Iranian Agriculture News Agency

رئیس کل گمرک:

ترخیص کالاها در گمرک به حالت عادی درآمده است

ایانا- اقتصاد: تکلیف کالاهایی که باید مابه التفاوت را پرداخت کنند هم مشخص شده است، با ابلاغ فهرست 3700 قلم تعرفه که مشمول معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت شدند هم روند سرعت بیشتری پیدا کرد و الان وضعیت ترخیص کالاها به حالت عادی برگشته است و ما با چالش خاصی مواجه نیستیم.

ترخیص کالاها در گمرک به حالت عادی درآمده است

در حالی که در ماه‌های گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و کارشناسان نسبت به حبس کالاها در گمرک ابراز نگرانی می‌کردند و حتی رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری نسبت به این موضوع و اثرات سوء آن بر تولید و تامین مواد اولیه واحدها و... هشدار جدی داد؛ حالا رئیس کل گمرک فرود عسگری از عادی شدن وضعیت ترخیص کالاها در گمرکات کشور خبر می دهد. او می‌گوید: «در مقطع شهریور ماه که بحث مابه التفاوت‌های ارزی ترخیص کالاها که قبلا ثبت سفارش شده بودند، مطرح بود و درباره میزان مبلغ ابهام وجود داشت و مشخص نبود چه سازمانی این پول را باید وصول کند با حبس کالاها و مشکلاتی در گمرکات رو‌به‌رو بودیم اما در نهایت با مصوبه دولت تکلیف مشخص شد و این موضوع روند را سرعت بخشید. طبق مصوبه مابه التفاوت ها را بانک‌های عامل باید وصول و برای گمرک گواهی صادر کنند.»

او با بیان اینکه تکلیف کالاهایی که باید مابه التفاوت را پرداخت کنند هم مشخص شده است، گفت: «با ابلاغ فهرست 3700 قلم تعرفه که مشمول معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت شدند هم روند سرعت بیشتری پیدا کرد و الان وضعیت ترخیص کالاها به حالت عادی برگشته است و ما با چالش خاصی مواجه نیستیم.»

او در پاسخ به این سوال که سرعت ترخیص چقدر است، توضیح داد: «در گمرک از طریق سامانه از راه دور اظهارها صورت می‌گیرد و افراد هر لحظه از شبانه روز می‌توانند تحت بستر وب کالاهایشان را اظهار کنند و ما در گمرک هم چیزی حدود 40 درصد کالاهای مربوط به واحدهای تولیدی، فعالان مجاز اقتصادی و آن‌هایی که شاخص‌هایی برایشان تعریف کرده‌ایم را اصلا به سیستم ارزیابی کارشناسی نمی‌فرستیم و مستقیم به سطح یک کنترل سیستمی که کالاهایشان با کمترین زمان ترخیص می‌شود، ارسال می‌کنیم مگر اینکه کالاها نیازمند مجوزهای سازمان های مختلف مثل استاندارد و... باشند.»

او در ادامه به موفقیت‌های گمرک اشاره کرده و گفت: «در گزارش شاخص ‌رقابت‌پذیری جهانی الان بهترین رتبه‌ای که ایران کسب کرده است مربوط به مولفه روند ترخیص کالا است که رتبه 71 را کسب کرده‌ایم و در شاخص تجارت فرامرزی هم 45 واحد صعود کرده‌ایم که مربوط به پنجره واحد و تجارت مرزی گمرک بوده و رتبه کشورمان از 166 به 121 ارتقاع پیدا کرده است که هر دو شاخص مربوط به عملکرد گمرک و استفاده از سامانه پنجره واحد می‌شود.»

نگرانی از رسوب کالاها

رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری شهریور ماه در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران به مشکل حبس کالاها در گمرکات پرداخت و گفت: آخرین آمار ( تا زمان سخنرانی در شهریورماه) نشان می‌‌دهد که هم‌ اکنون 139 هزار کانتینر کالا در بنادر رسوب کرده است؛ حدود 7 میلیون تن کالا و 2.5 میلیون تن کالای اساسی در بنادر مانده است. چه کسی باید جوابگوی این وضعیت باشد؟ فعال بخش خصوصی چگونه باید هزینه‌‌های بالا و فزاینده انبارداری را پرداخت کند؟ علت این رسوب کالا هم تعدد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی است که دولت صادر کرده است. تقریبا همه تولیدکنندگان کشور دچار مشکل هستند و کارخانه‌ها یکی بعد از دیگری به سوی توقف کار و تعطیلی می‌روند یا نیروهایشان را تعدیل می‌کنند. روزی نیست که نشنویم یک کارخانه تعطیل شده یا واحدی تولیدی تعدادی از نیروهایش را تعدیل نکرده است. تحریم‌هایی که در داخل کشور ایجاد شده به مراتب شدیدتر از تحریم‌هایی است که آمریکا وضع کرده است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید