Iranian Agriculture News Agency

توسط یک کارشناس مسائل بیماری‌شناسی گیاهی؛

نحوه استفاده صحیح از سموم دفع آفات تشریح شد

یک کارشناس مسائل بیماری‌شناسی گیاهی با بیان جزییات سموم درکشاورزی، نحوه حذف آنها از محصولات قبل از استفاده توسط کشاورزان و مصرف‌کنندگان را توضیح داد.

نحوه استفاده صحیح از سموم دفع آفات تشریح شد

صدیقه محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز، گفت: موثرترین قدم در حل مشکل باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی، آموزش کشاورزان به استفاده صحیح از سموم دفع آفات است.

محمدی، با بیان اینکه دوره کارنس یا ماندگاری سم حداقل فاصله زمانی از سم پاشی تا تجزیه شدن آن در گیاه است، افزود: اگر محصول زودتر از آن برداشت شود بقایای سم همچنان در محصول باقی‌مانده و باعث تجمع سم در معده و کبد می‌شود. بنابراین توجه به شیوه‌های حذف سم قبل از استفاده از محصولات کشاورزی ضروری است.

اوبا بیان اینکه به‌صورت کلی دو دسته مهم سموم کشاورزی، سموم سیستمیک و سموم تماسی هستند، اظهار کرد: سموم سیستمیک از طریق آوند در کل گیاه جریان پیدا کرده و در تمام سلول‌ها وارد می‌شود.

به گفته محمدی، در مورد سموم سیستمیک اگرچه این در لایه‌های سطحی گیاه یا محصولات کشاورزی نیست که بتوان به‌صورت سطحی از بین برد، اما معمولا دوره کارنس این سموم کمتر از سموم تماسی بوده و در صورتی‌که کشاورز اطلاعی از دوره کارنس داشته باشد به راحتی می‌تواند با تنظیم زمان استفاده و زمان برداشت این مشکل را حل کند.

استادیارگروه بیماری‌شناسی گیاهی دانشگاه آزاداسلامی شیراز با بیان اینکه به منظور کنترل عوامل خسارت‌زای در سطح گیاه و جلوگیری از نفوذ آنها به گیاه، کشاورزان از سموم تماسی استفاده می‌کنند که با روش‌های مختلف می‌توان این دسته از سموم را از سطح گیاه حذف کرد، بیان کرد: معمولا میوه‌ها و سبزی‌ها زمانی‌که به دست مصرف کننده می‌رسند حاوی بقایای سم هستند رعایت این نکته بسیار حائز اهمیت است. در یک روش ساده می‌توان محلول رقیق آب و سرکه سیب را تهیه و ده دقیقه میوه و سبزی را در آن قرار داد و سپس با آب فراوان شستشو داد. این شیوه در مرحله نخست ذرات ریز خاک و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و یا عوامل ثانویه فرصت طلب را از بین می‌برد و در درجات بعد توانایی کاهش و یا حذف بعضی از سموم تماسی را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید