون فرآوری شده و مواد قابل مصرف همچون خوارک دام، روغن، صابون و کربن اکتیو تولید خواهد شد.

دادلویی از تولید انرژی‌های تجدید پذیر و سوخت سبز در کارخانه مذکور خبر داد و اضافه کرد: بهره‌برداری از این کارخانه اثرات زیست محیطی فرآوانی به دنبال دارد به طوری که با جمع آوری سالانه حدود 17 هزار تن تفاله زیتون از سطح شهرستان و منطقه مانع از آلودگی رودخانه قزل اوزن شده و مدیریت پسماندها در سه استان همجوار گیلان، قزوین و زنجان در شعاع 50 کیلومتر  شکل خواهد گرفت.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان عنوان کرد: مزایای این طرح قابل قیاس با سایر واحدهای روغن کشی نیست و کاملا متفاوت از نظر نحوه روغن کشی، مواد اولیه و محصول نهایی بوده و برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود.

وی با اشاره به ارزش افزوده بالای اجرای این طرح خاطرنشان کرد: سالانه حدود600 تن روغن زیتون پمیس در این کارخانه تولید خواهد شد که مصرف انسانی و  قابلیت صادراتی داشته و با توجه به کیفیت آن کاربرد غذایی و صنعتی نیز دارد.

دادلویی با اشاره به وجود 19 واحد فعال مجوز دار و دارای پروانه روغن کشی زیتون در شهرستان طارم تصریح کرد: از نظر سطح، میزان تولید و فرآوری زیتون، شهرستان طارم رتبه نخست را در سطح کشور داراست.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: طرح فوق در زمینی به مساحت 13 هزار و 650 متر مربع و با زیربنای 4 هزار و 550 متر در حال اجرا است و بهره‌برداری از آن اشتغالزایی 45 نفری را به دنبال دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید