Iranian Agriculture News Agency

پیام سازمان فائو در هفته آگاهی از آنتی‌بیوتیک:

کشاورزان٬ مدافعان در خط مقدم مقاومت ضدمیکروبی

وقتی که بهداشت را در کشاورزی رعایت کنیم سود بیشتری از آن خواهیم برد

ایانا: کشاورزان در جلوگیری از گسترش مقاومت ضد میکروبی در پاتوژن‌های بیماری‌زا نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع کشاورزان با رعایت بهداشت هنگام انجام کارهای روزمره در مزرعه به سادگی می‌توانند سهم قابل‌توجهی در از بین بردن مقاومت میکروبی داشته باشند. این پیام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یا فائو برای جامعه جهانی است که در هفته آگاهی از آنتی‌بیوتیک روی آن متمرکز خواهد بود.

کشاورزان٬ مدافعان  در خط مقدم مقاومت ضدمیکروبی

به گزارش فائو٬ استفاده ایمن و مسئولانه از داروهای ضد میکروبی فقط به منظور حفظ سلامت انسان نیست.  از این داروها  به طور گسترده‌ای در خوراک دام و شیلات استفاده می‌شود و حتی روی محصولات و درخت‌های میوه هم برای از بین بردن عفونت‌های حیوانات و گیاهانی که به منظور خوراک دام پرورش می‌یابند ریخته می‌شود.

این داروهای نجات‌دهنده بعضی اوقات به طور مداوم به خوراک دام٬ حتی وقتی که دام سالم است اضافه می‌شوند تا احتمال وجود هر گونه عفونتی را از بین ببرند و سرعت چاق شدن حیوان سریع‌تر شود. این موضوع باعث پیدایش مشکلات بسیاری شده و به همین دلیل فائو از کشاورزان می‌خواهد تا به جای استفاده از این  رویه نامناسب٬ به رعایت بهداشت بیشتر اهمیت دهند.

استفاده نامناسب از داروهای ضد میکروبی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها در خوراک انسان و حیوان منجر به افزایش میکروب‌های بیماری‌زا شده که در برابر درمان مقاوم‌اند. در نتیجه مقاومت ضدمیکروبی یا AMR را توسعه می‌دهند که باعث می‌شود در برابر بعضی از عفونت‌ها کاملا بی‌اثر باشند.

این بدان معنی است که این بیماری‌ها می‌توانند به انسان و حیوان (یا هردو) آسیب برسانند- و ضربه اقتصادی بزرگی را به کشاورز وارد کنند- و درمان آنها گاهی مشکل٬ گاهی غیرممکن و اغلب گران تمام شد.

بوکار تیژانی٬ معاون مدیر کل فائو می‌گوید: «مقاومت ضد میکروبی نگرانی همه ماست. بیش از ۷ میلیارد نفر در دنیا مواد غذایی مصرف می‌کنند. رعایت ایمنی و امنیت غذایی در رسیدن به بسیاری از ۱۷ مورد اهداف توسعه پایا مهم است».

کشاورزان٬ مدافعان خط مقدم

خوان لوبرات٬ سرپرست دامپزشکی سازمان فائو می‌گوید: «وقتی که بیش از حد از داروهای ضد میکروبی در مزارع استفاده می‌کنیم٬ به گسترش مقاومت ضد میکروبی کمک می‌کنیم. چون پاتوژن‌های مقاوم از طریق ضایعات حیوان و مزرعه وارد محیط زیست می‌شوند. آنها حتی می‌توانند سیستم‌های غذایی و زنجیره بازار را آلوده ‌کنند و از طریق خاک وارد غذای ما شوند».

لوبرات کشاورزان را «یکی از مهم‌ترین مدافعان خط مقدم» در جنگ برای کنترل افزایش تهدید مقاومت ضد میکروبی می‌خواند.

به گفته او کشاورزان می‌توانند از سه مرحله ساده برای ایجاد تحولی بزرگ استفاده کنند. با اینکه برای جلوگیری از بعضی از عفونت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد٬‌ اما وقتی که بهداشت را در کشاورزی رعایت کنیم سود بیشتری از آن خواهیم برد.   

این مراحل شامل رعایت بهداشت مزرعه٬ مشاوره با دامپزشک قبل از خرید و استفاده از داروهای ضد میکروبی و تبادل نظر با مزارع مجاور برای استفاده از بهترین روش‌هاست. او همچنین به نقش کشاورزان در تقاضا برای خوراک دام با کیفیت و بدون آنتی‌بیوتیک یا دیگر داروهای ضد میکروبی اشاره می کند.

راه‌کارهای رعایت بهداشت در مزرعه

  • اصطبل‌ها٬ آغل‌ها٬ آکواریوم‌ها و تجهیزات کشاورزی را به طور مرتب تمیز کنید تا میکروب‌های بیماری‌زا در انسان و دام را از بین ببرید.
  • دست‌ها و کفش‌های خود را قبل و بعد از تماس با حیوان بشویید. هنگام کار لباس و کفش‌های مخصوص کار را بپوشید.
  • محل دام و فضای باز را تمیز و بدون آشغال و فضولات نگه دارید.
  • مشخص کنید چه افرادی می‌توانند با دام در تماس مستقیم باشند و از تمیز کردن خود قبل و بعد از تماس با دام اطمینان حاصل کنید.
  • شیوه «همه با هم وارد٬ همه با هم خارج» را تمرین کنید. این بدان معنی است که حیوانات هم سن و سال در یک زمان بزرگ شوند و دام هم‌نسل در تمام مراحل تولید در کنار یکدیگر باشند. این کار باعث می‌شود تا وقتی که حیوان جابه‌جا یا فروخته می‌شود راحت‌تر بتوانید محیط مزرعه را تمیز نگه دارید.
  • خوراک دام را در جای خشک و دور از هرگونه منبع احتمالی میکروبی مانند جوندگان قرار دهید.
  • حیوانات را در فضای بزرگ و راحت نگه دارید. کاهش استرس حیوان منجر به کاهش خطر ابتلا به عفونت می‌شود. خوردن خوراک خوب و آب تمیز هم همینطور.
  • با مشاوره دامپزشک حیوان را واکسینه کنید. زمان واکسیناسیون مهم است.
  • وقتی که حیوانی مریض می‌شود آن را از بقیه جدا کنید تا بیماری به بقیه سرایت نکند. سریعا با دامپزشک مشورت کنید تا تشخیص و درمان صحیح را دریافت کنید.

افزایش شدت تهدید مقاومت ضد میکروبی

در هر دقیقه یک نفر از عفونت مقاوم در برابر دارو از دنیا می‌رود و اگر اقدامی در سطح بین‌المللی صورت نگیرداین آمار به سرعت افزایش پیدا خواهد شد. اگر جلوی آن گرفته نشود تهدید مقاومت ضد میکروبی تا سال ۲۰۵۰ سالانه ۶ تریلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضربه خواهد زد.

مقاومت ضد میکروبی همچنین پیامدهایی برای امنیت غذایی و دام میلیون‌ها خانواده کشاورز در سراسر دنیا دارد که نمی‌توانند از عهده هزینه‌های ضرر و زیان تولید٬ مراقبت از دام بیمار یا از دست دادن آنها بربیایند.

لوبرات می‌گوید: «اگر می‌خواهیم غذای جمعیت رو به رشد را تامین کنیم و داروهای ضد میکروبی همچنان تاثیرگذار باقی بمانند باید در سیستم‌های تولید مواد غذایی و کشاورزان سرمایه‌گذاری کنیم تا به سمت شیوه‌های کشاورزی پایدار پیش بروند».

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید