Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون امور تولیدات دامی:

سرشماری زنبورستان‌ها توسط ۷۷۰۰ کارشناس مسئول پهنه

ایانا-کشاورزی: سرشماری از زنبورستان‌های کشور توسط ۷۷۰۰ کارشناس مسوول پهنه‌بندی مستقر در مراکز جهاد کشاورزی انجام شده و اطلاعات جمع آوری شده به تدریج در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده‌ها و کشاورزی قرار می‌گیرد.

سرشماری زنبورستان‌ها توسط ۷۷۰۰ کارشناس مسئول پهنه

سرشماری زنبور ستان‌های کشور برای نخستین بار با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با هدف رصد دقیق تر و نظارت بر تولید انجام شد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مشاور برنامه ریزی معاونت امور تولیدات دامی گفت: سرشماری و رصد زنبورستان‌های دو استان گرمسیر بوشهر و بندر عباس به علت برداشت عسل تا دی ماه طول خواهد کشید.

هادی برازنده درباره جزییات این سرشماری اظهار داشت: سرشماری از زنبورستان‌های کشور توسط ۷۷۰۰ کارشناس مسوول پهنه‌بندی مستقر در مراکز جهاد کشاورزی انجام شده و اطلاعات جمع آوری شده به تدریج در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده‌ها و کشاورزی قرار می‌گیرد.

او گفت: در این سرشماری تعداد کلنی‌ها، جمعیت زنبورها، مشخصات زنبورداران، تولید عسل، عملکرد تولید و برای نخستین بار میزان تولید موم، برموم و ژل رویال لحاظ شده است.

برازنده در عین حال تصریح کرد: در این سرشماری میزان تلفات زنبورهای عسل بر اثر بیماری با تغییرات اقلیمی رصد می‌شود.

مشاور برنامه‌ریزی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: این سرشماری در پی ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده حداکثری از سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی و ظرفیت کارشناسان پهنه در استان‌ها، شهرستان‌ها و دهستان‌ها انجام گرفته و نخستین گونه دامی که در این سامانه بارگذاری شده، زنبور عسل است.

او خاطر نشان کرد که در دوره‌های قبل، زنبورستان های کشور طی سنوات گذشته توسط تعاونی‌ها و اتحادیه‌های استانی سرشماری می‌شد و امسال قصد داریم اطلاعات حاصل از سرشماری سال‌های گذشته را راستی آزمایی و در اختیار وزارتخانه قرار دهیم.

برازنده گفت: بر اساس سرشماری سال‌های گذشته، ۸۰۰ هزار زنبوردار در کشور بالغ بر ۷.۵ میلیون کلنی زنبور عسل را راهبری می‌کنند.

او میزان تولید عسل را بر اساس این آمار ۸۸ هزار تن عنوان کرد.

مشاور برنامه ریزی معاونت امور تولیدات دامی اظهار داشت: سرشماری امسال توسط کارشناسان پهنه به طور حضوری و با ارایه پرسشنامه از ۱۴ مهر تا ۳۰ مهر انجام شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید