Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور:

خشکه‌کاری برنج مصرف آب را تا 50درصد کاهش می‌دهد

ایانا-کشاورزی: روش خشکه‌کاری برنج روش غرقابی را کم رنگ می‌کند و مصرف آب را به حدود 50درصد کاهش می‌دهد، البته باید گفت همه ارقام برنج را نمی‌توان در روش خشکه‌کاری به کار برد، ارقام مقاوم به خشکی و تنش‌های کم آبی می‌توانند در این روش کاشته شوند.

خشکه‌کاری برنج مصرف آب را تا 50درصد کاهش می‌دهد

خشکه‌کاری برنج که با افزایش بهره‌وری آب همراه است، علاوه بر کاهش دادن هزینه‌های برنج‌کاران می‌تواند در مواردی کیفیت برنج کشت شده و میزان محصول برنج تولیدی را نیز افزایش دهد. این روش کشت که با دستورالعمل‌های ویژه برای هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند در مواردی کشت غرقابی را کنار بزند و با کاهش مصرف آب به یک روش کاشت محبوب برنج تبدیل شود.

غلامرضا خانکشی پور عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: «طرح خشکه‌کاری برنج از حدود بیش از یک دهه قبل شروع شده است و در استان‌هایی چون خوزستان و خراسان مورد تحقیق قرار گرفته است، این طرح طی یک الی دو سال اخیر وارد بخش اجرایی شده و آزمایش های تطبیقی آن انجام گرفته است. در استان  گلستان به صورت میدانی و با کمک کشاورزان خشکه کاری انجام شده و طی یکی دو سال گذشته بهره بردای از تحقیقات خشکه‌کاری به مرحله عملیاتی شدن و اجرا درآمده است و در برخی استان‌های کشور کشاورزان برنج را به روش خشکه‌کاری کاشته‌اند.»

او در ارتباط با روش خشکه‌کاری برنج توضیح داد: «روش خشکه‌کاری برنج روش غرقابی را کم رنگ می‌کند و مصرف آب را به حدود 50درصد کاهش می‌دهد، البته باید گفت همه ارقام برنج را نمی‌توان در روش خشکه‌کاری به کار برد، ارقام مقاوم به خشکی و تنش‌های کم آبی می‌توانند در این روش کاشته شوند.»

این عضو هیئت علمی اعلام کرد: «از طریق خشکه‌کاری می‌توان در شرایط و شالیزارهای مختلف، دستورالعمل‌های مختلفی را به کار بست که این دستورالعمل‌های ترکیبی با توجه به نوع منطقه، آب و هوا و نوع رقم برنج  تعیین می‌شوند. با توجه به محیط کشت برنج روش آبیاری در آن مشخص می‌شود البته خشکه‌کاری شباهت بسیاری به دیم دارد. باید گفت ارقام مشخصی برای خشکه‌کاری کشت می‌شود و هر رقم برنجی را نمی‌توان به صورت خشکه‌کاری عمل آورد. کیفیت برنج به رقم برنج بستگی دارد. بازار برنج ایران به برنج با کیفیت نیاز دارد و کشور ما ظرفیت تولید محصولات ارگانیک را دارد. بازارپسندی رقم‌های برنج اهمیت فراوانی در خشکه‌کاری دارد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید