Iranian Agriculture News Agency

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران:

برخی استان‌ها 10 روز برای برنامه‌ریزی کشت فرصت دارند

گندمکاران برای تعجیل در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم به رئیس جمهوری نامه نوشتند

ایانا-کشاورزی: رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران: استان‌های شمال غرب کشور تنها ده روز دیگر برای کشت پاییزی فرصت دارند و سایر نقاط کشور نیز در نهایت با توجه به آب و هوای هر منطقه، حداکثر تا 20روز دیگر باید کشت را انجام دهند. از این رو اگر نرخ خرید تضمینی گندم در روزهای پیش رو اعلام نشود، کشت پاییزه گندم از دست خواهد رفت.

برخی استان‌ها 10 روز برای برنامه‌ریزی کشت فرصت دارند

داستان تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم این روزها به عامل نگرانی کشاورزان و گندم‌کاران تبدیل شده است. به طوری که علاوه بر اعتراضات کشاورزان و مسئولان مربوطه، این‌بار بنیاد ملی گندم کاران ایران به حسن روحانی رئیس جمهور نامه نوشت تا زودتر تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم مشخص شود. در این باره عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا توضیح داد که «چند سالی است کشاورزان و گندم‌کاران به علت تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم متحمل ضرر و زیان می‌شوند. چرا که بسیاری از کشاورزان در اقصی نقاط کشور هم اکنون دچار سردرگمی برای کشت پاییزی این محصول هستند. از این رو بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، نوشتن نامه‌ای در جهت رفع چنین معضلی را به رئیس جمهور، یک الزام دانست تا بلکه حساس بودن این مساله باز برای مسئولان تکرار و روشن شود.»

او با اشاره به اینکه متن نامه مربوطه حول محور تاخیر در نرخ خرید تضمینی گندم، ضرر کشاورزان و الزام در افزایش قیمت مورد نظر نوشته شده، ادامه ‌داد: «در حال حاضر بسیاری از گندم‌کاران کشور، به ویژه آنهایی که کشت آبی دارند در سردرگمی به سر می‌برند. چرا که نمی‌دانند با قیمتی که قرار است اعلام شود، به صرفه است که کشت این فصل خود را انجام دهند یا خیر.»

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران، یادآوری کرد: «تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، امنیت غذایی در مورد محصول گندم را با خطر رو‌به‌رو می‌کند. چرا که هشدارهای لازم برای  به خطر افتادن فصل کشت گندم بارها و بارها داده شده، اما گویا گوش مسئولان مربوطه بدهکار نیست. از این رو باز هم باید تاکید کرد که سهل انگاری روی داده در این زمینه، حتی می‌تواند مقوله خودکفایی گندم را در سال‌های بعد زیر سوال ببرد.»

هاشمی توضیح داد: «استان‌های شمال غرب کشور تنها ده روز دیگر برای کشت پاییزی فرصت دارند و سایر نقاط کشور نیز در نهایت با توجه به آب و هوای هر منطقه، حداکثر تا 20روز دیگر باید کشت را انجام دهند. از این رو اگر نرخ خرید تضمینی گندم در روزهای پیش رو اعلام نشود، کشت پاییزه گندم از دست خواهد رفت.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید