Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

نیاز به فناوری‌های جدید اروپایی در حلقه‌های پس از تولید

ماهی قزل‌آلای ایران چندی پیش مجوز ورود به اروپا را گرفت

ایانا-کشاورزی: ارگانیک بودن محصولات کشاورزی ایران از مزیت‌های آن است و بخش زیادی از تولیدات این کشور بالقوه به صورت ارگانیک تولید می‌شود مانند انگورهای دیم که نظیر ان در دنیا وجود ندارد.

نیاز به فناوری‌های جدید اروپایی در حلقه‌های پس از تولید

کشاورزی ایران در حلقه‌های پس از تولید نیاز به فناوری‌های جدیدی دارد و می‌توان از دانش و کمک‌های اتحادیه اروپا در این زمینه کمک گرفت.

به گزارش ایانا، احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در همایش مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی استانداردها و تجارت مواد غذایی در کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا گفت: ایران در تاریخ خود فراز و نشیب زیادی داشته و همانطور که رئیس جمهور نیز بارها تاکید کردند که گفت‌وگو با ایران به زبان تکریم امکان پذیر است نه زبان تحریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ایران و اتحادیه اروپا در زمینه محصولات کشاورزی با همدیگر مبادله دارند و می‌توانند این مبادلات را بهبود دهند. ایران با 80 میلیون جمعیت خود به تنهایی بازار مناسبی برای اتحادیه اروپاست. دیگر نکات مهم و با اهمیت در مبادلات تجاری تنوع آب و هوایی ایران برای کشاورزی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در تولید گل و گیاه به خصوص گل‌های شاخه بریده، ماهیان سردابی، گیاهان دارویی، ‌محصولات باغی و... توضیح داد: ارگانیک بودن محصولات کشاورزی ایران از مزیت‌های آن است و بخش اعظمی از تولیدات این کشور بالقوه به صورت ارگانیک تولید می‌شود مانند انگورهای دیم که نظیر ان در دنیا وجود ندارد.

او اضافه کرد: امیدواریم مسئولان اتحادیه اروپا در احیای دریاچه ارومیه همکاری داشته باشند چراکه این مشکل، تنها چالش ایران نیست بلکه مشکل منطقه و کل دنیاست.

این مقام مسول با اشاره به زنجیره تولید و اهمیت آن در سلامت محصولات گفت: کشاورزی ایران در حلقه‌های پس از تولید نیاز به فناوری‌های جدیدی دارد و می‌توان از دانش و کمک‌های اتحادیه اروپا در این زمینه کمک گرفت.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مجلس آماده است تا مسائل و موانع احتمالی بین ایران و اتحادیه اروپا را در زمینه مبادلات تجاری دو کشور را برطرف کند.

کیخا در مورد صادرات و موانع صادرات محصولات کشاورزی ایران به اتحادیه اروپا گفت: ایران علاوه بر بازار جمعیت 80 میلیونی دارای ظرفیت‌هایی مانند تولید انبوه ماهیان سردآبی که ماهی قزل‌آلای آن چندی پیش مجوز ورود به اروپا را گرفت، تولید گیاهان دارویی ارگانیک و غیرارگانیک، تولید و پرورش (رتبه اول و دوم) بهترین خرما در دنیا را دارد که از جمله صادرات مهم و بی‌بدیل ایران است.

او اضافه کرد: در حال حاضر وضع تعرفه 14 درصدی برای برخی از محصولات ایرانی مانند میگو باعث شده که صادرات اساسی ایران به اتحادیه اروپا به حداقل برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید