Iranian Agriculture News Agency

آنفولانزای پرندگان در استان سمنان نیازمند پایش است

ایانا_ دیگر رسانه‌ها|| یکی از مسائلی که همیشه دامپزشکی و محیط زیست استان سمنان را با چالش روبرو کرده، بیماری آنفولانزای پرندگان است که پایش آن در منطقه ضرورت محسوب شود.

آنفولانزای پرندگان در استان سمنان نیازمند پایش است

به گزارش مهر،  سومین نشست روسای دامپزشکی کشور و اعضای اکو، نیمه مهرماه 97 در تهران برگزار شد در حالی‌که نمایندگانی از استان سمنان نیز حضور داشتند اما محور این نشست مقوله مقابله با آنفولانزای پرندگان بود. علیرضا رفیعی نژاد در آن نشست اعلام کرد که طرح پایش لحظه‌ای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 16 استان کشور اجرا می‌شود اما اینکه تا چه میزان این طرح با فرض شیوع آنفولانزای پرندگان می‌تواند موفق باشد یا خیر، موضوعی است که به ابعاد آن در استان سمنان می‌پردازیم.

چه باید کرد

۱-آنفولانزای پرندگان بیماری ویروسی و مهلکی است که به‌سرعت تکثیر و ترویج می‌یابد و اگر جلوی آن گرفته نشود می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد اما این بیماری چرا آن‌قدر اهمیت دارد؟ باید به در صفحات تاریخ به دو سال قبل بازگردیم آن‌هم پائیز 95 درست همان زمانی که خبر شیوع آنفولانزا در سراسر ایران به گوش رسید خبری که رنگ از رخسار تمام مدیران دامپزشکی استان سمنان برد. میلیون‌ها پرنده  در آن سال از بین رفتند و این آغازی بر طغیان بیماری آنفولانزای پرندگان بود مقوله‌ای که با طرح‌های علمی و غیرعلمی به بحث گذاشته شد و درنهایت طرح پایش زیستگاه‌های پرندگان مطرح شد.

۲-هرچند استان سمنان دیاری پرنده پذیر نیست اما عبور میلیون‌ها پرنده مهاجر  از آسمان آن در چرخه بیماری آنفولانزای پرندگان می‌تواند تاثیر زیادی بگذارد. پرندگانی که یک گرم مدفوع آن‌ها می‌تواند هزاران پرنده دیگر را بیمار کند لذا در این استان برنامه‌ریزی برای مقابله با بیماری نیز باید متفاوت و بسته به اقلیم این دیار باشد.

ضرورت همراهی مردم

۳-همراهی مردم با دامپزشکی اولویتی تعیین‌کننده در کنترل بیماری آنفولانزای پرندگان است چراکه لمس یک پرنده یا مخاط دهان او می‌تواند باعث شیوع بیماری شود همچنین گزارش نمونه‌های مشکوک به آنفولانزا توسط مردم به سامانه دامپزشکی موضوعی اساسی محسوب می‌شود.

۴-واکسیناسیون دیگر اصلی است که می‌تواند در شیوع این بیماری مانند یک سد دفاعی عمل کند اما لازمه این امر کنترل مراکز تولید و نگهداری پرندگان و مرغداری‌ها است که ابتدا می‌بایست به‌صورت جدی مدنظر دامپزشکی استان سمنان قرار گیرد. چندی پیش با یکی از مرغداران در بخش بسطام شاهرود گفتگو می‌کردم وی اذعان داشت که چهار ماه از فعالیت او در مرغداری می‌گذرد و هنوز دامپزشکی برای بازدید به این مکان نیامده است که این امر در کنار شیوع مراکز نگهداری غیرمجاز مرغ و طیور می‌تواند نگران‌کننده باشد.

۵-صید پرندگان از دیگر عواملی است که هرچند در استان سمنان چندان دیده نمی‌شود اما بازهم می‌تواند باعث شیوع بیماری آنفولانزا شود که باید در برابر آن ایستاد.

 

اهتمام مسئولان

۶-تجهیز کشتارگاه‌ها به دستگاه‌های مدرن و مجهز تشخیص‌دهنده دیگر عاملی است که در استان سمنان می‌تواند در کنار تشخیص کانون‌های بیماری و عدم تهیه طیور از آن‌ها برای مصارف گوشتی و تخمی، مؤثر باشد.

در نهایت باید گفت اهتمام مسئولان به امر اطلاع رسانی در کنار مواردی که پیشنهاد شد می تواند سلسله ای از عوامل مقابله کننده با آنفولانزای پرندگان را رقم بزند عواملی که می توانند به رصد و پایش این بیماری خطرناک در استان سمنان کمک کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید