Iranian Agriculture News Agency

رییس اتاق بازرگانی ایران:

اتاق بازرگانی عملکرد و قول‌های وزرا را پایش می‌کند

ایانا- اقتصاد: اتاق برنامه‌ای دارد در ارتباط با این‌که قول‌های وزرا قبل از رای اعتماد را با عملکرد آن‌ها پایش خواهد کرد و امیدواریم آن‌ها به قول‌های خود عمل کنند. همچنین قرار است اتاقی در وزارت صنعت برای فعالین بخش خصوصی اختصاص یابد.

اتاق بازرگانی عملکرد و قول‌های وزرا را پایش می‌کند

 

مشکلات ریز و درشتی که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است، در زیرساخت‌ها و به علاوه در قوانینی است که باعث شده راهکارهای موجود در حوزه اقتصادی راه به جایی نبرند و کارشناسان و متخصصان این امر نتوانند درد چندانی از مشکلات اقتصاد کشور را درمان کنند. غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بررسی مشکلات کهنه و کلی اقتصاد کشور به ریشه‌یابی این مسائل پرداخت و راه حل‌های موجود برای برون رفت از مشکلات و لازمه بهبود این وضعیت را بهبود محیط کسب و کار، کاهش سهم نفت در بودجه، کاهش فساد، ایجاد شفافیت در اقتصاد و اصلاح نظام بانکی قلمداد کرد.

به گزارش ایانا، رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که وزرای جدید کار خود را به تازگی آغاز کرده‌اند، گفت: «اتاق برنامه‌ای دارد در ارتباط با این‌که قول‌های وزرا قبل از رای اعتماد را با عملکرد آن‌ها پایش خواهد کرد و امیدواریم آن‌ها به قول‌های خود عمل کنند. همچنین قرار است اتاقی در وزارت صنعت برای فعالین بخش خصوصی اختصاص یابد.»

او با اشاره به مشکلات متعدد کشور در زمینه اقتصادی توضیح داد: «طی سال‌های گذشته کارشناسان و متخصصان بسیاری به بیان مشکلات اقتصادی کشور پرداخته‌اند و با ارائه راهکارهای بسیاری خواهان حل مشکلات این بخش هستند اما با وجود این موضوع هنوز شاهد رفع این مشکلات نیستیم و اگر همچنان با روش گذشته عمل کنیم نه تنها قادر به حل مشکلاتمان نخواهیم بود بلکه بر عمق مشکلات فعلی افزوده و برون رفت از آن را سخت‌تر خواهد کرد.»

شافعی، بهبود محیط کسب و کار، کاهش سهم نفت در بودجه، کاهش فساد، ایجاد شفافیت در اقتصاد، اصلاح نظام بانکی و بسیاری از راه کارهای دیگر برای کاستن از حجم عظیم مشکلات را راه حل‌های موجود برای برون رفت از مشکلات و بهبود این وضعیت اعلام کرد.

رییس اتاق ایران ریشه اصلی ناتوانی در حل مشکلات را عدم ارائه صورت بندی مشکلات عنوان کرد و گفت: «با صورت بندی مشکلات و اولویت بندی مشکلات باید اولویت بندی و درجه بندی برای حل مشکلات را انجام دهیم ولی ما دائما معلول‌ها را می‌گوییم بدون آنکه به علت اصلی بپردازیم چرا که  با این روش فعلی قادر به حل مشکلات متعدد اقتصادی نیستیم و لازم است مشکلات را سطح‌بندی کنیم.»

شافعی مشکلات را در سه سطح  قواعد حاکم بر اقتصاد، سطح اقتصاد کلان و سطح اقتصاد خرد تقسیم بندی کرد و گفت: «موضوعی که در ارتباط با این سه سطح مد نظر است این است که با وجود این مشکلات صرفا نمی‌توان با اصلاح قوانین خرد یا کلان مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم. بسیاری از راه‌حل‌های ارائه شده توسط کارشناسان و متخصصان در سطح اقتصاد خرد یا کلان بوده اما بسیاری از مشکلات ناشی از عدم پیروی از قوانین کلی اقتصاد مانند عدم تمرکز در ساختار اقتصادی و بهره گیری از نظرات کارشناسی و فعالان اقتصادی بوده است.»

شافعی با اشاره به تدوین لایحه بودجه توضیح داد: «برای اولین بار نمایندگانی از اتاق بازرگانی در کمیسیون های تدوین بودجه حضور دارند که این موضوع قابل تقدیر است. انتظار داریم نهادها و دستگاه های دولتی لایحه بودجه را پیگیری کنند و در بهترین روش باید در این زمینه تعادل برقرارشود و هزینه ها براساس منابع قابل وصول، تدوین شود.»

رییس اتاق ایران در ارتباط با رابطه بودجه و اندازه دولت با تولید توضیح داد: «بودجه و اندازه دولت باید تناسبی با ساختار اقتصاد کشور و تولید داشته باشند و باید از فعالیت سازمان‌های غیرتولیدی و فعالیت‌های موازی در دولت جلوگیری شود. خواستار آن هستیم که  دولت از موازی کاری دوری کند. همچنین دولت بیش از توان خود اوراق مشارکت و خزانه منتشر می‌کند و تداوم استفاده از این روش می‌تواند به بحران بدهی و بزرگتر شدن بخش عمومی نسبت به بخش خصوصی منجر شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید