Iranian Agriculture News Agency

بازدید از باغات زیتون مجتمع کشت و صنعت گیلان در منجیل

تولید 90 هزار تنی زیتون در سال 97

ایانا-کشاورزی: مهمترین قدم برای جوانسازی باغات زیتون تامین تسهیلات است که با سود شش درصد است. علاوه‌ بر این موضوع اختصاص یارانه 50 تا 100 درصدی به خرید و کشت نهال‌ ارقام جدید است.

تولید 90 هزار تنی زیتون در سال 97

پیش‌بینی می‌شود امسال 90 هزارتن زیتون از 120 هزار هکتار استحصال شود.

به گزارش ایانا، سیدرحمت‌الله پریچهر مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در جریان بازدید از مجتمع کشت و صنعت گیلان (تحت پوشش اتکا) با اشاره به اینکه سال گذشته (1396) کل سطح زیر کشت بالغ بر 88 هزار هکتار بوده، گفت: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اینکه سطح زیرکشت زیتون در کشور به 120 هزاررسیده، میزان زیتون تولید شده نیز به 90هزارتن برسد.

او اضافه کرد: برنامه جدید در مورد توسعه کشت زیتون، موضوع توسعه باغ‌های متراکم و کشت ارقام جدید و پرمحصول به‌خصوص برای روغن‌کشی است. ارقام جدید، ارقام خارجی مانند آرپکین، کروناکی و.. است. عملکرد این باغ‌های جدید 20 تن در هکتار است.

به گزارش ایانا پریچهر در مورد تعداد واحدها روغن‌کشی فقط در گیلان گفت: حدود 42 واحد روغن‌کشی ثابت و 35 واحد پرتابل که روغن‌کشی در گیلان وجود دارد. میزان تولید روغن زیتون با مصرف سربه‌سر است. سرانه مصرف روغن زیتون در کشور ما 130 گرم است که در مقایسه با نرم جهانی یا کشورهایی مانند یونان که 11 کیلوگرم است، فاصله زیادی دارد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مهمترین قدم در مورد توسعه باغات زیتون، جوانسازی باغات و کشت ارقام جدید است، گفت: مهمترین قدم برای جوانسازی تامین تسهیلات است که با سود شش درصد است. علاوه‌ بر این موضوع اختصاص یارانه 50 تا 100 درصدی به خرید و کشت نهال‌ ارقام جدید است.

او اضافه کرد: در حال حاضر تعدادی از واحدهای پرورش نهال استان اقدام به پرورش نهال استاندارد زیتون و با لیبل استاندادرهای لازم می‌کنند. قراربر این است که طبق برنامه ششم تا 15 هزار هکتار افزده شود و همچنین 46 هزار هکتار باغ زیتون نیز اصلاح شود.

پریچهر در مورد اهمیت و پیامد ایجاد زنجیره ارزش در این کالا، توضیح داد: مهمترین اقدام در افزایش میزان سرانه مصرف کوتاه کردن فرایند به بازار رسیدن کالا، به همراه تقویت و ایجاد زنجیره تامین است. ایجاد زنجیره تامین، پاسخگو بودن به مشتری و ایجاد مشتریان وفادار و ایجاد برند با همه مزایای آن است.

این مقام مسول در مورد آفات و مگس زیتون توضیح داد: مگس زیتون فقط در شش درصد باغات استان وجود دارد که بیشتر در باغات قدیمی و پایین دست سد سفیدرود وجود دارد. این باغ‌ها بیشتر در اراضی صعب‌العبور است که باغات پر تراکم و ارتفاع درختان بسیار زیاد است. صاحبان این باغ‌ها نیز به توصیه‌های علمی و نگهداری توجه نداشته‌اند.

او اضافه کرد: بهترین راه حمایت و بهبود وضعیت این است دولت از امحاء این باغات حمایت مالی کند و پس از امحاء، نهال‌های اصلاح شده و استاندارد در اختیار صاحبان آن قرار دهد.

در جریان همین بازدید منوچهر پارسافر مدیر باغابانی جهاد کشاورزی استان گیلان در مورد وضعیت کلی باغات زیتون در استان گیلان گفت: در حال حاضر کل سطح زیر کشت باغات زیتون حدود هشت هزارو 792 هکتار (8792) است که حدود 2310 هکتار آن در پایین دست سفید رود و باغات قدیمی است و مابقی آن (حدود 6482 هکتار) باغات جدید است. عملکرد کل باغات نیز به طور متوسط 2.5 تن در هکتار است.

پارسافر در مورد برنامه‌ریزی برای توسعه باغات زیتون گفت: اصلی‌ترین برنامه‌ما در مورد توسعه باغات زیتون، ایجاد و توسعه باغات در سطح شیبدار است ضمن اینکه ارقام جدید به ارقام قدیمی چون شنگه، ماری، زرد زیتون است. ارقام جدید نیز ارقام پر محصول و مقاوم هستند.

او اضافه کرد: از کل سطح 8792 هکتار سطح زیر کشت زیتون حدود 563 هکتار آن غیرباور و حدود 8229 هکتار آن نیز بارور است. البته با توجه به برنامه‌ریزی و اهداف برنامه ششم، پیش‌بینی می‌شود که محصول امسال حدود 21 هزار تن باشد که 55 درصد میوه به صورت روغنی و 45 درصد آن نوبرانه و برای کنسرو برداشت می‌شود.

مدیر باغابانی جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه در استان گیلان نهال‌های استاندارد و با لیبل تولید می‌شود توضیح داد: در سطح استان حدود 200 هزار اصله استاندارد تولید می‌شود. در کل استان 10 کارخانه روغن‌کشی و 100 کارخانه بسته‌بندی (مدرن تا سنتی) وجود دارد که 24 هزارتن روغن تولید می‌کنند.

او اضافه کرد: در پنج سال اخیر بالغ بر 500 هکتار به باغات سطح زیر کشت افزوده شده است.

پارسافر در پاسخ به ایانا که در مورد کنترل سم و کوددهی به باغات زیتون برنامه‌ها تا چه مقطعی انجام شده و به کجا رسیده است گفت: ما براساس برنامه زمان‌بندی و اعتبارات اختصاص داده شده خرید و توزیع سم و کود انجام می‌شود. البته مهمترین و اصلی‌ترین کار ما در مورد سم‌پاشی و نحوه استفاده و میزان سموم است که نیاز به آموزش دارند.

او اضافه کرد: کلاس‌های پیش‌آگاهی در مورد استفاده از سم و کود برای همه کشاورزان برگزار شده است.البته این آموزش‌ها تکرار هم می‌شود چراکه در استان‌های همجوار (زنجان و قزوین) نیز باغات زیتون وجود دارد و برای جلوگیری از گسترش آفات این کار لازم است.

همچنین فرهاد نیری مدیر مجتمع کشت و صنعت گیلان در مورد فعالیت این واحد تولیدی گفت: لاین واحد در سال 1347 تاسیس شده و همچنان یکی از پنج باغ بزرگ زیتون در کشور است. البته روند نوسازی و توسعه این باغ در طول این سال‌ها انجام شده و همچنان ادامه دارد.

او اضافه کرد: با توجه به نوسازی و استانداردسازی این باغ، تولید متوسط در هکتار حدود 7.5 تن در هکتار است که بیشتر در بخش باغات جدید به عمل آمده است. محصول این باغات هم به شیوه روغنی و هم برداشت برای کنسرو انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید